Η μακρύτερη και η πιο εκτεταμένη χρήση στον κόσμο, το τεράστιο δίκτυο υψηλής ταχύτητας της Κίνας πρόκειται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο εγγύς μέλλον.
Με προγραμματισμένη κατασκευή σιδηροδρομικών έργων υψηλής ταχύτητας άνω των 3.200km, το δίκτυο θα φτάσει σύντομα συνολικό μήκος πέραν των 30.000km.
Εδώ θα ρίξουμε μια ματιά στο πώς ξεκίνησαν όλα και τα σημαντικότερα ορόσημα που έχει φτάσει το δίκτυο τα τελευταία 20 χρόνια.
Εδώ θα ρίξουμε μια ματιά στο πώς ξεκίνησαν όλα και τα σημαντικότερα ορόσημα που έχει φτάσει το δίκτυο τα τελευταία 20 χρόνια.
1997 - 2007: Πρόωρα σχέδια και έργα μεγάλης ταχύτητας
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Κίνα αντιμετώπιζε τεράστια αύξηση των απαιτήσεων παραγωγικής ικανότητας, γεγονός που την ανάγκασε να επενδύσει ώστε να καταστήσει το δίκτυο μεταφορών πιο γρήγορο και αποτελεσματικότερο.
Οι πρώιμες βελτιώσεις της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής ξεκίνησαν το 1997 και πραγματοποιήθηκαν σε περίοδο δέκα ετών, κατά την οποία διάφορα τμήματα του υπάρχοντος δικτύου - και τα τρένα που κυκλοφορούσαν επάνω τους - επιταχύνθηκαν για να φτάσουν στην τελική ταχύτητα των 160 km / h . Το 2007, τα πρώτα τρένα υπεραστικών γραμμών ξεκίνησαν για πρώτη φορά στις βελτιωμένες διαδρομές.
2007 - 2008: εγκαινιάστηκε το πρώτο κομμάτι υψηλής ταχύτητας
Δεδομένου ότι οι απαιτήσεις για χωρητικότητα εξακολουθούν να μην πληρούνται, η κινεζική κυβέρνηση συνέχισε τα σχέδιά της για τη μετάβαση σε υψηλή ταχύτητα σε ολόκληρη τη χώρα.
Ως αποτέλεσμα, η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας της Κίνας εγκαινιάστηκε επισήμως τον Αύγουστο του 2008. Με τη σύνδεση της πρωτεύουσας Πεκίνο και της πόλης Τιαντζίν σε περίπου 30 λεπτά, η γραμμή εξακολουθεί να χρησιμοποιείται και μπορεί να φτάσει την τελική ταχύτητα των 350 χλμ / ώρα.
2008 - 2013: Σαγκάη-Γουχάν-Τσενγκντού
Ένα χρόνο ορόσημο στην ιστορία του συστήματος μεταφορών της Κίνας, το έτος 2008 χαρακτηρίστηκε η γραμμή Σαγκάης-Wuhan-Chengdu που τρέχει μεταξύ του ανατολικού και του δυτικού τμήματος της χώρας.
Έχοντας ανοίξει ένα τμήμα της το 2008, η γραμμή ολοκληρώθηκε το 2013, έχει μειώσει τον χρόνο ταξιδιού κατά 20 ώρες και δημιούργησε μια ισχυρή σύνδεση από το Δέλτα του ποταμού Yangtze στην ανατολική και νότια κεντρική Κίνα.
2008 - 2017: Qingdao-Taiyuan
Μια άλλη γραμμή που εκτείνεται από τα ανατολικά προς τα δυτικά, το δίκτυο Qingdao-Taiyuan ξεκίνησε το 2017 με τα εγκαίνια της διαδρομής Shijiazhuang-Jinan.
Σχετικά μικρό σε σύγκριση με άλλες υπάρχουσες διαδρομές, το Qingdao-Taiyuan πηγαίνει από την παραθαλάσσια πόλη του Qingdao στο Ταϊγιουάν, νοτιοδυτικά του Πεκίνου. Η κυβέρνηση εξετάζει τώρα την επέκτασή της προς το Γιντχουάν.
2009 - 2013: Hangzhou-Fuzhou-Shenzhen
Η διαδρομή Shanghai-Fuzhou-Shenzhen εκτείνεται από βορρά προς νότο κατά μήκος της ανατολικής ακτής της Κίνας, επιτρέποντας ταχύτερες συνδέσεις μεταξύ δύο βασικών ποταμών, του Yangtze και του Pearl, κάτω από έντεκα ώρες.
Το τελευταίο τμήμα της γραμμής, που πηγαίνει από τη Σαγκάη και το Hangzhou, βρίσκεται ακόμη υπό κατασκευή, καθώς η κυβέρνηση σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση σε άλλους μεγάλους κόμβους που βρίσκονται κοντά στην ακτή.
2009 - 2018: Πεκίνο - Χονγκ Κονγκ
Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων στον κόσμο, η γραμμή Πεκίνου - Χονγκ Κονγκ συνδέει τους δύο σημαντικότερους κόμβους της Κίνας σε λιγότερο από δέκα ώρες και τελικά εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2018.
Ιδιαίτερα αξίζει να αναφέρουμε την τάξη των Vibrating Express βολικών αμαξοστοιχιών, που εγκαινιάστηκε το 2018, μετακινώντας το Χονγκ Κονγκ και την πόλη Guangzhou, την τρίτη μεγαλύτερη στην χώρα, σε λιγότερο από 50 λεπτά.
2010 - 2016: Σαγκάη-Κουνμίνγκ
Ένα αξιοσημείωτο κομμάτι μηχανικής και αποτελεσματικότητας, η γραμμή Shanghai-Kunming εκτείνεται από την ανατολική ακτή και τη Σαγκάη σε αρκετές νοτιοδυτικές πόλεις. Τα τρένα που κυκλοφορούν στις 2.200 χιλιομέτρων, περνούν μπροστά σε μερικά από τα πιο συναρπαστικά τοπία που έχει να προσφέρει η Κίνα, καθιστώντας τη Σαγκάη-Κουνμίν μια από τις ομορφότερες διαδρομές της χώρας.
Παρόλο που το τελευταίο τμήμα των γραμμών άνοιξε το 2016, η κυβέρνηση σχεδιάζει τώρα να επεκτείνει περαιτέρω τον σιδηρόδρομο προς τα νότια, δημιουργώντας σύνδεση υψηλής ταχύτητας μεταξύ Κίνας, Λάος και άλλων χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας.
2010 - 2017: Xuzhou-Lanzhou
Έχοντας ολοκληρωθεί μόνο πριν από δύο χρόνια, οι εργασίες για τη γραμμή Xuzhou-Lanzhou θα μπορούσαν σύντομα να ξαναρχίσουν ως μέρος κυβερνητικών σχεδίων για επέκταση προς ανατολάς προς Lianyungang. Ορισμένα τρένα μεγάλης ταχύτητας που κινούνται σε αυτή τη γραμμή ταξιδεύουν επίσης από το δυτικό άκρο της, Lanzhou, στο βορειοδυτικό τμήμα της Κίνας και στην περιοχή του Xinjiang. Μόλις επεκταθεί προς Lianyungang, θα είναι μια από τις μακρύτερες γραμμές που διασχίζουν τη χώρα από τα ανατολικά προς τα δυτικά.
2011 - 2012: Πεκίνο - Σαγκάη
Μία από τις πιο πολυσύχναστες γραμμές ολόκληρου του δικτύου, το Πεκίνο - Σαγκάη συνδέει τους δύο κόμβους σε έξι ώρες. Την έκτη επέτειο από την έναρξή της, το 2017, ανακοινώθηκε ότι εξυπηρετεί έκπληκτους 630 εκατομμύρια επιβάτες από το 2011.
2012 - 2019: Πεκίνο-Χαρμπίν
Τα τρένα μεγάλης ταχύτητας σε αυτή την πρόσφατα ολοκληρωμένη γραμμή περνούν από το Πεκίνο στο βορειοανατολικό κέντρο του Χάρμπιν σε επτά ώρες, ενώ ένα δεύτερο τμήμα της διαδρομής συνδέει το Χαρμπίν με το λιμάνι της πόλης Νταλιάν, στη χερσόνησο Liaodong, σε λιγότερο από πέντε ώρες.
Γράφτηκε από τον Adele Berti
railway-technology.com