[Photo: IRU]
|
Οι οδικές μεταφορές τίθενται σε αγώνα δρόμου, καθώς οι Ευρωπαϊκές εταιρείες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών την περασμένη εβδομάδα έστρεψαν το βλέμμα τους προς το μέλλον, δεσμευόμενες να διπλασιάσουν τα φορτία που μεταφέρουν τα τρένα μέχρι το 2030.
Ένα φορτηγό φορτωμένο με ευρωπαϊκά εμπορεύματα φτάνει στη δυτική Κίνα μόλις 12 ημέρες μετά την έξοδο από τη Γερμανία. [Photo: IRU]
Η πρώτη χερσαία παράδοση ευρωπαϊκών προϊόντων που προορίζονταν για την Κίνα έφτασαν με ασφάλεια πριν λίγες ημέρες, κάτι που αποτελεί καλό οιωνό για τις ελπίδες της Ευρώπης να κάνει αμφίδρομη την πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» του γίγαντα της Ασίας.
Το μόνο που χρειάστηκε το ολλανδικό φορτηγό, που ήταν γεμάτο από λιπαντικά, ήταν 12 ημέρες, για να κάνει μια διαδρομή 7.400 χιλιομέτρων, από τη Γερμανία ως τη Δυτική Κίνα, μέσω της Πολωνίας, της Λευκορωσίας, της Ρωσίας και του Καζακστάν.
Οι ελπίδες της Κίνας να χρησιμοποιήσει το «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για να αξιοποιήσει τις δυτικές αγορές είναι κάτι πασίγνωστο, ωστόσο η Ευρώπη θέλει να διασφαλίσει ότι ο νέος δρόμος του μεταξιού θα λειτουργεί και προς τις δύο κατευθύνσεις, ειδικά μετά την κύρωση από την Κίνα της σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τις Διεθνείς Οδικές Μεταφορές (TIR).
Πέρσι, η Κίνα πραγματοποίησε την πρώτη χερσαία παράδοση στο πλαίσιο των Διεθνών Οδικών Μεταφορών (TIR) στην Πολωνία, μέσα σε 13 ημέρες, μετά το άνοιγμα της διάβασης των συνόρων στη μεθοριακή πόλη Κόργκας στο Καζακστάν.
Η Ολλανδική εταιρεία Alblas πραγματοποίησε και τα δύο ταξίδια και ο διευθύνων σύμβουλος της είπε ότι «προσβλέπουμε σε ένα λαμπρό μέλλον για τις οδικές μεταφορές μεταξύ Κίνας και Ευρώπης», προσθέτοντας ότι και οι δύο πιλοτικές δοκιμές δείχνουν ότι οι διαδρομές είναι «έτοιμες να λειτουργήσουν πλήρως».
Παράλληλα, δήλωσε ότι το κόστος και οι χρόνοι παράδοσης που συνδέονται με τις οδικές μεταφορές είναι «ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί σε σχέση με άλλους τρόπους μεταφοράς». Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Μεταφορών (IRU) ανέφερε ότι το κόστος θα μπορούσε να μειωθεί κατά 50% σε σύγκριση με το αεροπλάνο και να φτάσει δέκα ημέρες νωρίτερα από ότι ο σιδηρόδρομος.
Η διαδρομή Γερμανίας – Κίνας ολοκληρώθηκε από έναν μόνο οδηγό, ενώ ένας εκπρόσωπος του Παγκόσμιου Οργανισμού Μεταφορών (IRU) δήλωσε στη EURACTIV ότι οι 12 ημέρες που χρειάστηκαν, θα μπορούσαν να μειωθούν στις οκτώ, αν ήταν δύο οι οδηγοί που δούλευαν σε βάρδιες.
Τη στιγμή που δημοσιεύτηκε το θέμα, το ίδιο φορτηγό επέστρεφε στην Ευρώπη με μια άλλη δοκιμαστική αποστολή.
Οι Διεθνείς Οδικές Μεταφορές (TIR) άρχισαν να λειτουργούν από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 και τώρα υπάρχει ένας διάδρομος μεταξύ Ευρώπης και Κίνας, όπου οι επιχειρήσεις ελπίζουν να εκμεταλλευτούν ολοένα και περισσότερο τους διεθνείς κανόνες.
Ως αποτέλεσμα, το φορτίο της προηγούμενης εβδομάδας έφθασε με άθικτες τις τελειωνειακές σφραγίδες. Οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής στις τελωνειακές διατυπώσεις αναφέρονται ως ένα από τα μεγαλύτερα κόστη για τις επιχειρήσεις, καθώς οι μισθοί αυξάνονται μαζί.
Η Κίνα επικύρωσε και εφαρμόζει τις Διεθνείς Οδικές Μεταφορές (TIR) από το 2016, αν και οι εργασίες προετοιμασίας είναι σημαντικές, δεδομένου ότι οι συνοριακές διελέυσεις πρέπει να προσαρμοστούν και οι τελωνειακοί υπάλληλοι πρέπει να επανεκπαιδευτούν για να αντιμετωπίσουν τις νέες διαδικασίες λειτουργίας.
Εντούτοις, οι οδικές μεταφορές τίθενται σε αγώνα δρόμου, καθώς οι Ευρωπαϊκές εταιρείες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών την περασμένη εβδομάδα έστρεψαν το βλέμμα τους προς το μέλλον, δεσμευόμενες να διπλασιάσουν το φορτίο που μεταφέρουν τα τρένα μέχρι το 2030.
Σε εκδήλωση στις Βρυξέλλες την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις προειδοποίησαν ότι οι εμπορευματικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 10% των συνολικών εκπομπών CO2 και ότι ο κύριος λόγος είναι ότι το 75% του φορτίου μεταφέρεται στους δρόμους.
Ο επικεφαλής της Βελγικής εταιρείας Logistics, Geert Pauwels, δήλωσε ότι «χωρίς δραστικά μέτρα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα αυξηθούν κατά ένα τέταρτο, γεγονός που θα καταστήσει τον στόχο -49% για το κλίμα ανέφικτο. Η ατμοσφαιρική ρύπανση θα αυξηθεί αναλογικά και σύντομα θα βρεθούμε μόνιμα σε ένα κυκλοφοριακό κομφούζιο».
Στο πλαίσιο της συμμαχίας Rail Freight Forward, οι εταιρείες επιθυμούν να αυξήσουν το μερίδιο του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου στο φορτίο από 18% σε 30%. «Αυτό μας εμποδίζει να προσθέσουμε ένα εκατομμύριο επιπλέον φορτηγά στους δρόμους μας μέχρι το 2030, εκ των οποίων 90.000 θα ήταν στο Βέλγιο», πρόσθεσε ο Pauwels.
Το σχέδιο δράσης καλεί τους φορείς της ναυτιλίας να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους έναντι των οδικών ομόλογών τους και να ασχοληθούν με τη συχνότητα, την αξιοπιστία, την ευελιξία, τις τιμές και τις υπηρεσίες.
Όσον αφορά τη δράση της κυβέρνησης, υποστήριξε ότι η Αυστρία, η Γερμανία, η Ολλανδία και η Ελβετία «μείωσαν ριζικά το κόστος των σιδηροδρομικών διαδρομών, το κόστος δηλαδή που οι φορείς εκμετάλλευσης πληρώνουν για τη χρήση των σιδηροδρόμων».
[επιμέλεια κειμένου στην ελληνική έκδοση από τον Θοδωρή Καραουλάνη]
Πηγή: euractiv.gr