Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

Εκτός λειτουργίας βγήκαν 4 στα 10 τρένα του Μετρό.

Μία εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση καλείται να λύσει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, δεδομένου πως περίπου 25 από το σύνολο των 66 συρμών του μετρό στις γραμμές 2 και 3, δηλαδή σχεδόν 4 στους 10 συρμούς, είναι εκτός λειτουργίας, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την οργάνωση των δρομολογίων, τα οποία εξυπηρετούν περισσότερους από 500.000 πολίτες την ημέρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του economistas, ορισμένοι από τους ακινητοποιημένους συρμούς παραμένουν εκτός λειτουργίας για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει το ένα έτος.

Κατά τις ίδιες πηγές, το πρόβλημα οφείλεται σε κακό προγραμματισμό σε ό,τι αφορά την προμήθεια ανταλλακτικών για τους συρμούς του μετρό, ο οποίος αποτελεί παθογένεια αρκετών ετών.
Μέχρι το τέλος του 2015 το υπουργείο Οικονομίας ήταν αρμόδιο για την προμήθεια ανταλλακτικών, ωστόσο οι περισσότεροι διαγωνισμοί που πραγματοποιήθηκαν από το υπουργείο κηρύχθηκαν άγονοι.
Το πρόβλημα με την έλλειψη ανταλλακτικών εντάθηκε ακόμα περισσότερο, λόγω της ασάφειας που επικράτησε για αρκετούς μήνες μετά την ψήφιση του νόμου 4412 το 2016 για τις δημόσιες συμβάσεις.
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως οι περισσότεροι συρμοί είναι εκτός λειτουργίας καθώς χρειάζεται να αντικατασταθούν οι τροχοί τους. Παρά το γεγονός πως η ΣΤΑΣΥ πλέον προμηθεύεται ανταλλακτικά η εύρυθμη λειτουργία του μετρό κρέμεται από μία κλωστή δεδομένου πως απαιτούνται περίπου 45 ημέρες για την αντικατάσταση των τροχών σε κάθε συρμό, την ώρα που τα τρένα σε εφεδρεία ανέρχονται σε μόλις δύο.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας, έως τον Οκτώβριο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες σε 3 συρμούς προκειμένου να διατεθούν ξανά για δρομολόγια.
Νέα ανταλλακτικά θα πρέπει να τοποθετηθούν και στους 7 διρευματικούς συρμούς, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να κινούνται στο μετρό αλλά και στο υπέργειο τμήμα του δικτύου και πραγματοποιούν 2 δρομολόγια την ώρα από και προς το αεροδρόμιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας από τους 7 συρμούς είναι ακινητοποιημένος λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, ενώ σύντομα θα χρειαστούν νέα ανταλλακτικά και ορισμένοι από τους υπόλοιπους 6.
Οι βλάβες στους συρμούς και η περιορισμένη δυνατότητα της τεχνικής βάσης της ΣΤΑΣΥ να επισκευάσει ταχύτερα τα τρένα εκτός λειτουργίας δίχως να παραμεληθούν οι καθημερινές απαιτήσεις συντήρησης του τροχαίου υλικού, έχουν αναπόφευκτα οδηγήσει σε μείωση της συχνότητας των δρομολογίων τα τελευταία χρόνια.
Είναι χαρακτηριστικό πως στη γραμμή 2 Ανθούπολη-Ελληνικό, κινούνται 16 συρμοί από τις 7 το πρωί έως τις 17.30, με συχνότητα η οποία κυμαίνεται μεταξύ 4 και 8 λεπτών. Τα δρομολόγια είναι πιο πυκνά τις ώρες αιχμής, όταν υπάρχει η μεγαλύτερη ζήτηση.
Αντίστοιχα, στη γραμμή 3 Αγία Μαρίνα-Δουκίσσης Πλακεντίας-Αεροδρόμιο, κινούνται 18 συρμοί από τις 7 το πρωί έως και τις 17.30, με συχνότητα η οποία ξεκινά από 4 λεπτά και 10 δευτερόλεπτα και φτάνει έως και τα 4 λεπτά και 40 δευτερόλεπτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα των ακινητοποιημένων συρμών προβληματίζει έντονα το Υπερταμείο, το οποίο λαμβάνει μηνιαίες ενημερώσεις για τη διαθεσιμότητα των τρένων και τη συχνότητα των δρομολογίων.
Η ενίσχυση της ΣΤΑΣΥ με συρμούς αποτελεί επιτακτική ανάγκη και για το λόγο αυτό η Αττικό Μετρό εξετάζει το ενδεχόμενο προμήθειας νέων διρευματικών τρένων αλλά και την αναβάθμιση περίπου 75 συρμών των ΗΣΑΠ.

Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr