Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2019

Γιατί πήρε νέα παράταση ο διαγωνισμός για το Μετρό της Αθήνας – Όλο το παρασκήνιο.

 Για τις 15 Μαρτίου από 28 Φεβρουαρίου μεταφέρθηκε η ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για την γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προϋπολογισμού 1,450 δις. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) από τις προεπιλεγείσες κοινοπραξίες 1. Τέρνα- Vinci -Siemens, 2. J&P Άβαξ- Ghella – Alstom Transport και 3. Άκτωρ – Ansaldo- Hitachi RailItaly.


Η νέα παράταση στον διαγωνισμό, που θεωρείται μείζονος σημασίας για τον κατασκευαστικό κλάδο, λόγω του μεγέθους του έργου, δεν ζητήθηκε από τους ενδιαφερόμενους (όπως οι προηγούμενες) αλλά αποφασίστηκε από την Αττικό Μέτρο.

Η εταιρεία που κατασκευάζει το Μετρό εκτίμησε ότι είναι προτιμότερο, πριν προχωρήσει η διαδικασία στο επόμενο στάδιο, να δημοσιοποιηθεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) με την οποία αναστέλλεται προγενέστερη απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), που έδινε το πράσινο φως για την ανάθεση του έργου Άκτιο – Αμβρακία στην κοινοπραξία Άκτωρ – Τέρνα, ως προσωρινό μειοδότη.
Το σημείο κλειδί που αφορά ευρύτερα την ανάθεση των έργων είναι ότι η προσφυγή που κατατέθηκε από τον δεύτερο μειοδότη του έργου, Άκτιο – Αμβρακία, την ιταλική GD Infrastrutture, επικαλούνταν ως λόγους αναστολής, μεταξύ άλλων, ότι οι Άκτωρ και Τέρνα ήταν από τις εταιρείες που συμμετείχαν σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Και, σύμφωνα με την άποψή τους, που μένει να δούμε πως την αξιολογεί το ΣτΕ, δεν έχουν λάβει κανένα μέτρο ενίσχυσης του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας τους ώστε να διασφαλιστεί η μη επανάληψη τέτοιων πρακτικών στο μέλλον.

Υπενθυμίζεται ότι οι τρεις μεγάλες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, μέλη των κοινοπραξιών που διεκδικούν το Μετρό, μπήκαν στη διαδικασία της διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την υπόθεση του καρτέλ.

Με άλλα λόγια η Αττικό Μετρό αναμένει το σκεπτικό του ΣτΕ καθώς το πιθανότερο είναι ότι θα δημιουργήσει νομικό προηγούμενο, βάσει του οποίου οι αναθέτουσες αρχές των έργων θα πρέπει να ζητούν από τις εταιρείες που συμμετείχαν στη διευθέτηση επιπλέον στοιχεία για τα μέτρα «αυτοκάθαρσης» που έχουν λάβει.

Βάσει του σχετικού νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις, τέτοια μέτρα αφορούν την υιοθέτηση κανονισμών λειτουργίας που να αποτρέπουν την εμφάνιση ανάλογων φαινομένων στο μέλλον, ενώ κρίσιμος παράγοντας θεωρείται η απομάκρυνση των στελεχών που ενεπλάκησαν στο καρτέλ από θέσεις ευθύνης.

Η απόφαση του ΣτΕ θα «κτυπήσει» και σε άλλους μικρότερους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη σε διάφορα στάδια καθώς όποιος έχει έννομο συμφέρον θα μπορεί να προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, η οποία, έπειτα από απόφαση του ΣτΕ, δύσκολα θα μπορεί να κρίνει διαφορετικά.

Το τμήμα της γραμμής 4, Άλσος Βεΐκου – Γουδή, είναι μήκους 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).

Δεν μπορεί να γίνει ασφαλής εκτίμηση για το πότε θα ξεκινήσει το εν λόγω έργο. Δύσκολα, πάντως, εντός του έτους, ενώ από τη στιγμή της έναρξης της κατασκευής για την ολοκλήρωσή του θα χρειασθούν 8 χρόνια. Έχει εξασφαλιστεί από το ΕΣΠΑ (επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη – ΥΜΕΠΕΡΑΑ) τμήμα της χρηματοδότησής του, ενώ θα γίνει προσπάθεια το υπόλοιπο να προέλθει από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Η γραμμή 4 του Μετρό είναι το μοναδικό μεγάλο έργο με διαδικασία σε προχωρημένο στάδιο (κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών). Ο ανάδοχος (μια εκ των Άκτωρ, Τέρνα και Άβαξ που ηγούνται των κοινοπραξιών) θα αποκτήσει προβάδισμα έναντι των υπολοίπων σε μια περίοδο ανακατατάξεων στην κατασκευαστική αγορά.

 Τέτη Ηγουμενίδη
mononews.gr