Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018

Με συνταγή... Fraport η παραχώρηση δύο λιμανιών.

Το μοντέλο των περιφερειακών αεροδρομίων εξετάζουν στο ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης - Καβάλας. Τρέχουν για τον διαγωνισμό του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Πώς ένα... λάστιχο οδήγησε στην επανάληψη του διαγωνισμού για Κύθνο!
Να αποκτήσουν, αν το επιθυμούν, τους εμπορευματικούς σταθμούς των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας θα μπορούν οι επενδυτές στον διαγωνισμό που σχεδιάζει το ΤΑΙΠΕΔ. Στο ταμείο εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να εφαρμόσουν το μοντέλο του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια, στον οποίο οι υποψήφιοι μπορούσαν είτε να διεκδικήσουν ένα από τα δύο πακέτα των 7 αερολιμένων, είτε και τα δύο πακέτα, όπως και έπραξε η γερμανική Fraport. 

Στην περίπτωση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας θα παραχωρηθούν οι εμπορευματικοί σταθμοί, οι οποίοι θεωρούνται συμπληρωματικοί. Στην Καβάλα (λιμένας «Φίλιππος Β«) επικεντρώνονται στα χύδην φορτία ενώ στην Αλεξανδρούπολη στα containers κ.λπ. Έτσι αναμένεται να δοθεί η δυνατότητα στους υποψήφιους επενδυτές να διεκδικήσουν και τις δύο παραχωρήσεις. Αυξάνονται, επίσης, και οι πιθανότητες παραχώρησης και των δύο τερματικών σταθμών, γιατί αν παραχωρηθεί ξεχωριστά π.χ. μόνο αυτός της Αλεξανδρούπολης, πιθανώς θα περιοριστεί το ενδιαφέρον για αυτόν της Καβάλας.

Το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θεωρείται δεδομένο, κυρίως αν συνδυαστεί με τα ενεργειακά σχέδια στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και με τον γνωστό σχεδιασμό για σιδηροδρομική διασύνδεση με τα βουλγαρικά λιμάνια στον Εύξεινο Πόντο (Μπουργκάς, Βάρνα). Στην Καβάλα, οι εργασίες κατασκευής του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» ξεκίνησαν το 1990. Σήμερα, «το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπίδωμα μήκους 400 μέτρων, βάθος στο κρηπίδωμα 11,5 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων 50.000 τετραγωνικών μέτρων. Με τις υφιστάμενες υποδομές μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190 μέτρων και ένα πλοίο Ro-Ro».

Για να προχωρήσουν οι παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν ως Ανώνυμες Εταιρείες πρέπει να ψηφιστεί το θεσμικό πλαίσιο. Ο σχετικός νόμος πάει από μήνα σε μήνα, με τις τελευταίες προβλέψεις να τοποθετούν την ψήφισή του τον Ιανουάριο. Στο πρώτο κύμα παραχωρήσεων εντάσσονται και τα λιμάνια Κέρκυρας και Ηγουμενίτσας και κυρίως οι μαρίνες που διαθέτουν. Οπως έχει υποστηρίξει εδώ και μήνες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, σε όλα τα περιφερειακά λιμάνια θα ακολουθηθεί το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Δηλαδή θα παραχωρηθούν με πολυετείς συμβάσεις μέχρι 40 χρόνια συγκεκριμένες δραστηριότητες όπως οι εμπορευματικοί σταθμοί, η κρουαζιέρα, η μαρίνα, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον σε κάθε λιμάνι.

Οι παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα λιμάνια δεν είναι η μοναδική σημαντική εκκρεμότητα του ΤΑΙΠΕΔ για τους πρώτους μήνες του 2019, παράλληλα με την προώθηση των κρίσιμων ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων. Πρώτα, όμως, πρέπει να κλείσει η υπόθεση με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και να εισπραχθούν τα περίπου 1,1 δισ. ευρώ (1,3 δισ. ευρώ με τον ΦΠΑ). Ετσι ξεκλειδώνει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει το 30% του ΔΑΑ, το δημόσιο το 25%, κεφάλαια που διαχειρίζεται η καναδική PSP το 40% και το 5% ανήκει σε μέλη της οικογένειας Κοπελούζου. Το ενδιαφέρον με την πώληση του 30% της ΔΑΑ, μέσω διαγωνισμού που ήδη προετοιμάζεται, είναι πως οι Καναδοί δεν έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης.

Για να ολοκληρωθεί η συμφωνία με τη ΔΑΑ για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης απαιτείται η ψήφιση της σύμβασης από τη Βουλή, πράγμα που μπορεί να γίνει εντός του έτους αλλά θεωρείται δύσκολο. Σε κάθε περίπτωση, μέσα στις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου στο ΤΑΙΠΕΔ, όταν ψηφιστεί η σύμβαση, θα έχουν καλύψει τον στόχο για έσοδα 2 δισ. το 2018 (συγκεκριμένα θα φτάσουν τα 2,15 δισ. ευρώ).

Κινητικότητα και στους άλλους διαγωνισμούς

Θετικές εξελίξεις υπάρχουν σε κάποιους από τους άλλους διαγωνισμούς καθώς στον Αλιμο η δημοτική αρχή απέσυρε την προσφυγή στο ΣτΕ για την εν εξελίξει διαγωνιστική διαδικασία που έχει προσελκύσει ισχυρότατο ενδιαφέρον από εγχώριους και διεθνείς ομίλους. 

Επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και για το ακίνητο «Ξενία Κύθνου» και των λοιπών εγκαταστάσεων του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στην Κύθνο, αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ. Ο πρώτος διαγωνισμός ήταν άγονος καθώς ο υποψήφιος επενδυτής επικαλέστηκε πως έπαθε... λάστιχο και εμφανίστηκε με 17 λεπτά καθυστέρηση! Στο ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστούν πως αυτή τη φορά θα εμφανιστεί εγκαίρως και θα καταθέσει προσφορά αφού διατηρεί το ενδιαφέρον του.

Το ακίνητο «Ξενία και Ιαματική Πηγή Κύθνου» αφορά σε οικόπεδο έκτασης 7.018,40 τ.μ., με κτιριακές εγκαταστάσεις του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Ξενία Κύθνου, οι οποίες περιλαμβάνουν ένα υδροθεραπευτήριο και ένα ημιτελές κτίριο για υδροθεραπείες. Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η μεταβίβαση από το ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος επιφανείας του ακινήτου για 99 έτη. Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε μία φάση, η σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει ήδη αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είναι η 22/03/2019. Στις εκκρεμότητες του Ταμείου περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί για τα μεγάλα ακίνητα στις Γούρνες (τμήμα της πρώην αμερικανικής βάσης) και στο Μαρκόπουλο (το Ιππικό Κέντρο κ.α.).

Βέβαια την επόμενη χρονιά, και ανάλογα με τον πολιτικό χρόνο που θα έχει η διοίκηση καθώς πρόκειται για προεκλογικό έτος, το ΤΑΙΠΕΔ θα κληθεί να λειτουργήσει σταδιακά όχι ως ταμείο αποκρατικοποιήσεων αλλά ως ταμείο ανάπτυξης, που θα παρακολουθεί αν προχωρούν οι επενδύσεις και όσα έχουν συμφωνηθεί με τους ιδιώτες επενδυτές που απέκτησαν περιουσιακά στοιχεία.

Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr