Η πρώτη γραμμή του τραμ, από την εποχή που ακόμη ήταν ιππήλατο (1893-1907), ένωνε το Αμαξοστάσιο (Ντεπώ) με τον παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό μέσω της παραλιακής οδού Τελωνείων (σημ. Νίκης).
Το 1927, ενόψει των εργασιών υπερύψωσης της λεωφόρου Νίκης κατά περίπου ένα μέτρο, αυτή η γραμμή του τραμ ξηλώθηκε και τοποθετήθηκε στη Νέα Τσιμισκή, στην οποία ερχόταν από τον Λευκό Πύργο μέσω της Παύλου Μελά (Διαγωνίου). Επειδή όμως η Νέα Τσιμισκή είχε τότε φτάσει μόνο μέχρι την οδό Κατούνη (στη δεκαετία του 1960 θα διανοιγόταν τελικά μέσα από τα Λαδάδικα), το τραμ έπρεπε να κάνει αναστροφή για να επιστρέψει στο Ντεπώ. Αυτή γινόταν μέσω της θηλιάς γύρω από το οικοδομικό τετράγωνο Βενιζέλου – Αγίου Μηνά – Ίωνος Δραγούμη – Νέας Τσιμισκή.
Η νέα ανάπλαση της οδού, η οποία παρουσιάζεται μέσα από σχέδια της μελέτης του αρχιτεκτονικού γραφείου Κουλουκούρης και Συνεργάτες.
Μετά την αποκάλυψη των γραμμών του τραμ που είχαν επιβιώσει κάτω από την άσφαλτο, η αρχική μελέτη του έργου –χρηματοδοτημένου από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος– τροποποιήθηκε, σε συνεργασία με την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων, και έτσι η νέα διαρρύθμιση της οδού Αγίου Μηνά διασώζει σήμερα αυτό το πολύτιμο ψήγμα της νεότερης ιστορικής μνήμης της Θεσσαλονίκης.
typosthes.gr