Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019

Το έγγραφο που αποκαλύπτει τα λεπτομερή σχέδια της Κίνας στην Ιταλία.

Η Κίνα σχεδιάζει να συνεργαστεί με την Ιταλία για την ανάπτυξη «δρόμων, σιδηροδρόμων, γεφυρών, πολιτικής αεροπορίας, λιμανιών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών», στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του Πεκίνου «Μία Ζώνη – Ένας Δρόμος» όπως αναφέρει εμπιστευτικό μνημόνιο συμφωνίας που έχει σε αποκλειστικότητα η EURACTIV.

Το έγγραφο αναφέρει επίσης, ότι η Κίνα επιδιώκει να συνεργαστεί στα επενδυτικά σχέδια της ΕΕ «υποστηρίζοντας τις συνέργιες μεταξύ της πρωτοβουλίας Ζώνη και Δρόμος και των προτεραιοτήτων που προσδιορίζονται στο Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη και τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα».

Η πρωτοβουλία Ζώνη και Δρόμος, είναι το κατεξοχήν αναπτυξιακό σχέδιο της Κίνας που περιλαμβάνει υποδομές και επενδύσεις, οι οποίες θα επεκτείνονται σε περισσότερες από 80 χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής, καθιστώντας το ως το μεγαλύτερο σχέδιο υποδομής στην ιστορία.

Το υπόμνημα, το οποίο καταρτίστηκε αρχικά τον Σεπτέμβριο, αναφέρει ότι η Κίνα και η Ιταλία «θα προωθήσουν συνέργιες και θα ενισχύσουν την επικοινωνία και τον συντονισμό», ενώ επίσης «θα ενισχύσουν τον πολιτικό διάλογο» για τα «τεχνικά και κανονιστικά πρότυπα».

Φήμες για την ύπαρξη αυτού του μνημονίου κυκλοφόρησαν μετά από ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη (6 Μαρτίου) στους Financial Times, στο οποίο ο Michele Geraci, υφυπουργός Οικονομικών της Ιταλίας, αποκάλυψε ότι οι διαπραγματεύσεις σχετικά με τη διατύπωση του κειμένου δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.

Η κυβέρνηση της Ιταλίας σε δημόσια ρήξη

Στις 8 Σεπτεμβρίου, το υπουργείο Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας, με επικεφαλής τον Luigi Di Maio του Κινήματος των 5 Αστέρων, προχώρησε σε ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα του (η οποία είναι ακόμη online) σχετικά με την επίτευξη συμφωνίας για το μνημόνιο, μετά από κρατική αποστολή στην Κίνα με επικεφαλής τον Geraci.

Σύμφωνα με τα όσα είπε πηγή στη EURACTIV, υπό την προϋπόθεση διατήρησης της ανωνυμίας της, η ανακοίνωση εξέπληξε το ιταλικό υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο παραγκωνίστηκε, παρά το είναι αυτό που έχει την επίσημη ευθύνη για τη διαπραγμάτευση συμφωνιών διεθνούς συνεργασίας.

Έκτοτε, οι εντάσεις μεταξύ του υπουργείου Οικονομικής Ανάπτυξης και του υπουργείου Εξωτερικών παραμένουν, ενώ πρόσφατα εξελίχθηκαν και σε σύγκρουση αναφορικά με τις συμβάσεις της Huawei για την κατασκευή δικτύων 5G στην Ιταλία.

Ωστόσο, φαίνεται ότι η όλη αντίδραση για τη συμφωνία Ιταλίας-Κίνας έχει έκτοτε μειωθεί και το μνημόνιο θα μπορούσε να υπογραφεί τις προσεχείς εβδομάδες.

Ο Πρόεδρος της Κίνας Xi πρόκειται να επισκεφθεί τη Ρώμη στις 22 Μαρτίου, οπότε οι συνομιλίες είναι πιθανό να έχουν ολοκληρωθεί.

Σε ορισμένα προπαρασκευαστικά έγγραφα για την επίσκεψη του Xi που κυκλοφορούν, προγραμματίζεται η υπογραφή του μνημονίου, με τη συμμετοχή του Ιταλού πρωθυπουργού Giuseppe Conte και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Luigi Di Maio.

Μια πηγή αποκάλυψε αργά την περασμένη Πέμπτη το βράδυ ότι το κείμενο που βρίσκεται επί του παρόντος στα χέρια της EURACTIV αφορά τις προτάσεις που υπέβαλε το Κινεζικό κράτος. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει αλλαγές στο κείμενο από την Ιταλική κυβέρνηση.

Η πύλη της Κίνας στην Ευρώπη

Το διασωθέν μνημόνιο θέτει το πλαίσιο για μικρές ειδικές συμφωνίες συνεργασίας και εμπορικές συμφωνίες, συμπεριλαμβανομένων των νέων επενδύσεων κινεζικών εταιρειών στο λιμάνι της Τεργέστης.

Ο ναυτιλιακός κόμβος της Τεργέστης είναι ένας από τους μεγαλύτερους της Μεσογείου, έχοντας μεταφέρει 62,7 εκατομμύρια τόνους αγαθών το 2018. Έχει επίσης σιδηροδρομικές συνδέσεις με την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη.

Ο Michele Geraci και ο υφυπουργός υποδομών Edoardo Rixi επισκέφθηκαν την Τεργέστη τον περασμένο μήνα για να προωθήσουν το λιμάνι ως την Κινεζική πύλη για την Ευρώπη στον νέο δρόμο του μεταξιού.

Η EURACTIV είναι σε θέση να γνωρίζει ότι μεταξύ των άλλων συμφωνιών που έχουν προγραμματιστεί για την επίσκεψη του Xi, υπάρχει μια συνεργασία που θα υπάρξει μεταξύ δύο εθνικών φορέων εκμετάλλευσης ηλεκτρικής ενέργειας, της κρατικής εταιρείας China State Grid Corporation και της Terna της Ιταλίας. Η πρώτη κατέχει σήμερα το 35% των μετοχών της CDP Reti, μιας εταιρείας που ελέγχει το 29,8% της Terna.

Μπορεί επίσης να γίνουν ακόμη πιο αμφιλεγόμενες εμπορικές συμφωνίες και κοινοπραξίες μεταξύ κινεζικών εταιρειών και του Ιταλού πρωταθλητή στον τομέα της άμυνας, Leonardo.

Επιπλέον, μια άλλη πρόταση για μνημόνιο συνεννόησης σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο από το υπουργείο Εμπορίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (MOFCOM) εξετάζεται από τους διαπραγματευτές της Ιταλίας.

Γενικότερα, το μνημόνιο αποκαλύπτει επίσης ότι θα μπορούσαν να συμφωνηθούν περαιτέρω ευθυγραμμίσεις στον τομέα των μεταφορών, με την επισήμανση ότι «και τα δύο μέρη έχουν κοινό όραμα για τη βελτίωση των προσβάσιμων, ασφαλών, χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμων μεταφορών».

Η EURACTIV συμπεραίνει ότι όλα τα παραπάνω σχέδια είναι πρωτοβουλίες που προτείνονται από την Κίνα.

Ήρεμη δύναμη

Αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, η Ιταλία θα είναι η πρώτη χώρα της G7 που θα υποστηρίξει την πρωτοβουλία της Κίνας «Μία Ζώνη – Ένας Δρόμος».

Ωστόσο, αυτό όχι μόνο έχει διαιρέσει την Ιταλική κυβέρνηση, αλλά και πολλούς σε ολόκληρη την ΕΕ, οι οποίοι ανησυχούν για την εμφάνιση «παγίδων χρέους», όπου τα κράτη, που δυσκολεύονται οικονομικά, δεν θα είναι σε θέση να αποπληρώσουν επενδυτικά δάνεια.

Την Τετάρτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανταποκρίθηκε στις ανησυχίες σχετικά με ενδεχόμενη συμφωνία μεταξύ της Ιταλίας και της Κίνας, καθιστώντας σαφές ότι οποιαδήποτε συνεργασία με την Κίνα στην πρωτοβουλία Ζώνη – Δρόμος θα πρέπει να τηρεί τους «κανόνες της αγοράς, τις απαιτήσεις και τα πρότυπα της ΕΕ αλλά και τις διεθνείς προδιαγραφές».

«Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε κανένα από τα κράτη μέλη μπορεί να επιτύχει αποτελεσματικά τους στόχους τους με την Κίνα χωρίς πλήρη ενότητα», δήλωσε την Τετάρτη ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάγια Κοτσιγιάντσιτς.

Ο Κοτσιγιάντσιτς πρόσθεσε ότι βάσει τέτοιων συμφωνιών πρέπει να υπάρχει ευθύνη να «εξασφαλιστεί η συνέπεια με τους κανόνες και τις πολιτικές της ΕΕ καθώς και ο σεβασμός της ενότητας της ΕΕ στην εφαρμογή νέων πολιτικών».

Μεταφρασμένο από Μαρίνα Ξυπνητού
[επιμέλεια στην Ελληνική έκδοση από τον Θοδωρή Καραουλάνη]

euractiv.gr