Με τις εργασίες που αφορούν την μετατόπιση των Δικτύων Κοινής Ωφέλειας (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κτλ) και τις διερευνητικές αρχαιολογικές ανασκαφές θα ξεκινήσει η υλοποίηση του πρώτου τμήματος (Άλσος Βεΐκου -Γουδή) της νέας γραμμής 4 του μετρό που θα συνδέεται με τους σταθμούς Πανεπιστήμιο και Ευαγγελισμός.
Η ΤΕΡΝΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, μειοδότησε στο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό"αρχαιολογικές εργασίες και μετατοπίσεις δικτύων ΟΚΩ” με προϋπολογισμό (χωρίς ΦΠΑ) 39 εκατ. ευρώ, έχοντας προσφέρει έκπτωση 20,38%. Το συγκεκριμένο έργο είχαν διεκδικήσει οι εταιρείες Ερέτβο, Άκτωρ, Θεμέλη, ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, P&C Development, Μυτιληναίος, και Intrakat, ενώ η ανάδειξη ως αναδόχου της ΤΕΡΝΑ θα πραγματοποιηθεί σε προσεχή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Αττικό Μετρό.
Οι πρόδρομες εργασίες
Η υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών είναι ιδιαίτερα σημαντική, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, καθώς σε πολλές περιπτώσεις, η μετατόπιση των δικτύων κοινής ωφέλειας σε συνδυασμό με τον εντοπισμό αρχαιολογικών ευρημάτων, προκαλούν σοβαρές καθυστερήσεις και αύξηση στον προϋπολογισμό των έργων.
Οι πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4, θα έχουν διάρκεια 30 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, με τη χρηματοδότησή τους να προέρχεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τις δανειακές πιστώσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Η γραμμή 4
Τα τρία σχήματα που έχουν παραμείνει στο διαγωνισμό οι κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ - Vinci -Siemens, J&P Άβαξ - Ghella - Alstom Transport και Άκτωρ - Ansaldo - Hitachi Rail Italyαναμένεται να κληθούν το προσεχές διάστημα να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές.
Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, στόχος είναι ο ανάδοχος να έχει επιλεγεί έως τους πρώτους μήνες του 2019. Ωστόσο, μένει να φανεί εάν θα υπάρξει παράταση στη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, όπως και εάν το ενδεχόμενο των πρόωρων εκλογών ή η προεκλογική περίοδος πριν από τις προγραμματισμένες για τον Σεπτέμβριο 2019 κάλπες, θα καθυστερήσουν τη διαδικασία.
Η γραμμή 4, με μήκος 12,8 χλμ. και προϋπολογισμό 1,45 δισ. ευρώ, θα διαθέτει 14 σταθμούς (Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφ. Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή). Τμήμα των πρόδρομων εργασιών, διάρκειας δυόμιση ετών, θα μπορούσε να συμπέσει με την έναρξη των βασικών κατασκευαστικών εργασιών, εάν κι εφόσον η επιλογή του αναδόχου ολοκληρωθεί βάσει χρονοδιαγράμματος.
Εάν επαληθευθεί το θετικό σενάριο της έναρξης των εργασιών το 2020, η κατασκευή του τμήματος Άλσος Βεΐκου-Γουδή δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από το 2028, καθώς υπολογίζεται ότι οι εργασίες θα διαρκέσουν μία οκταετία. Κι αυτό εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα που συνδέονται και με την υλοποίηση σταθμού μετρό σε "δύσκολες” περιοχές, όπως τα Εξάρχεια.
Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση του πρώτου τμήματος, που υπολογίζεται ότι θα μεταφέρει περισσότερους από 300.000 επιβάτες, θα προέλθει (75%) από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το ΕΣΠΑ.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr