Μπορεί να είναι μία από τις μεγαλύτερες πόλεις στην Ασία, αλλά μέχρι πρόσφατα δεν διέθετε Μετρό. Πριν από λίγες μέρες, ο πρόεδρος της Ινδονησίας εγκαινίασε την πρώτη γραμμή Μετρό στην Τζακάρτα, μήκους 15,7 χλμ. με 13 σταθμούς (7 υπερυψωμένους και 6 υπόγειους), με την ελπίδα πως θα συμβάλει στην μείωση του μεγάλου προβλήματος κυκλοφοριακής συμφόρησης που αντιμετωπίζει η πόλη.
Η γραμμή συνδέει τα νότια προάστια της πόλης με το κέντρο κάνοντας μέσα σε 30 λεπτά μία διαδρομή που διαρκεί περίπου μία ώρα με το αυτοκίνητο. Καθημερινά, 170.000 επιβάτες αναμένεται να χρησιμοποιούν τη γραμμή για να γλιτώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση, μειώνοντας έτσι την κίνηση αλλά και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Υπολογίζεται πως η κίνηση στην Τζακάρτα επιφέρει απώλεια 4,1 δις ευρώ στην οικονομία της χώρας, ενώ οι κάτοικοι της πόλης ξοδεύουν μέχρι και το μισό τους εισόδημα σε έξοδα μετακίνησης.
Οι πρώτες μελέτες για το έργο είχαν γίνει από τη δεκαετία του 80 αλλά η πολιτική και οικονομική κρίση της δεκαετίας του 90 καθυστέρησε το εγχείρημα. Τελικά, η χρηματοδότηση επετεύχθη το 2006 μέσω δανείου από το Διεθνή Οργανισμό Συνεργασίας της Ιαπωνίας (JICA) με διάρκεια αποπληρωμής 30 ετών. Το συνολικό κόστος του έργου (γραμμή σε λειτουργία και επέκταση) ανέρχεται σε 2,3 δις ευρώ. Η κατασκευή έγινε από μία κοινοπραξία Ινδονησιακών και Ιαπωνικών εταιρειών και ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013.
Στη γραμμή κινούνται 16 τρένα με αυτόματο σύστημα λειτουργίας και σύστημα σηματοδότησης και ασφάλειας CBTC τα οποία κατασκευάστηκαν από την ιαπωνική Nippon Sharyo. Κάθε συρμός έχει χωρητικότητα 1.950 επιβατών και είναι πλήρως προσβάσιμος σε άτομα με αναπηρία. Η ταχύτητα ποικίλει από 80 χλμ/ώρα στα υπέργεια τμήματα ως 100 χλμ/ώρα στα υπόγεια.
(βίντεο από τη δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής)
Παράλληλα με τα εγκαίνια, ξεκίνησαν και οι εργασίες για μία επέκταση του Μετρό προς βορρά με μήκος 8 χιλιομέτρων. Όταν η επέκταση ολοκληρωθεί το 2024, το Μετρό αναμένεται να μεταφέρει 433.000 επιβάτες καθημερινά.
Στο σχεδιασμό υπάρχει και μία γραμμή από τα ανατολικά προς τα δυτικά της πόλης, μήκους 31,7χλμ με 34 σταθμούς, η κατασκευή της οποίας θα ξεκινήσει μέσα στο 2019.
Πηγή: channelnewsasia.com,
athenstransport.com