Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

Ο σιδηρόδρομος και τα ορόσημά του…


Γράφει ο Χρήστος Γιαννακίδης 


Εδώ και δεκαετίες ακούμε και διαβάζουμε για την κατασκευή και λειτουργία σύγχρονου και υψηλών προδιαγραφών σιδηρόδρομου στην χώρα μας που θα έχει χαρακτηριστικά αντίστοιχου των ευρωπαϊκών δικτύων.
Αφού από την δεκαετία του "80 και το "90 φτάσαμε στην δεκαετία του 2000 ξεκινήσαμε να μετράμε από χρόνο σε χρόνο την ολοκλήρωση του Σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα-Αθήνα- Θεσσαλονίκη –Ειδομένη την λεγόμενη ΠΑΘΕ, φτάσαμε να μετράμε τώρα από μήνα σε μήνα και σε λίγο από εβδομάδα σε εβδομάδα. 

Ο κάθε υπουργός και κάθε στέλεχος του σιδηροδρόμου σε κάθε ευκαιρία που τους δίνονταν δήλωναν με υπερηφάνεια πόσο μεγάλο και αναπτυξιακό έργο είναι και μας πετούσε και ένα ορόσημο στο τέλος , για την ολοκλήρωση του. Μερικά ορόσημα: 2000, 2003, 2008, 2013, 2017, 2018 και αισίως φτάσαμε στο 2019 ελπίζοντας να είναι το τελευταίο ορόσημο και να είναι μια πραγματική νέα εποχή για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. 

Προς επίρρωση των παραπάνω παραθέτουμε αποσπάσματα δηλώσεων και συνεντεύξεων υπουργών και στελεχών του σιδηροδρόμου που παραχώρησαν στον Χρήστο Γιαννακίδη και δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Ενημέρωση» το οποίο εκδίδονταν από τον ίδιο. Υπήρχαν και εκείνοι που έβλεπαν διαφορετικά τις εξελίξεις, ποιος όμως τους άκουγε. 

Επίσης παραθέτουμε και δήλωση του σημερινού υπουργού Μεταφορών κ. Χρ. Σπίρτζη με το δικό του ορόσημο...

Ιδού τι έλεγαν: 

Χρήστος Βερελής υπουργός Μεταφορών ΔΕΘ 2003 

«Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ξαναγεννιέται, μετά από πάρα πολλές δεκαετίες. Είμαστε σε μια φάση που γίνονται τεράστιες επενδύσεις, είμαστε σε μια φάση που αντιμετωπίζονται θέματα τα οποία είχαν μείνει πίσω και είναι βέβαιο ότι η οικογένεια των σιδηροδρόμων και των σιδηροδρομικών θα έχει τα επόμενα χρόνια να παίξει πολύ μεγάλο ρόλο. Ένα ρόλο τόσο στις επιβατικές μεταφορές όσο και στις εμπορικές μεταφορές. Πιστεύω αυτό που χρειάζεται να υπάρξει και από την μεριά των σιδηροδρομικών είναι μια ενημέρωση, μια βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών και βέβαια να υπάρχει και μια τεχνολογική επικαιροποίηση των γνώσεων τους έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις νέες συνθήκες με νέα συστήματα σηματοδότησης, με νέα τρένα και μια σειρά από νέες υπηρεσίες που απαιτεί πλέον ο κό­σμος. Είναι βέβαιο ότι η ευκαιρία μετά το 2008 των σιδηροδρόμων θα είναι να έχουν πλέον μια παρουσία η οποία και οικονομικά δεν θα επιβα­ρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο». 

Χρήστος Τσίτουρας Δ.Σ. ΕΡΓΟΣΕ το 2004: 

«Ο άξονας του ΠΑΘΕ είναι σε πλήρη εξέλιξη, έχουν τελειώσει όλα τα τμήματα εκτός των δυο δύσκολων ορεινών τμημάτων Τιθορέα - Λιανοκλάδι και Λιανοκλάδι - Δομοκός. Για το μεν πρώτο Τιθορέα - Λιανοκλάδι έχει δρομο­λογηθεί η κατασκευή του. Προχωράμε σε μια δεύτερη φάση κατα­σκευής με δημοπράτηση η οποία ξεκινά σύντομα με το νέο νόμο περί δημοσίων έργων. Το δε δυ­σκολότερο και τελευταίο τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός βρίσκεται σε φάση μελέτης σύντομα και αυ­τό θα δημοπρατηθεί και με την περαίωση αυτών των δυο τελευ­ταίων έργων. Θα έχουμε πλέον ένα άξονα πλήρη ηλεκτροδοτούμε­νο με διπλή γραμμή φέρνοντας την Θεσσαλονίκη κοντά στην Αθήνα γύρω στις τρεισήμισι ώρες. Όλα αυτά τα έργα έχουν χρονικό ορίζοντα το παρόν κοινοτικό πλαίσιο στήριξης το Γ', άρα μιλάμε πολύ κοντά στο 2008». 

Δημήτριος Καραπάνος π. Διευθυντής του ΟΣΕ ΔΕΘ 2003 

Ερώτηση: Το ορόσημο που βάζει η Διοίκηση για το 2008 για την ολοκλήρωση των έργων μπορεί να μην επι­τευχθεί; 

Απάντηση: Η κυβέρνηση και η Διοίκηση του ΟΣΕ το 1994 έβα­λαν ως ορόσημο το 2000. Έβγαλαν τότε και σχετικό φυλ­λάδιο για το πώς θα είναι ο ΟΣΕ το 2000. Οι τότε Υπουργοί πρώ­τα ο κ. Χαραλάμπους και μετά ο κ. Τσούρας μας είχαν πει ότι το 2000 θα έχει ολοκληρωθεί ο ά­ξονας Αθήνα - Θεσσαλονίκη, θα έχουν γίνει οι σήραγγες στα Τέμπη και στον Μπράλλο, θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Τον Ιού­λιο του 1997 ο κ. Καστανίδης ε­γκαινίασε την διάνοιξη της σή­ραγγας στα Τέμπη και υποσχέθηκε αρχές 1999 το έργο να πα­ραδοθεί στην κυκλοφορία. Ακό­μη περιμένουμε. Ακολούθησε ο κ. Μαντέλης και ο κ. Βερελής ό­λοι στην πορεία διαψεύδονται. Μήπως μας περνούν για «λωτο­φάγους» και δεν έχουμε μνήμη; Πριν θέσουν νέα ορόσημα οφεί­λουν να απολογηθούν και να δώσουν εξηγήσεις γιατί χάθηκε μια οκταετία, γιατί υπερδιπλα­σιάστηκε το κόστος των έργων, γιατί μέσα σε οκτώ χρόνια από το 1994 μέχρι το 2002 δεν στρώθηκαν ούτε τα μισό χιλιό­μετρα απ’ ότι στρώθηκαν στην τριετία 1990-93 ενώ το κόστος των έργων πενταπλασιάσθηκε; Ποιος ευθύνεται για τον οικονο­μικό και χρονικό εκτροχιασμό των έργων; Για να απαντήσω ευθέως στο ερώτημά σας δεν έ­χω κανένα βάσιμο στοιχείο να πιστέψω ότι η σημερινή Διοίκηση και κυβέρνηση είναι πιο υ­πεύθυνες και αξιόπιστες από τις αντίστοιχες του 1994. Αντίθετα έχουν την ίδια λογική και νοοτροπία να μεταθέτουν εύκολα τα προβλήματα στο μέλλον. Τις θεωρώ ανίκανες να τηρήσουν στις υποσχέσεις και τα ορόσημά τους όπως οι προηγούμενές των.» 

Σπίρτζης στις 8 Ιανουαρίου 2018: από τον Ιούνιο σε 3 ώρες και 20 λεπτά η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τρένο 

«Μέχρι τον Ιούνιο θα έχει παραδοθεί το σύνολο του έργου που θα αλλάξει τον μεταφορικό και συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας και της ευρύτερης περιοχής. Το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διαρκεί 3 ώρες και 20 λεπτά. Η προτεραιότητα που έχει δώσει η κυβέρνηση στα μέσα σταθερής χρονιάς υλοποιείται», έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. 

Πρέπει να πούμε ότι ο σημερινός υπουργός Μεταφορών έφερε πιο κοντά τα ορόσημα…

Ευχόμαστε η νέα γραμμή να είναι ασφαλής και καλοτάξιδι.