Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018

ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΡΙΑΣΙΟΥ. Πεδίο κερδοφορίας και ανταγωνισμών για τα μονοπώλια.

«Τα σχέδιά σας αφήνουν έξω τις εργατικές και λαϊκές ανάγκες», κατήγγειλε εκ μέρους του ΚΚΕ η Δ. Μανωλάκου, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή
Με δύο διαδοχικές συνεδριάσεις στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής συνεχίστηκε την περασμένη Παρασκευή η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης στους επιχειρηματικούς ομίλους του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο.

Υπενθυμίζεται ότι με το νομοσχέδιο παραχωρείται έκταση ιδιοκτησίας της ΓΑΙΟΣΕ για διάστημα 60 ετών και στο επενδυτικό σχήμα παρέχεται η δυνατότητα δόμησης περίπου 900.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων. Σημειώνεται ότι η αρχική πρόβλεψη ήταν για 235.000 στρέμματα, ωστόσο με τροπολογία ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης άλλαξε προς όφελος των μονοπωλίων τον συντελεστή δόμησης.

Το τίμημα ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από ευνοϊκά δάνεια, κοινοτικά κονδύλια, αναπτυξιακό νόμο κ.λπ. Η κοινοπραξία απαλλάσσεται ακόμα και από την καταβολή δημοτικών τελών για τα σκουπίδια της και την ηλεκτροδότηση, ενώ της δίνεται το δικαίωμα «εμπορικής εκμετάλλευσης των πάσης φύσεως επιτρεπόμενων χρήσεων, καθώς και της απόληψης οποιουδήποτε εσόδου που απορρέει από αυτές, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά του δικαιώματος κατασκευής και εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας».

Η πρώτη συνεδρίαση, στην οποία τοποθετήθηκαν οι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς, ήταν αποκαλυπτική για τον χαρακτήρα του νομοσχεδίου. Οι εκπρόσωποι των επιχειρηματικών ομίλων έδωσαν τα εύσημα προς την κυβέρνηση για την προσφορά της στη «μεγάλη υπόθεση» για το εγχώριο κεφάλαιο, που είναι η μετατροπή της χώρας σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών, ώστε να αναβαθμίσει τον ειδικό του ρόλο στην περιοχή και να εξασφαλίσει νέες μπίζνες για την κερδοφορία του.

Ενδεικτικά, ο πρόεδρος της διοίκησης της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), Ν. Ροδόπουλος, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο «προέρχεται από το master plan που είχε καθοριστεί από το 2012, με τη συμμετοχή και του ΣΕΒ».

Αντίστοιχα, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου, Κ. Κόλλιας, ανέφερε ότι «η ανάπτυξη του εθνικού συστήματος μεταφορών, με την αξιοποίηση της γεωπολιτικής θέσης και την ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο μεταφορών των Βαλκανίων και της Μεσογείου, αποτελεί πρωταρχικό στόχο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας», ενώ ζήτησε «κίνητρα», «ασφαλές και σταθερό οικονομικό περιβάλλον», για την «προσέλκυση επενδύσεων», γιατί έτσι «θα νιώθουν ασφαλείς οι επενδυτές»...

Καβγάς για τα συμφέροντα των μονοπωλίων

Στη συνεδρίαση επί των άρθρων, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ άσκησαν κριτική στην κυβέρνηση για τις διαδικασίες του διαγωνισμού, υπονοώντας ότι είναι «φωτογραφικοί» για συγκεκριμένα επιχειρηματικά και γεωπολιτικά συμφέροντα.

Για παράδειγμα, ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Γ. Μανιάτης έκανε λόγο για σκάνδαλο και κάλεσε τον υπουργό Υποδομών σε παραίτηση, επειδή σύμφωνα με τον ίδιο, η κυβέρνηση με τους όρους της σύμβασης δεν έδωσε δυνατότητα να συμμετάσχουν επιχειρηματικοί όμιλοι που είχαν εκφράσει ενδιαφέρον.

Αντίστοιχα, ο εισηγητής της ΝΔ, Κ. Καραμανλής, είπε ότι «διαπιστώνουμε σε πολλά σημεία της σύμβασης αλλαγές, σε σχέση με το τι προβλεπόταν στην προκήρυξη», και ότι για την προκήρυξη δεν ελήφθη υπόψη η «Cosco», «που έδωσε πραγματικά άλλες δυνατότητες για τη βιομηχανία των logistics». Είπε ακόμα πως «η ΕΤΒΑ ΓΚΟΛΝΤΑΙΡ σάς ζητούσαν εμμέσως από το 2016 να προβείτε σε αυτές τις ρυθμίσεις» που αναφέρονται στη σύμβαση.

Παρεμβαίνοντας, η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Δ. Μανωλάκου, σχετικά με την αντιπαράθεση ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ανέφερε πως «αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι συμφωνείτε με την ιδιωτικοποίηση», ενώ τα περί «υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος» που αναμασούν σε κάθε καβγά είναι για να αποπροσανατολίζουν και να ταυτίζουν «τα συμφέροντα του εκμεταλλευτή με τα συμφέροντα του εκμεταλλευόμενου».

«Είτε έτσι ή αλλιώς», πρόσθεσε, «τα σχέδια αυτά αφήνουν έξω τις εργατικές και λαϊκές ανάγκες, τόσο στις υποδομές και μεταφορές, όσο και ευρύτερα του λαού για ασφαλείς μεταφορές και φτηνά προϊόντα, πολύ δε περισσότερο που οι ανταγωνισμοί για τα συμφέροντα του κεφαλαίου συσσωρεύουν επικίνδυνη ενέργεια για τους λαούς.

Συνεπώς, το μεγαλύτερο σκάνδαλο είναι αυτή η πολιτική που ακολουθείτε όλες οι κυβερνήσεις, και μάλιστα στήνετε και φιέστες "αναπτυξιακών" συνεδρίων με έργα που δεν είναι ούτε καν για την ανακούφιση των κατοίκων που έχουν υποστεί καταστροφές, όπως η πλημμύρα της Μάνδρας, ούτε για τις αναγκαίες υποδομές που χρειάζονται. Σε αυτά είσαστε σύμφωνοι».

Επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο η περιοχή

Παρέμβαση στη συζήτηση με τους εξωκοινοβουλευτικούς φορείς έκαναν και εκπρόσωποι της Τοπικής Διοίκησης, δίνοντας ορισμένες επιπλέον πλευρές των διευκολύνσεων που απολαμβάνουν τα μονοπώλια και των κινδύνων που ελλοχεύουν για το λαό από την επένδυση στο Θριάσιο και την παραπέρα επιβάρυνση της περιοχής.

Για παράδειγμα, αν και υπέρμαχοι των επενδύσεων, διαμαρτύρονται επειδή στα 14 χρόνια που ξεκίνησαν οι διαγωνισμοί για το Θριάσιο «δεν διευθετήθηκε το ρέμα του Αγίου Ιωάννου, στο οποίο απορρέουν τα νερά της Αττικής οδού, αλλά κυρίως του ΟΣΕ», δημιουργώντας προϋποθέσεις να «πνίγονται» οι κάτοικοι στον Ασπρόπυργο με την πρώτη βροχή όταν ολοκληρωθεί το έργο.

Καταγγέλλουν ακόμα ότι δεν ολοκληρώθηκαν τα απαραίτητα οδικά έργα, με αποτέλεσμα τα χιλιάδες φορτηγά που θα πηγαινοέρχονται να περνάνε μέσα από τον οικιστικό ιστό, και ότι οι επενδυτές απαλλάσσονται και από την «υποχρέωση καταβολής ανταποδοτικών τελών», ενώ ο δήμος Ασπρόπυργου θα πρέπει να αντιμετωπίζει τη συντήρηση των οδών, το φωτισμό, την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από τα καυσαέρια, μετακυλώντας βέβαια κι αυτό το κόστος στο λαό.

Καταγγέλθηκε τέλος ότι η κατάργηση της υποχρέωσης για φύτευση πρασίνου και η αύξηση του συντελεστή κάλυψης κατά 50% δημιουργούν μια επιχείρηση που λειτουργεί εντελώς εκτός των περιβαλλοντικών προδιαγραφών.

rizospastis.gr