Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018

Κίνδυνος για «βιομηχανία» προσφυγών στις κατασκευές


Αμηχανία δείχνει να έχει προκαλέσει στην «Αττικό Μετρό» η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου για τις εταιρείες που έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις νόθευσης του ανταγωνισμού, που αποκάλυψε η «Κ».
Η εταιρεία εξετάζει ποια βήματα θα πρέπει να λάβει ώστε να διασφαλίσει τη συνέχιση των διαγωνισμών τόσο για τη γραμμή 4 –καθώς ο αποκλεισμός των μεγάλων κατασκευαστικών από αυτόν τον διαγωνισμό θα συνεπαγόταν την ακύρωσή του– όσο και για τις πρόδρομες εργασίες της. Πάντως ήδη υπάρχουν τα πρώτα σημάδια ότι η απόφαση θα γεννήσει μια «βιομηχανία» προσφυγών.

Στις αρχές Νοεμβρίου, η ΕΡΕΤΒΟ προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης ανάδειξης της ΤΕΡΝΑ ως αναδόχου στον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 του μετρό. Η προσφυγή (που δεν σχετίζεται με την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου) θα συζητηθεί στις 24 Νοεμβρίου. Είχε προηγηθεί η υποβολή προδικαστικής προσφυγής από την ίδια εταιρεία στις 7 Σεπτεμβρίου, η οποία απορρίφθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) στις 24 Οκτωβρίου. Μέσα σε αυτή τη συγκυρία, η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου ήρθε να περιπλέξει τα πράγματα.

«Εξετάζουμε πώς θα πρέπει να προσαρμόσουμε τις τρέχουσες διαδικασίες στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου», λέει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό» Θεόδωρος Παπαδόπουλος. «Εχουμε συζητήσει εκτενώς το θέμα με τη νομική μας υπηρεσία και εκτιμούμε ότι σε μία-δύο εβδομάδες θα έχουμε καταλήξει στο πώς θα το χειριστούμε». Εκτός όμως από τον διαγωνισμό των 39 εκατ. ευρώ για τις πρόδρομες εργασίες, υπάρχει και ο κυρίως διαγωνισμός για τη γραμμή 4, του 1,51 δισ. ευρώ. Εκεί τρεις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες (η ΤΕΡΝΑ, η J&P Αβαξ και η «Ακτωρ») συμμετέχουν στις τρεις κοινοπραξίες που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού και επομένως το ενδεχόμενο αποκλεισμού τους θα συνεπαγόταν την ακύρωση του έργου, κάτι που προφανώς καμία πλευρά δεν επιθυμεί. Από την πλευρά των συμμετεχόντων, πάντως, εκφράζεται η πεποίθηση ότι το θέμα έχει ήδη καλυφθεί, καθώς η απορριφθείσα προσφυγή της ΜΕΤΚΑ αναφερόταν και στην απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αν η εκτίμηση των εταιρειών επιβεβαιωθεί, τότε τόσο η υποβολή προσφορών για τη γραμμή 4 όσο και η υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης των πρόδρομων εργασιών μπορούν να γίνουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019.

Το ερώτημα είναι πλέον κατά πόσον η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου μπορεί να πυροδοτήσει μια βιομηχανία προσφυγών κατά των «μεγάλων» κατασκευαστών από τις εταιρείες που αποτυγχάνουν να επικρατήσουν σε κάποιον διαγωνισμό. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, κατατέθηκε προσφυγή με ανάλογη επιχειρηματολογία κατά του αποτελέσματος του διαγωνισμού-σκούπα για την ολοκλήρωση του άξονα Ακτίου - Αμβρακίας. Στο έργο προσωρινός ανάδοχος είχε οριστεί τον περασμένο Ιούνιο η κοινοπραξία «Ακτωρ»-ΤΕΡΝΑ και ο στόχος ήταν η υπογραφή της σύμβασης στις αρχές του 2019. Το ερώτημα είναι κατά πόσον θα έπρεπε (ή θα μπορούσε) το υπουργείο Υποδομών να εμπλακεί στην υπόθεση, δίνοντας –εφόσον κριθεί ότι δεν εξακολουθεί να υφίσταται ζήτημα– μια συνολική λύση, προκειμένου να μην «κολλήσουν» οι λιγοστοί μεγάλοι διαγωνισμοί που βρίσκονται σε εξέλιξη και «παίζουν» με τα χρονικά όρια του τρέχοντος ΕΣΠΑ.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
kathimerini.gr