Προβληματισμός επικρατεί τόσο στο δήμο Θεσσαλονίκης όσο και στο υπουργείο Πολιτισμού η διαχείριση και διαμόρφωση της Αγίας Σοφίας πάνω από το ομώνυμο σταθμό του μετρό καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν δεδομένου ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ ο σταθμός θα παραδοθεί προς χρήση τέλη του 2021.
Ο Γιάννης Μπουτάρης-συνοδευόμενος από τον ομότιμο καθηγητή Αρχιτεκτονικής, αρχαιολόγο και αναστηλωτή Γιώργο Καραδέδο-θα συναντήσει την Τρίτη (11/12) για δεύτερη φορά τον τελευταίο μήνα την γενική γραμματέα Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη προκειμένου να αποφασίσουν από κοινού τα επόμενα βήματα για το πώς θα πρέπει να προχωρήσει η περίπτωση τη Αγίας Σοφίας. Εκπρόσωποι του δήμου Θεσσαλονίκης, της Αττικό Μετρό ΑΕ και του υπουργείου Πολιτισμού έχουν ήδη πραγματοποιήσει περισσότερες από τρεις συναντήσεις τον τελευταίο ενάμιση μήνα για το θέμα. «Υπάρχει ένας προβληματισμός για το ποια είναι η καλύτερη λύση και ποια χειρονομία πρέπει να δώσουμε στην περίπτωση της Αγίας Σοφίας» είπε στο ethnos.gr ο αντιδήμαρχος Τεχνικών έργων Θανάσης Παππάς.
Ο πρώτος προβληματισμός αφορά τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και τον δρόμο που θα εξυπηρετεί τον σταθμό της Αγίας Σοφίας από το ύψος της Μακένζι Κινγκ μέχρι την Εγνατία. Σύμφωνα με πληροφορίες η ΑΤΤΙΚΌ ΜΕΤΡΟ ΑΕ με την ολοκλήρωση κατασκευής του σταθμού σχεδιάζει να παραδώσει στον δήμο δρόμο με δύο λωρίδες σε κάθε ρεύμα. Στην πρόταση αυτή αντιδρά σθεναρά ο δήμος Θεσσαλονίκης καθώς ήδη ένα κομμάτι της Αγίας Σοφίας έχει πεζοδρομηθεί ενώ έχει ήδη δρομολογηθεί και η επέκτασή της πεζοδρόμησης μέχρι την παραλία. «Δεν μπορεί να γίνει αυτοκινητόδρομος η Αγία Σοφίας» είπε στο ethnos.gr ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Θανάσης Παππάς.
Στο πλαίσιο αυτό ο δήμος Θεσσαλονίκης αναμένεται να προτείνει μια πιο ήπια λύση όπως είτε την δημιουργία ενός δρόμου χαμηλής κυκλοφορίας που θα εξυπηρετεί τον σταθμό του μετρό στην Αγία Σοφίας και τα ΙΧ προς Εγνατία είτε την πεζοδρόμησή του δρόμου πέριξ του σταθμού προκειμένου να ενοποιηθεί με την κάτω πλευρά της Αγίας Σοφίας από Μακένζι Κινγκ μέχρι και Τσιμισκή.
Προβληματισμός υπάρχει και για τον τρόπο προβολής των σημαντικών ευρημάτων που έχουν βρεθεί στο σταθμό της Αγίας Σοφίας. Η πλευρά των αρχαιολόγων προτείνει την ανέγερση ενός διώροφου κτίσματος όπου θα φιλοξενηθούν όλα τα ευρήματα ακριβώς πάνω από το σημείο όπου βρέθηκαν.
Στην ιδέα αυτή διαφωνεί ο δήμος Θεσσαλονίκης. «Θα είναι ουσιαστικά ένα διώροφο κτίριο μέσα στο κέντρο μεταξύ Εγνατίας και Αγίας Σοφίας. Αυτό το πράγμα δεν το δέχομαι» είπε ο Θανάσης Παππάς, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να βρεθεί μία πιο δόκιμη αρχιτεκτονική και πολεοδομική λύση η οποία θα αναδεικνύει και τα αρχαία.
Τρίτος προβληματισμός υπάρχει για το κομμάτι του σταθμού της Αγίας Σοφίας πάνω από την Εγνατία το οποίο γειτνιάζει με την εκκλησία της Αχειροποίητου η οποία όμως βρίσκεται κάτω από την στάθμη του πεζοδρομίου. Επιδίωξη του δήμου είναι η ανάδειξη της Αχειροποίητου η οποία κατασκευάστηκε τον 5ο αιώνα γεγονός που την καθιστά μοναδική στην ανατολική Μεσόγειο. Στην περίπτωση αυτή η πλατεία Μακεδονομάχων η οποία βρίσκεται απέναντι από την Αχειροποίητο θα πρέπει να «ταπεινωθεί», να κατέβει δηλαδή η στάθμη του εδάφους όσο χρειαστεί (1-2 μέτρα) και να έρθει «πρόσωπο» με την Αχειροποίητο έτσι ώστε να αναδειχθεί η εκκλησία.
Στην περίπτωση αυτή προκύπτει νέο ανασκαφικό έργο. «Γι αυτό και προτείνω την υπογραφή ενός mondus vivendi μεταξύ δήμου και αρχαιολογικής υπηρεσίας το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα να γίνει μια ελεγχόμενη ανασκαφή η οποία δεν θα εμποδίσει το κατέβασμα της στάθμης της πλατείας Μακεδονομάχων για να αναδειχθεί η Αχειροποίητος» είπε ο κ. Παππας, καταλήγοντας ότι η σωστή σύνδεση των μνημείων πέριξ του σταθμού του μετρό στην Αγίας Σοφίας πρέπει να διαφυλαχθεί με κάθε τρόπο.
Τίμος Φακαλής
ethnos.gr