Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Κοντά στο διαγωνισμό παραχώρησης.

Ο Ιανουάριος του 2019 αναμένεται να είναι ένας κρίσιμος μήνας για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και όχι μόνο.

Και θα είναι κρίσιμος γιατί αφ’ ενός αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή το σχέδιο νόμου του ΥΕΝ για τις υποπαραχωρήσεις στους 10 Οργανισμούς Λιμένων που είναι ανώνυμες εταιρείας του δημοσίου και, αφ’ ετέρου, επειδή μπορεί να βγει στον αέρα από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός παραχώρησης εμπορικών δραστηριοτήτων στον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης.

Υπάρχει σκέψη να προκηρυχθεί, τον ίδιο μήνα και η παραχώρηση του εμπορικού λιμένα της Καβάλας, στην Νέα Καρβάλη, αλλά το μεγάλο ενδιαφέρον στρέφεται στην Αλεξανδούπολη που θα προηγηθεί και πιθανότατα θα βγει αυτοτελώς σε διαγωνιστική διαδικασία και όχι μαζί με τον ΟΛΚ, κάτι που έχει συζητηθεί.

Οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ έχουν ολοκληρώσει την απαιτούμενη προεργασία για τα λιμάνια του Βορείου Αιγαίου και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του GrTimes.gr, τόσο το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ συγκλίνουν στην άποψη ότι η διάρκεια της παραχώρησης δεν θα υπερβαίνει τα 25-30 χρόνια ενώ οι παραχωρήσεις θα πρέπει να έχουν και αναπτυξιακό χαρακτήρα και να μην εξυπηρετούν μόνο εισπρακτικούς σκοπούς.

Ο χρόνος παραχώρησης εννοείται πως συνδέεται ευθέως με τις επενδύσεις που η σύμβαση θα προβλέπει, αφού οι πιθανοί ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν τα περιθώρια απόσβεσης των επενδύσεών τους αλλά και πραγματοποίησης κέρδους.

Ειδικά για την Αλεξανδρούπολη, είναι γνωστό η πόλη διαθέτει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές σαν ενεργειακό και διαμετακομιστικό κέντρο αλλά και hub αποθηκεύσεων- logistics , προοπτικές που αναμένεται να υπηρετηθούν αποτελεσματικότερα και δια της παραχώρησης μέρους του Λιμένα ο οποίος πλέον συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σημειώνεται ότι στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Αλεξανδρούπολης θα δημιουργηθεί το τέρμιναλ LNG (υγροποιημένο Φ/Α) της Gastrade ενώ από την περιοχή διέρχεται και ο αγωγός Φ/Α ΤΑΡ.

Εάν για ένα Λιμάνι υπάρξει προκήρυξη για παραχώρηση εντός Ιανουαρίου, αυτό θα είναι της Αλεξανδρούπολης, άλλωστε για την περιοχή και τον ΟΛΑ είναι μεγάλο και το αμερικανικό ενδιαφέρον το οποίο με κάθε ευκαιρίας υπογραμμίζει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. Τζ. Πάϊατ.

Το περιεχόμενο της παραχώρησης

Στην Αλεξανδρούπολη θα δοθεί με παραχώρηση το εμπορικό τμήμα του λιμένα ( όχι η ακτοπλοΐα), δηλαδή η ανατολική λιμενολεκάνη με τον μεγάλο προβλήτα που έχει βύθισμα -12 μέτρα όπως και το ΣΕΜΠΟ.

Για να αξιοποιηθεί το εμπορικό τμήμα του ΟΛΑ και η πολύ μεγάλη χερσαία ζώνη στη βάση του ανατολικού προβλήτα, πρέπει να γίνουν σοβαρές επενδύσεις σε δίκτυα, μηχανήματα και ανωδομές, επενδύσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων.

Η χερσαία ζώνη του ΟΛΑ αποτελεί σημαντικό «προικώο» στοιχείο καθώς καλύπτει έκταση 400 στρεμμάτων. Εντός αυτής βρίσκεται έκταση της ΓΑΙΑΟΣΕ, περίπου 60 στρεμμάτων, που στο πλαίσιο συνεργειών θα μπορούσε και αυτή να αξιοποιηθεί από τον παραχωρησιούχο.

Υπάρχει όμως και ένα σημαντικό αίτημα του ΟΛΑ και των οικονομικών παραγόντων της περιοχής, που δεν έχει ως σήμερα υλοποιηθεί κι’ αυτό είναι η Ίδρυση Ελεύθερης Ζώνης.

Η Ίδρυση Ελεύθερης Ζώνης, που θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών, εκτιμάται ότι θα προβλέπεται στο πλαίσιο της παραχώρησης, δηλαδή ότι είτε η ΟΛΑ Α.Ε. είτε ο παραχωρησιούχος θα μπορούν να αιτηθούν τη δημιουργία μίας τέτοιας Ζώνης .

Εν όψει των διαγωνισμών υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων στους 10 Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε. (. Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας, Ραφήνας), η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις υποπαραχωρήσεις είναι απολύτως κρίσιμη.

Το Λιμάνι της Καβάλας

Σε ό,τι αφορά στον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας Α.Ε. και εκεί η παραχώρηση θα αφορά δραστηριότητες στο Εμπορικό Λιμάνι που βρίσκεται στη Νέα Καρβάλη και από το οποίο διακινούνται χύδην φορτία και παλετοποιημένα, κυρίως μάρμαρα τα δεύτερα.

Στο Λιμάνι το Εμπορικό, στο «Φίλιππος Β’» έχουν γίνει έργα επέκτασης προς τα βόρεια και βορειανατολικά του κρηπιδώματος που παλιά ήταν γνωστό σαν «κρηπίδωμα δημητριακών». Το κρηπίδωμα που έχει σχήμα ‘Γ’ έχει επεκταθεί κατά 100 μέτρα βόρεια + 400 μέτρα ανατολικά (σύνολο 900 μέτρα) με βύθισμα στα ‘-12 μέτρα’. Στη βάση του κρηπιδώματος υπάρχει χερσαίος χώρος για τη διαχείριση φορτίων, που καλύπτει 130 στρέμματα.

Και στην περίπτωση του ΟΛΚ, απαιτούνται επενδύσεις σε εξοπλισμούς και υπερδομές.

Άννη Καρολίδου
grtimes.gr