Στα σκαριά βρίσκονται τρία σημαντικά έργα που θα αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και τη ζωή, στη Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι να καταστεί η πόλη ως κόμβος μεταφορών στην ΝΑ Ευρώπη με βασικά εργαλεία το λιμάνι αλλά και τον σιδηρόδρομο.
Ο προβλήτας 6
Μια από τις πιο σημαντικές επενδύσεις που έχει αναλάβει να υλοποιήσει η νέα διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης είναι η επέκταση του Προβλήτα 6, προκειμένου αυτός να μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερο πλοία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το έργο εκτιμώμενου κόστους 160 εκατ. ευρώ θεωρείται κομβικά για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Σύμφωνα με πληροφορίες η δημοπράτηση του έργου αναμένεται να γίνει στις αρχές του 2019 με στόχο οι εργασίες να ξεκινήσουν μέσα στην επόμενη χρονιά. Σκοπός της διοίκησης του ΟΛΘ είναι το έργο να ολοκληρωθεί σε περίπου τέσσερα χρόνια, αντί για επτά που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης.
Η επέκταση του προβλήτα 6 εντάσσεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ που πρέπει να κάνει η νέα διοίκηση του ΟΛΘ βάσει της σύμβασης παραχώρησης. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα ο Οργανισμός Λιμένα ανακοίνωσε ότι επιλέχθηκε και ο επιβλέπων μηχανικός για τα έργα που θα υλοποιηθούν μέσα στην επόμενη επταετία.
Το εμπορευματικό κέντρο
Ένα ακόμη μεγάλο έργο που συνδέεται έμμεσα με το λιμάνι της πόλης είναι το εμπορευματικό κέντρο που θα αναπτυχθεί σε έκταση 670 στρεμμάτων του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης. Το κέντρο Logistics που θα δημιουργηθεί εκεί αναμένεται να παρέχει επιπλέον χωρητικότητα για την αποθήκευση του φορτίου που προορίζεται προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Παράλληλα αναμένεται να υπάρξουν συνέργιες με τις εταιρείες μεταφορών που εδρεύουν στην περιοχή της Σίνδου.
Στον σχετικό διαγωνισμό που «τρέχει» η ΓΑΙΑΟΣΕ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ – Intrakat, η ΜΕΤΚΑ και η Ακτώρ. Πλέον αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου μεταξύ των τριών ενδιαφερομένων και της ΓΑΙΑΟΣΕ. Εκεί θα οριστικοποιηθούν και οι όροι του διαγωνισμού. Στόχος της εταιρείας είναι οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν μέσα στο επόμενο δίμηνο και η ανακήρυξη του αναδόχου να γίνει τους πρώτους μήνες του 2019. Σύμφωνα με πληροφορίες η επένδυση που θα απαιτηθεί αναμένεται να φθάσει τα 200 εκατ. ευρώ.
Το Μετρό και ο «Προαστιακός της Θεσσαλονίκης»
Με σημαντικές καθυστερήσεις και ενώ τα τελευταία χρόνια η φράση «μετρό της Θεσσαλονίκης» έχει γίνει σύντομο ανέκδοτο φαίνεται ότι εντέλει οι Θεσσαλονικείς θα μπορούν να απολαύσουν τον υπόγειο σιδηρόδρομο ξεκινώντας από τον Νοέμβριο του 2020 που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή από Νέα Ελβετία μέχρι Σιντριβάνι. Στις αρχές του 2021 αναμένεται να λειτουργήσει και η επέκταση Καλαμαριάς.
Πέρα όμως από το μετρό, η Περιφέρεια, ο δήμος, ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ δρομολογούν την έναρξη της λειτουργίας του δυτικού προαστιακού τρένου (City Train) στη Θεσσαλονίκη μέσα στην επόμενη τριετία. Σε πρώτη φάση εξετάζεται η δρομολόγηση ελαφριών αστικών τρένων από την Σίνδο μέχρι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο αφορά σε στοιχειώδη ανακαίνιση της γραμμής, και αναμένονται παρεμβάσεις που αφορούν στη σήμανση, στην επίλυση κάποιων κυκλοφοριακών θεμάτων και στην κατασκευή στάσεων.
Κώστας Κετσιετζής
insider.gr