Συνέντευξη του προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε. Γιάννη Μυλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη μετράει… αντίστροφα για το πρώτο δρομολόγιο του μετρό, με την ανυπομονησία όλων να είναι μεγάλη.
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η υλοποίηση του έργου αποτελούσε ένα μακρινό “όνειρο”, το οποίο όμως τα τελευταία χρόνια με την επανέναρξη των εργασιών, έρχεται όλο και πιο κοντά στην πραγματικότητα. Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι από το 2016 πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. και ξεκίνησε προσπάθεια για να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια και να “κοπεί” το πρώτο εισιτήριο του μετρό Θεσσαλονίκης.
Το ThessToday.gr πρόσφατα έκανε αυτοψία σε τρεις σταθμούς του μετρό Θεσσαλονίκης και τώρα μιλά με τον κ. Μυλόπουλο για την εξέλιξη του έργου, την ολοκλήρωσή του, τις λαμαρίνες στους δρόμους και τις επεκτάσεις ανατολικά και δυτικά της κύριας γραμμής.
Συνέντευξη: Ναπολέων Παπαδόπουλος
Ε: Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η κατασκευή των σταθμών της κεντρικής γραμμής του μετρό; Θα μπορούσατε να μας παρουσιάστε ένα χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών;
Α: Το 2019 είναι η χρονιά του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς θα είναι η πρώτη χρονιά που οι Θεσσαλονικείς θα δουν τους συρμούς του Μετρό να κινούνται, έστω και για δοκιμαστικούς σκοπούς, στο Αμαξοστάσιο και στις υπόγειες σήραγγες του έργου. Αυτή η πραγματικότητα της ολοκλήρωσης του έργου γίνεται κάθε μέρα και περισσότερο αντιληπτή από την πλειοψηφία των συμπολιτών μας, που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις και την πρόοδο του έργου, η προσμονή και η θετική ανταπόκριση των οποίων είναι συγκινητική.
Είμαστε στην τελική ευθεία και όχι τυχαία ή αυτόματα, αλλά μετά από συστηματική προσπάθεια όλων, υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, διοίκησης Αττικό Μετρό, εργαζόμενων και Αναδόχου Κοινοπραξίας.
Ως προς το φετινό χρονοδιάγραμμα, τέλος Μαρτίου θα φτάσουν οι πρώτοι συρμοί που θα εγκατασταθούν στο Αμαξοστάσιο, ώστε εντός της Άνοιξης να ξεκινήσουν οι πρώτες δοκιμές της κίνησης των συρμών επί των σιδηροτροχιών.
Στη συνέχεια και στις αρχές του φθινοπώρου, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό μέρος του έργου, η τοποθέτηση του συνόλου της επιδομής και η εγκατάσταση των Ηλεκτρομηχανολογικών Συστημάτων, θα ξεκινήσουμε τις δοκιμαστικές λειτουργίες.
Υπενθυμίζω για μια ακόμη φορά ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, είναι μετρό χωρίς οδηγό στους συρμούς και άρα οι δοκιμές θα διαρκέσουν μεγάλο χρονικό διάστημα, ένα σχεδόν χρόνο, προκειμένου να γίνει εφικτή η ασφαλής λειτουργία του έργου, η οποία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ξεκινήσει στο τέλος του 2020.
Ε: Σταθμοί Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου. Η κατασκευή τους “κόλλησε” λόγω της ανακάλυψης σημαντικών αρχαιοτήτων. Πως πετύχατε να ξεμπλοκάρει το έργο στα δύο αυτά σημεία; Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους και σε τι στάδιο βρισκόμαστε σήμερα;
Α: Κατ´ αρχήν πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το έργο δεν καθυστέρησε εξ αιτίας των αρχαιολογικών ευρημάτων στους δύο σταθμούς, αφού η αποκάλυψή τους ήταν ήδη γνωστή εκ των προτέρων και αναμένονταν από τους αρχαιολόγους. Το έργο καθυστέρησε εξ αιτίας παθογενειών που υπήρχαν από τη δημοπράτησή του ακόμη, αλλά και ως αποτέλεσμα των κακών χειρισμών που έγιναν στη διοίκησή του στη συνέχεια, αλλά και εξ αιτίας της κακής οικονομικής συγκυρίας της εποχής. Η κακή διαχείριση των αρχαιολογικών ευρημάτων και η παντελής έλλειψη συνεννόησης και συνεργασίας μεταξύ των συναρμόδιων φορέων της Πολιτείας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τότε, ασφαλώς επιδείνωσαν την εξέλιξη και προκάλεσαν το οριστικό του σταμάτημα το 2014. Ακόμη, είναι καλό να γνωρίζετε ότι το 2012, χρονιά που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το έργο και πάντως πριν αποκαλυφθούν τα αρχαία, αυτό μετρούσε ήδη περισσότερο από 5 χρόνια καθυστέρησης.
Που σημαίνει, για να είμαστε συνεπείς με την ιστορία του έργου, εμείς δεν ξεμπλοκάραμε απλώς το έργο στους δύο αυτούς σταθμούς. Αναστήσαμε στην πραγματικότητα ένα “νεκρό” έργο, που με πρόσχημα τους δύο αυτούς σταθμούς και το αρχαιολογικό φορτίο τους, είχε “εκτροχιαστεί” ως προς το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του και ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη χρηματοδότησή του, πολύ νωρίτερα. Όταν αναλάβαμε εμείς, βρήκαμε ένα έργο σταματημένο σε όλα του τα επίπεδα.
Μέσα σε 3 σχεδόν χρόνια, από τον Μάρτιο του 2016 δηλαδή που αναλάβαμε για πρώτη φορά τη διοίκηση του Μετρό και ξεκινήσαμε τα έργα μέχρι σήμερα, αυτά προχώρησαν κατά το 1/3 του οικονομικού και φυσικού τους αντικειμένου. Βρήκαμε δηλαδή το έργο στο 1/3 της ολοκλήρωσής του κι αυτό μετά από 10 ολόκληρα χρόνια από την έναρξή του. Και με συστηματική δουλειά, αλλά και σε στενή συνεργασία με την ΕΦΑΠΟΘ, το Υπ. Πολιτισμού και τον Δήμο της Θεσσαλονίκης, το φέραμε σε 3 μόλις χρόνια στα 2/3 της ολοκλήρωσής του. Με αποτέλεσμα ο δείκτης ολοκλήρωσης του έργου να πλησιάζει σήμερα το 70%.
Όσον αφορά στους δύο σταθμούς με το υψηλό αρχαιολογικό ενδιαφέρον, ο σταθμός Αγίας Σοφίας ο οποίος ήδη κατασκευάζεται, γίνεται μεγάλη προσπάθεια ώστε να παραδοθεί μαζί με τους υπόλοιπους 11 σταθμούς στο τέλος του 2020. Θα ακολουθήσει μετά από 3 χρόνια και η λειτουργική ενσωμάτωση και του σταθμού Βενιζέλου, του οποίου η κατασκευή ξεκίνησε μόλις πριν λίγο καιρό.
Ε: Πρόσφατα αφαιρέθηκαν οι λαμαρίνες του έργου από την περιοχή της Μοναστηρίου και από την πλατεία Δημοκρατίας. Ποιο είναι το επόμενο σημείο από όπου θα αφαιρεθούν λαμαρίνες;
Α: Κοιτάξτε, εμείς αντιμετωπίσαμε το ζήτημα της όχλησης των εργοταξίων με ειλικρίνεια από την πρώτη στιγμή. Ενημερώσαμε τους αρμόδιους φορείς για το χρονοδιάγραμμα και οφείλω να πω ότι τόσο οι εργαζόμενοι της Αττικό Μετρό, όσο και της αναδόχου κοινοπραξίας εργάστηκαν με εντατικό τρόπο, ώστε οι εργοταξιακές καταλήψεις να συρρικνωθούν και να εξαφανιστούν το συντομότερο δυνατό. Προϊόν αυτής της έντιμης για την πόλη προσέγγισης υπήρξε το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες οι λαμαρίνες απομειώθηκαν στο σταθμό Συντριβάνι – Έκθεση, μπροστά στο σταθμό Παπάφη, στις οδούς Δελφών, Αναλήψεως και Πέτρου Συνδίκα, στην Μοναστηρίου στις εισόδους των ξενοδοχείων και μπροστά στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, στην περιοχή Αλλατίνη στη Χαριλάου, στην οδό Παπαδάκη στη Βούλγαρη και τελευταία στην πλατεία Βαρδαρίου. Επόμενος στόχος είναι η απομάκρυνση των λαμαρινών στο σταθμό Πανεπιστήμιο και ο περιορισμός της εργοταξιακής όχλησης πέριξ των σταθμών Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου.
Ε: Πότε αναμένεται να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια και πότε εκτιμάται θα γίνει το πρώτο κανονικό δρομολόγιο;
Α: Προετοιμαζόμαστε ώστε οι πρώτες δοκιμές των συρμών και των σιδηροτροχιών να ξεκινήσουν την προσεχή άνοιξη, ώστε να περάσουμε στην έναρξη του πλήρους δοκιμαστικού δρομολογίου το φθινόπωρο. Με αυτή τη σταδιακή προπαρασκευή, θα είμαστε πλήρως έτοιμοι για την πρώτη εμπορική λειτουργία του έργου το 2020.
Ε: Σε ποιο στάδιο βρίσκονται τα έργα στην προέκταση της βασικής γραμμής προς την Καλαμαριά;
Α: Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που η βασική γραμμή και η πρώτη επέκτασή της κατασκευάζονται παράλληλα και ως προς το εύρος και ως προς το ρυθμό των εργασιών. Ήδη στην επέκταση της Καλαμαριάς έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των δίδυμων σηράγγων σε όλο το μήκος τους, οι εργασίες πολιτικού μηχανικού είναι σε τελική φάση και διατηρώντας τους υψηλούς αυτούς ρυθμούς εργασιών εκτιμούμε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία.
Σταθμός Καλαμαριάς
Ε: Η γραμμή της Καλαμαριάς θα λειτουργήσει ταυτόχρονα με την βασική γραμμή του μετρό;
Α: Θα είναι τόσο μικρή η χρονική απόσταση, απόσταση ελάχιστων μηνών, που η έναρξη των εμπορικών λειτουργιών της βασικής γραμμής και της επέκτασης σχεδόν θα συμπέσει, αν και η βασική γραμμή θα προηγηθεί και θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2020.
Ε: Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την επέκταση του έργου προς τις δυτικές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος;
Α: Παρότι το ανθρώπινο δυναμικό της Αττικό Μετρό ΑΕ ολοκληρώνει ταυτόχρονα τη βασική γραμμή και την επέκτασή της– και το υπογραμμίζω αυτό γιατί βασίζεται στην φιλότιμη προσπάθεια των ανθρώπων της εταιρίας, καθώς βρήκαν ένα τελματωμένο έργο και σήμερα το έχουν απογειώσει- παράλληλα προχωρεί και η επέκταση του έργου και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Γνωρίζετε ότι σχεδόν ενάμιση χρόνο διήρκεσε η ευρεία διαβούλευση της Αττικό Μετρό με τις τοπικές Αρχές, ώστε σήμερα να έχουμε ανά χείρας τη χάραξη μιας κυκλικής γραμμής 11 χιλιομέτρων και 8 σταθμών, η οποία ανοίγει νέους αναπτυξιακούς ορίζοντες για τις επί δεκαετίες υποβαθμισμένες δυτικές συνοικίες. Ο σχεδιασμός, λοιπόν, της επέκτασης προχωρεί κανονικά και το προσεχές διάστημα εντός του έτους θα προχωρήσουμε στη δημοπράτηση των πρόδρομων εργασιών της επέκτασης (αρχαιολογικές και μετακινήσεις δικτύων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας), ώστε να εξοικονομήσουμε χρόνο και πόρους για την κατασκευή του έργου στο άμεσο μέλλον.
Ε: Θα υπάρχει σύνδεση της βασικής γραμμής του μετρό με το αεροδρόμιο Μακεδονία ίσως και την Σίνδο ή άλλες περιοχές;
Α: Εκτός από την ανάπτυξη του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου στα δυτικά, έχουμε προβεί σε διεξοδικές συζητήσεις με τους επιτελείς του αεροδρομίου και τις τοπικές Αρχές και στην ανατολική Θεσσαλονίκη, ώστε να δρομολογήσουμε στο άμεσο μέλλον τη σύνδεσή του με τη βασική γραμμή. Μάλιστα, είμαι σε θέση να σας αναφέρω ότι στους σχεδιασμούς μας είναι η κατασκευή μιας υπέργειας γραμμής, ώστε να μειωθεί ο απαιτούμενος χρόνος ολοκλήρωσής της, αλλά και το κόστος της κατασκευής.
Ε: Πως σχεδιάζετε να προβληθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια των εκσκαφών; Θα φτιάξετε κάποιον ειδικό χώρο – μουσείο;
Α: Τα αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία ανέρχονται στον εντυπωσιακό αριθμό των 300.000 αντικειμένων, θα αξιοποιηθούν με τρεις τρόπους:
Τα πιο σημαντικά από αυτά θα επιλεγούν από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και το Υπ. Πολιτισμού για να εκτεθούν στους σταθμούς όπου αποκαλύφθηκαν, πλαισιώνοντας τα ευρήματα που θα μείνουν κατά χώρα και αυτά που θα αποσπαστούν προσωρινά για να επανατοποθετηθούν.
Κάποια από τα ευρήματα, τα οποία θα επιλεγούν, θα εκτεθούν σε διάφορα θεματικά Μουσεία.
Ένα σημαντικό μέρος τους τέλος θα κοσμήσει το Μουσείο Μετρό που από κοινού με το Υπ. Πολιτισμού σχεδιάζουμε να φτιάξουμε στη Θεσσαλονίκη.