Γράφει ο Χρήστος Γιαννακίδης
Εδώ και δεκαετίες ακούμε και διαβάζουμε για την κατασκευή και λειτουργία σύγχρονου και υψηλών προδιαγραφών σιδηρόδρομου στην χώρα μας που θα έχει χαρακτηριστικά αντίστοιχου των ευρωπαϊκών δικτύων.
Αφού από την δεκαετία του "80 και το "90 φτάσαμε στην δεκαετία του 2000 ξεκινήσαμε να μετράμε από χρόνο σε χρόνο την ολοκλήρωση του Σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα-Αθήνα- Θεσσαλονίκη –Ειδομένη την λεγόμενη ΠΑΘΕ, φτάσαμε να μετράμε τώρα από μήνα σε μήνα και σε λίγο από εβδομάδα σε εβδομάδα.
Ο κάθε υπουργός και κάθε στέλεχος του σιδηροδρόμου σε κάθε ευκαιρία που τους δίνονταν δήλωναν με υπερηφάνεια πόσο μεγάλο και αναπτυξιακό έργο είναι και μας πετούσε και ένα ορόσημο στο τέλος , για την ολοκλήρωση του. Μερικά ορόσημα: 2000, 2003, 2008, 2013, 2017, 2018 και αισίως φτάσαμε στο 2019 ελπίζοντας να είναι το τελευταίο ορόσημο και να είναι μια πραγματική νέα εποχή για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο.
Προς επίρρωση των παραπάνω παραθέτουμε αποσπάσματα δηλώσεων και συνεντεύξεων υπουργών και στελεχών του σιδηροδρόμου που παραχώρησαν στον Χρήστο Γιαννακίδη και δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Ενημέρωση» το οποίο εκδίδονταν από τον ίδιο. Υπήρχαν και εκείνοι που έβλεπαν διαφορετικά τις εξελίξεις, ποιος όμως τους άκουγε.
Επίσης παραθέτουμε και δήλωση του σημερινού υπουργού Μεταφορών κ. Χρ. Σπίρτζη με το δικό του ορόσημο...
Ιδού τι έλεγαν:
Χρήστος Βερελής υπουργός Μεταφορών ΔΕΘ 2003
«Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ξαναγεννιέται, μετά από πάρα πολλές δεκαετίες. Είμαστε σε μια φάση που γίνονται τεράστιες επενδύσεις, είμαστε σε μια φάση που αντιμετωπίζονται θέματα τα οποία είχαν μείνει πίσω και είναι βέβαιο ότι η οικογένεια των σιδηροδρόμων και των σιδηροδρομικών θα έχει τα επόμενα χρόνια να παίξει πολύ μεγάλο ρόλο. Ένα ρόλο τόσο στις επιβατικές μεταφορές όσο και στις εμπορικές μεταφορές. Πιστεύω αυτό που χρειάζεται να υπάρξει και από την μεριά των σιδηροδρομικών είναι μια ενημέρωση, μια βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών και βέβαια να υπάρχει και μια τεχνολογική επικαιροποίηση των γνώσεων τους έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις νέες συνθήκες με νέα συστήματα σηματοδότησης, με νέα τρένα και μια σειρά από νέες υπηρεσίες που απαιτεί πλέον ο κόσμος. Είναι βέβαιο ότι η ευκαιρία μετά το 2008 των σιδηροδρόμων θα είναι να έχουν πλέον μια παρουσία η οποία και οικονομικά δεν θα επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο».
Χρήστος Τσίτουρας Δ.Σ. ΕΡΓΟΣΕ το 2004:
«Ο άξονας του ΠΑΘΕ είναι σε πλήρη εξέλιξη, έχουν τελειώσει όλα τα τμήματα εκτός των δυο δύσκολων ορεινών τμημάτων Τιθορέα - Λιανοκλάδι και Λιανοκλάδι - Δομοκός. Για το μεν πρώτο Τιθορέα - Λιανοκλάδι έχει δρομολογηθεί η κατασκευή του. Προχωράμε σε μια δεύτερη φάση κατασκευής με δημοπράτηση η οποία ξεκινά σύντομα με το νέο νόμο περί δημοσίων έργων. Το δε δυσκολότερο και τελευταίο τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός βρίσκεται σε φάση μελέτης σύντομα και αυτό θα δημοπρατηθεί και με την περαίωση αυτών των δυο τελευταίων έργων. Θα έχουμε πλέον ένα άξονα πλήρη ηλεκτροδοτούμενο με διπλή γραμμή φέρνοντας την Θεσσαλονίκη κοντά στην Αθήνα γύρω στις τρεισήμισι ώρες. Όλα αυτά τα έργα έχουν χρονικό ορίζοντα το παρόν κοινοτικό πλαίσιο στήριξης το Γ', άρα μιλάμε πολύ κοντά στο 2008».
Δημήτριος Καραπάνος π. Διευθυντής του ΟΣΕ ΔΕΘ 2003
Ερώτηση: Το ορόσημο που βάζει η Διοίκηση για το 2008 για την ολοκλήρωση των έργων μπορεί να μην επιτευχθεί;
Απάντηση: Η κυβέρνηση και η Διοίκηση του ΟΣΕ το 1994 έβαλαν ως ορόσημο το 2000. Έβγαλαν τότε και σχετικό φυλλάδιο για το πώς θα είναι ο ΟΣΕ το 2000. Οι τότε Υπουργοί πρώτα ο κ. Χαραλάμπους και μετά ο κ. Τσούρας μας είχαν πει ότι το 2000 θα έχει ολοκληρωθεί ο άξονας Αθήνα - Θεσσαλονίκη, θα έχουν γίνει οι σήραγγες στα Τέμπη και στον Μπράλλο, θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Τον Ιούλιο του 1997 ο κ. Καστανίδης εγκαινίασε την διάνοιξη της σήραγγας στα Τέμπη και υποσχέθηκε αρχές 1999 το έργο να παραδοθεί στην κυκλοφορία. Ακόμη περιμένουμε. Ακολούθησε ο κ. Μαντέλης και ο κ. Βερελής όλοι στην πορεία διαψεύδονται. Μήπως μας περνούν για «λωτοφάγους» και δεν έχουμε μνήμη; Πριν θέσουν νέα ορόσημα οφείλουν να απολογηθούν και να δώσουν εξηγήσεις γιατί χάθηκε μια οκταετία, γιατί υπερδιπλασιάστηκε το κόστος των έργων, γιατί μέσα σε οκτώ χρόνια από το 1994 μέχρι το 2002 δεν στρώθηκαν ούτε τα μισό χιλιόμετρα απ’ ότι στρώθηκαν στην τριετία 1990-93 ενώ το κόστος των έργων πενταπλασιάσθηκε; Ποιος ευθύνεται για τον οικονομικό και χρονικό εκτροχιασμό των έργων; Για να απαντήσω ευθέως στο ερώτημά σας δεν έχω κανένα βάσιμο στοιχείο να πιστέψω ότι η σημερινή Διοίκηση και κυβέρνηση είναι πιο υπεύθυνες και αξιόπιστες από τις αντίστοιχες του 1994. Αντίθετα έχουν την ίδια λογική και νοοτροπία να μεταθέτουν εύκολα τα προβλήματα στο μέλλον. Τις θεωρώ ανίκανες να τηρήσουν στις υποσχέσεις και τα ορόσημά τους όπως οι προηγούμενές των.»
Σπίρτζης στις 8 Ιανουαρίου 2018: από τον Ιούνιο σε 3 ώρες και 20 λεπτά η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τρένο
«Μέχρι τον Ιούνιο θα έχει παραδοθεί το σύνολο του έργου που θα αλλάξει τον μεταφορικό και συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας και της ευρύτερης περιοχής. Το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διαρκεί 3 ώρες και 20 λεπτά. Η προτεραιότητα που έχει δώσει η κυβέρνηση στα μέσα σταθερής χρονιάς υλοποιείται», έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Πρέπει να πούμε ότι ο σημερινός υπουργός Μεταφορών έφερε πιο κοντά τα ορόσημα…
Ευχόμαστε η νέα γραμμή να είναι ασφαλής και καλοτάξιδι.