Σε εξέλιξη είναι το έργο που θα θέσει και πάλι το τραίνο σε λειτουργία μέχρι το Αίγιο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com αυτό που απομένει είναι να ολοκληρωθεί το στρώσιμο των γραμμών, κάτι που αναμένεται να γίνει μέχρι τον Νοέμβριο, να ολοκληρωθούν οι "τελευταίες πινελιές" στα εκατέρωθεν έργα, τόσο σε σταθμούς όσο και κατά μήκος της γραμμής.
Πιο συγκεκριμένα το στρώσιμο των γραμμών είχε ξεκινήσει από το Αίγιο και στρωνόταν κατά τμήματα. Τώρα το τελευταίο τμήμα που απομένει είναι να φτάσει μέχρι το Κιάτο όπου και θα "κουμπώσει" με την υφιστάμενη διπλή σιδηροδρομική γραμμή και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Στη συνέχεια και για να δοθεί σε εμπορική λειτουργία θα πρέπει να ακολουθήσει ένα διάστημα δοκιμαστικών δρομολογίων που θα πιστοποιήσει την ασφάλεια και λειτουργικότητα της γραμμής, την εύρυθμη λειτουργία της σηματοδότησης και την ετοιμότητα των σταθμών να δεχθούν επιβάτες.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η έναρξη λειτουργίας τοποθετείται προς το τέλος του χειμώνα-αρχές της Άνοιξης και εφόσον αν όλα τα παραπάνω δεν εμφανίσουν κάποιο πρόβλημα. Είναι σημαντικό να πούμε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να "προετοιμάσει" το επιβατικό κοινό του Αιγίου, ήδη στο δρομολόγιο με πούλμαν από την Πάτρα μέχρι το Κιάτο κάνει στάση και εκεί. Με τη λειτουργία της γραμμής η λεωφορειακή γραμμή θα εκτελεί πλέον το δρομολόγιο Πάτρα-Αίγιο και από εκεί οι επιβάτες θα μπορούν να μετεπιβιβάζονται στο τραίνο προς Αθήνα και αντιστρόφως.
Η έναρξη λειτουργίας της νέας γραμμής θα γίνει με σημαντική καθυστέρηση σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα των έργων, με κύριο παράγοντα όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, τις απαλλοτριώσεις. Το έργο να θυμίσουμε ότι έχει κόστος 270εκατ.ευρώ και το εκτελεί η Κ/Ξ Μυτιληναίος-Ξανθάκης-Thales ενώ αποτελεί εργολαβία-σκούπα παλαιότερων ανολοκλήρωτων εργολαβιών. Το συνολικό κόστος επαναλειτουργίας της γραμμής εκτιμάται ότι ξεπερνά το μισό δισ.ευρώ.
Η επαναλειτουργία του διαδρόμου μέχρι το Αίγιο μετά από 10 χρόνια λόγω έργων θα σημάνει και την αλλαγή στον τρόπο μετακίνησης σε όλη τη Βόρεια Πελοπόννησο με δεδομένο ότι το τραίνο θα καλύπτει τα σημαντικότερα αστικά κέντρα της περιοχής, όπως το Ξυλόκαστρο, η Ακράτα, το Διακοπό και φυσικά το Αίγιο που θα γίνει ο νέος τερματικός σταθμός.
Τα δρομολόγια θα διεξάγονται με ντιζελομηχανές καθώς η διπλή νέα γραμμή δεν θα διαθέτει για την ώρα ηλεκτροκίνηση. Το πότε θα φτάσει το ηλεκτρικό τραίνο μέχρι το Αίγιο εξαρτάται από το πότε θα ξεκινήσει η σχετική εργολαβία που είναι σε προχωρημένη δημοπράτηση και προσωρινό ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης η διαρκεια των έργων είναι 30 μήνες, οπότε αν το έργο ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 τότε θα μπορέσει να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021.
H "ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΙΑ" ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ
Τότε τα ηλεκτρικά τραίνα θα μπορούν να φτάνουν στο Αίγιο με ταχύτητες που κατά τόπους θα φτάνουν μέχρι τα 200χλμ/ώρα, πολύ πιο οικονομικά από τα αντίστοιχα ντιζελοκίνητα και βέβαια πιο φιλικά προς το περιβάλλον καθώς οι ρύποι που θα εκλύονται θα είναι ελάχιστοι.
Το νέο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη έχει μήκος 71 χλμ, 3 Σιδηροδρομικούς Σταθμούς (Ξυλοκάστρου, Ακράτας, και Αιγίου) και 6 στάσεις (Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς (περιοχή Δερβενίου), Πλατάνου, Διακοπτού, Ελίκης). Η ταχύτητα στο τμήμα Κιάτο-Λυκοποριά είναι μέχρι 200χλμ/ωρα και στο Λυκοποριά-Ροδοδάφνη 150χλμ/ώρα. Το νέο τμήμα διαθέτει 6 σήραγγες συνολικού μήκους 5,5λχλμ, 8 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 2,1χλμ, 13 Cut & Cover συνολικού μήκους 1.710 μέτρων, 18 Σιδηροδρομικές Γέφυρες και 60 Ανισόπεδες διαβάσεις.
Τέλος να αναφέρουμε ότι στο σύνολο της η νέα διπλή γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη είναι περιφραγμένη και ανισόπεδη, ενισχύοντας πολύ την σιδηροδρομική ασφάλεια, για πεζούς, ζώα, οχήματα, τραίνα και επιβάτες. Η χρηματοδότηση των έργων έχει ξεκινήσει από το Γ`ΚΠΣ, το ΕΣΠΑ 2007-2013 και το τρέχον ΕΣΠΑ 2014-2020.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com