Στις συμβάσεις που έχουν ενταχθεί στην παρούσα προγραμματική περίοδο (2014-2020) περιλαμβάνεται και η πρώτη φάση δημιουργίας της γραμμής 4 με προϋπολογισμό 488,6 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη φάση ανάπτυξης και ολοκλήρωσης του σχετικού έργου χρηματοδοτικά θα συμπέσει με την προγραμματική περίοδο 2021-27 και θα απαιτήσει επιπλέον πόρους 1,16 δισ. ευρώ.
Συμβάσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ ετοιμάζει η «Αττικό Μετρό» να εντάξει για χρηματοδότηση στην παρούσα προγραμματική περίοδο. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Θεόδωρο Παπαδόπουλο, πέραν της δημιουργίας της πρώτης φάσης των έργων της γραμμής 4 (Αλσος Βεΐκου - Γουδί), σχεδιάζεται η ένταξη στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο επιπλέον τεσσάρων έργων. Συγκεκριμένα, τα έργα που σχεδιάζονται και αναμένεται να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2014-2020, είναι:
1. Ανακατασκευή και εκσυγχρονισμός 75 οχημάτων της γραμμής 1 (Πειραιάς - Κηφισιά). Πρόκειται για οχήματα που παρελήφθησαν και τέθηκαν σε κυκλοφορία το 1985 και στόχος της ανακατασκευής είναι η επιμήκυνση του χρόνου ζωής κατά 20 έτη. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ.
2. Προμήθεια 6 νέων διρευματικών συρμών, με προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ.
3. Υπογειοποίηση της γραμμής 1 από Φάληρο έως Πειραιά, με ταυτόχρονη κατασκευή σταθμού στην περιοχή του κτιρίου Κεράνη (σταθμός «Καμίνια»). Το έργο έχει προϋπολογισμό ύψους 100 εκατ. ευρώ.
4. Πρόδρομες εργασίες επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες με προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ.
Στις συμβάσεις που έχουν ενταχθεί στην παρούσα προγραμματική περίοδο (2014-2020) περιλαμβάνεται και η πρώτη φάση δημιουργίας της γραμμής 4 (Αλσος Βεΐκου - Γουδί) με προϋπολογισμό 488,6 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη φάση ανάπτυξης και ολοκλήρωσης του σχετικού έργου χρηματοδοτικά θα συμπέσει με την προγραμματική περίοδο 2021-27 και θα απαιτήσει επιπλέον πόρους 1,16 δισ. ευρώ. Ετσι, ο συνολικός προϋπολογισμός για τη γραμμή 4 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1,65 δισ. ευρώ. Προς την κατεύθυνση αυτή, η «Αττικό Μετρό» έχει διασφαλίσει δανειακή πίστωση ύψους 730 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ, η οποία μπορεί να αυξηθεί μέχρι το 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της «Αττικό Μετρό» Θεόδωρο Παπαδόπουλο, η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου τμήματος της γραμμής 4 έχει διασφαλισμένη δημόσια χρηματοδότηση. Δεν διαθέτουν ωστόσο διασφαλισμένη χρηματοδότηση οι επεκτάσεις της, οι οποίες για πρώτη φορά θα απαιτήσουν τη συμμετοχή ιδιωτών. Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων στη συγκεκριμένη γραμμή, όπως είπε ο κ. Παπαδόπουλος, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, αλλά οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανάγκη συμμετοχής ιδιωτών στο 40% του προϋπολογισμού του έργου. Ο αρχικός προϋπολογισμός εκτιμάται σε 2,86 δισ. ευρώ και σύμφωνα με όσα ανέφερε σε συνέδριο του Economist ο κ. Παπαδόπουλος, απουσιάζει χρηματοδότηση ύψους 1,3 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αναμένεται να κληθούν ιδιώτες να καλύψουν και θα είναι η πρώτη φορά που ένα έργο μετρό στη χώρα μας θα υλοποιηθεί με το μοντέλο του ΣΔΙΤ. Υπενθυμίζεται ότι οι επεκτάσεις της γραμμής 4 αφορούν τα δύο τμήματα επέκτασης της γραμμής, από Γουδί έως Εθνική Οδό (μέσω Αμαρουσίου) και από Αλσος Βεΐκου έως Πετρούπολη.
Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ακόμη ότι η επέκταση της γραμμής 3 (Αεροδρόμιο - Αγ. Μαρίνα) προς Πειραιά θα ολοκληρωθεί το 2021, με τους τρεις πρώτους σταθμούς (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) να λειτουργούν μέσα στο καλοκαίρι που έρχεται. Αναφορικά με το μετρό Θεσσαλονίκης, η βασική γραμμή θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020 και η επέκτασή της προς Καλαμαριά το πρώτο εξάμηνο του 2021. Τέλος, προχωράει η προμήθεια 15 συρμών τραμ, με στόχο να ολοκληρωθεί η παράδοσή τους τον Μάρτιο του 2021.
Βαγγέλης Μανδραβέλης
kathimerini.gr