Το σταδιακό κλείσιμο των πυλών στους σταθμούς του μετρό μείωσε σημαντικά τη λαθρεπιβίβαση. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η αύξηση εσόδων τον Φεβρουάριο αναμένεται να ξεπεράσει το 20%.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ και στην προκειμένη περίπτωση η λαϊκή σοφία δικαιώνεται.
Ο λόγος για το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο αν και μετράει ενάμιση χρόνο επιχειρησιακής ζωής στις μετακινήσεις επιβατών, ακόμη μορφοποιείται. Πλέον, τα πρώτα θετικά δείγματα σε επίπεδο εσόδων για τις συγκοινωνιακές εταιρείες είναι απτά, ωστόσο απομένουν ακόμη εκκρεμότητες –όπως, για παράδειγμα, το κλείσιμο και της τελευταίας πύλης εισόδου - εξόδου της γραμμής 1 του μετρό– οι οποίες μόλις ολοκληρωθούν θα σηματοδοτήσουν την πλήρη λειτουργία του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου.
Οι έως τώρα ενδείξεις επιβεβαιώνουν την άποψη που εξέφραζαν επί χρόνια οι διοικήσεις του ΟΑΣΑ ότι το αποτελεσματικότερο όπλο κατά της εισιτηριοδιαφυγής είναι οι κλειστές πύλες εισόδου - εξόδου στους σταθμούς. Η καθυστέρηση στο «πλήρες κλείσιμο» των σταθμών μετρό και ηλεκτρικού αποδίδεται στη βραδεία προσαρμογή του επιβατικού κοινού, αν και στην πραγματικότητα η έλλειψη συνεννόησης μεταξύ υπουργείου Υποδομών και των συγκοινωνιακών φορέων οδήγησε σε χάος και ταλαιπωρία για μήνες, με βασική υπαιτιότητα της πολιτικής ηγεσίας.
Πλήγμα στη λαθρεπιβίβαση
Πριν από λίγες ημέρες έκλεισαν οι πύλες εισόδου - εξόδου στον σταθμό «Κάτω Πατήσια» της γραμμής 1 του μετρό (πρώην ηλεκτρικός) και πλέον με ανοικτές πύλες απομένει μόνο ο σταθμός «Βικτώρια». Η αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΑ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», είναι συνεχής και τον Ιανουάριο άγγιξε το 19,4% σε σχέση με πέρυσι. Ο Φεβρουάριος σύμφωνα με εκτιμήσεις αναμενόταν να «κλείσει» με αύξηση άνω του 20%, ωστόσο η ανοδική τάση πρόκειται να μετριαστεί το προσεχές διάστημα αφού οι πύλες στην πλειονότητα των σταθμών είναι ήδη κλειστές και καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη η λαθρεπιβίβαση. Ειδικότερα, από το δεύτερο εξάμηνο του 2018 παρατηρείται διαρκής αύξηση των εσόδων, με αποτέλεσμα όσο προσεγγίζουμε το δεύτερο εξάμηνο του 2019, η σύγκριση των εσόδων να ξεκινά από υψηλότερα επίπεδα.
Θέμα ημερών είναι και η σημαντική μείωση του «χρόνου κλεισίματος» των πυλών που θα αποτρέψει φαινόμενα εισιτηριοδιαφυγής. Στόχος είναι να μπει φρένο στους τζαμπατζήδες, οι οποίοι εκμεταλλεύονταν τη χρονική διάρκεια που παρέμενε ανοιχτή η πύλη κατά την επικύρωση εισιτηρίου και διέρχονταν λαθραία ακολουθώντας μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα τον προπορευόμενο επιβάτη, ο οποίος όμως είχε χρησιμοποιήσει εισιτήριο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πλέον «οι επίδοξοι τζαμπατζήδες θα καταλάβουν το χρονικό στένεμα και δεν θα μπορούν να περνούν από πύλες που άνοιξε ο προπορευόμενος συνεπής επιβάτης».
Ταυτόχρονα, αναμένεται η αλλαγή του «μενού» των μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων ώστε να γίνει πιο φιλικό και εύχρηστο στους επιβάτες, ενώ δρομολογείται η προμήθεια άλλων περίπου 100 ΑΜΕΚ (αυτόματα μηχανήματα έκδοσης κομίστρου) για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.
Παράλληλα, σε τελικό στάδιο βρίσκεται και ο διαγωνισμός για την προμήθεια των 92 λεωφορείων από τον ΟΑΣΑ (12 ηλεκτρικά, 20 οχήματα 12 μέτρων και 60 οχήματα 18 μέτρων). Οι έως τώρα πληροφορίες δεν αποκλείουν ο διαγωνισμός να είναι ένας και για τα 92 οχήματα, παρέχοντας όμως τη δυνατότητα στους ενδιαφερομένους να υποβάλουν προσφορές μόνο για όσους τύπους λεωφορείων επιθυμούν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι σχόλια επί των τεχνικών προδιαγραφών έχουν υποβάλει οι MAN, Petropoulos, Solaris, Iveco κ.ά., κάτι που υποδηλώνει σοβαρό ενδιαφέρον για το έργο ύψους 30 εκατ. ευρώ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
kathimerini.gr
Έντυπη