Πέμπτη 16 Μαΐου 2019

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το 2023 και... βλέπουμε για τον σταθμό Βενιζέλου.

Η «Αττικό Μετρό» προχώρησε στην κατάχωση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν κατά την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου.

Στην κατάχωση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν κατά την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου στην Εγνατία Οδό προχώρησε η «Αττικό Μετρό». Στόχος, η προστασία των αρχαιοτήτων για την κατασκευή της πλάκας του σταθμού, ώστε να αποδοθεί και πάλι σε κυκλοφορία η οδός. Η ολοκλήρωση του σταθμού συνεχίζει να μετατίθεται και τοποθετείται πλέον το 2023. Καθυστέρηση παρατηρείται και στους υπολειπόμενους διαγωνισμούς για την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Οι εργασίες στον σταθμό της Βενιζέλου, τον τρίτο κατά σειράν στο μετρό της Θεσσαλονίκης, σταμάτησαν τα Χριστούγεννα του 2012. Αιτία τα πολύ σημαντικά ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά την αρχαιολογική ανασκαφή. Εκτοτε, ξεκίνησε μια διελκυστίνδα για την τύχη των αρχαιοτήτων, με την «Αττικό Μετρό» και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να υποστηρίζουν αρχικά την απόσπαση και επανατοποθέτησή τους και τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων και τον Δήμο Θεσσαλονίκης να ζητούν τη διατήρησή τους.

Το ιστορικό

Τελικώς, ο δήμος προσφεύγει στο ΣτΕ, η προσφυγή γίνεται δεκτή και στα τέλη του 2014 εγκρίνεται από το ΚΑΣ νέα μελέτη για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων in situ. Επειτα από 2,5 χρόνια προστριβών, το καλοκαίρι του 2016 υπογράφεται μνημόνιο συναντίληψης ανάμεσα στην «Αττικό Μετρό», στο υπουργείο Υποδομών και στον Δήμο Θεσσαλονίκης για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων και την κατασκευή του σταθμού. Τον Ιανουάριο του 2017, η νέα πρόταση εγκρίνεται από το ΚΑΣ: προβλέπει την ανάπτυξη του σταθμού σε μεγαλύτερο βάθος και την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων μόνο στις εισόδους και στα φρεάτια αερισμού του σταθμού.

«Προκειμένου να κατασκευαστεί ο σταθμός, οι αρχαιότητες καταχώθηκαν με άμμο, σύμφωνα με τις υποδείξεις των αρχαιολόγων», αναφέρει ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», Γιάννης Μυλόπουλος. «Η κατάχωση γίνεται προκειμένου να προστατευθούν οι αρχαιότητες κατά την κατασκευή της πλάκας του σταθμού, που ξεκίνησε και θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες», εκτιμά.

Παράλληλα, ξεκίνησαν οι ανασκαφές στη νότια είσοδο του σταθμού και θα ακολουθήσουν οι ανασκαφές στη βόρεια είσοδο, συνολικά 1.000 τ.μ. Σύμφωνα με το σχέδιο, μόνο η νότια είσοδος θα κατεβαίνει στο επίπεδο της αποβάθρας, ενώ η βόρεια είσοδος θα οδηγεί στη νότια, περίπου όπως συνέβη στον σταθμό Μοναστηράκι στην Αθήνα. «Ο,τι βρεθεί στις θέσεις των εισόδων έχει συμφωνηθεί να αποσπαστεί», λέει ο κ. Μυλόπουλος. «Το χρονικό περιθώριο που έχουμε είναι μεγάλο. Χρειαζόμαστε περίπου ένα έτος για τις προσβάσεις, επομένως βρισκόμαστε εντός χρονοδιαγράμματος. Η βασική γραμμή θα λειτουργήσει στα τέλη του 2020 με τους 12 από τους 13 σταθμούς, ενώ το τρένο θα διέρχεται χωρίς να σταματά από τον σταθμό Βενιζέλου. Ο σταθμός Βενιζέλου θα ολοκληρωθεί το 2023».

Ακόμα, όμως, και αυτή η ημερομηνία, που μετατίθεται αβίαστα από την «Αττικό Μετρό» τα τελευταία χρόνια, είναι υπό συζήτηση. Η οριστική μελέτη, την οποία εκπονεί ο ανάδοχος του έργου (η εταιρεία Ακτωρ), βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη εικόνα για την ολοκλήρωσή της. Ελλείψει χρόνου, οι εργασίες κατασκευής του σταθμού (που δεν περιλαμβάνονται στη σύμβαση, αφού άλλαξε ο σχεδιασμός) δεν θα δημοπρατηθούν ως χωριστό έργο, αλλά θα ανατεθούν με συμπληρωματική σύμβαση στην Ακτωρ. «Η νομοθεσία μάς επιτρέπει να αναθέσουμε συμπληρωματική σύμβαση που να μην ξεπερνά το 2% του επιπλέον κόστους του έργου, που είναι 20 εκατ. ευρώ και αυτό θα πράξουμε», λέει ο κ. Μυλόπουλος. Οσο για την ανάδειξη της «αρχαιολογικής πλάζας» από το υπουργείο Πολιτισμού και τον δήμο, δεν υπάρχουν ακόμα ούτε μελέτες ούτε πηγή χρηματοδότησης.

Καθυστερήσεις, όμως, σημειώνονται και στην ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά, με αποκλειστική ευθύνη της «Αττικό Μετρό». Από τους δέκα διαγωνισμούς που απομένουν έχουν προκηρυχθεί οι δύο, ενώ ο βασικότερος (η προμήθεια 12 συρμών, με κόστος 105 εκατ. ευρώ) δεν είναι ανάμεσα σε αυτούς. Οι διαγωνισμοί που απομένουν αφορούν σε διάφορα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα της γραμμής. Ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», πάντως, εκτιμά ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. «Ολοκληρώνονται οι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για την σηματοδότηση και τα ηλεκτρομηχανολογικά που είναι αυτοί που επείγουν. Θα υπογραφούν συμβάσεις μέσα στον Ιούνιο. Οι επιπλέον συρμοί δεν χρειάζονται άμεσα».


ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
kathimerini.gr