Ενα μεγάλο μέρος από τα 100 εκατ. ευρώ που έχει στα ταμεία του ο ΟΣΕ θα διατεθούν για την αναβάθμιση και επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως ανακοίνωσε στους δημοσιογράφους ο Παναγιώτης Θεοχάρης, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού.
Πρόκειται για περίπου 1.000 χλμ., από τα συνολικά 2.500 χλμ. του σιδηροδρομικού δικτύου, που έχουν εγκαταλειφθεί από το 2012 γιατί δεν είχαν μεγάλη επιβατική κίνηση.
Εκανε λόγο για αξιοποίηση των γραμμών με τουριστικά δρομολόγια και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να εξελιχθούν σε κανονικά. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο θα δημιουργήσει έναν νέο δημόσιο φορέα επιβατικών μεταφορών που θα ανταγωνίζεται την ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι σχεδιασμοί του ΟΣΕ στηρίζονται στην κοινοτική νομοθεσία και κυρίως στον θετικό απολογισμό των γραμμών που εξυπηρετούν τα Καλάβρυτα και το Πήλιο που έχουν παραμείνει στο Δημόσιο.
Προτεραιότητα έχει το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου, περιοχές της Μακεδονίας και της δυτικής Θεσσαλίας, όπως είπε στην «Εφ.Συν.» κορυφαίο τεχνικό στέλεχος του Οργανισμού. Στην πρώτη περίπτωση προβλέπεται η επαναλειτουργία της γραμμής των 100 χλμ. που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο.
Η αναβάθμιση θα κοστίσει 15 εκατ. ευρώ, ποσόν που θα εξασφαλιστεί και από πόρους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, η οποία δίνει μεγάλη έμφαση στον σιδηρόδρομο.
Προς το παρόν προβλέπεται η επέκταση του κερδοφόρου δικτύου του προαστιακού της Πάτρας ώς την Κάτω Αχαγιά. Τα έργα, που εκτελούνται από τον ΟΣΕ, έχουν ολοκληρωθεί, αλλά προστέθηκαν δύο νέες στάσεις και αναμένεται να δοθούν στην κυκλοφορία στο τέλος του καλοκαιριού.
Σε επόμενη φάση θα κατασκευαστεί σύγχρονο δίκτυο, με νέα χάραξη που θα συνεχίζει ώς την Καλαμάτα.
Η διοίκηση του ΟΣΕ συνηγορεί στο αίτημα φορέων της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Κορίνθου με το Αργος, το Ναύπλιο και την Τρίπολη, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο να φτάσει το τρένο ώς την Καλαμάτα.
Πρόσφατα, η δημοτική αρχή Ναυπλίου αποφάσισε να χρηματοδοτήσει τις σχετικές μελέτες.
Η γραμμή των 170 χλμ. έχει ενδιαφέρουσα προϊστορία, καθώς έκλεισε στις αρχές του 2004 για να ανακαινιστεί. Τα έργα ανακαίνισης, που κόστισαν 80 εκατ. ευρώ και έπρεπε να ολοκληρωθούν σε 18 μήνες, παραδόθηκαν το 2013, εγκαινιάστηκαν και εγκαταλείφθηκαν!
Το κόστος αναβάθμισης για το τμήμα ώς την Τρίπολη υπολογίζεται σε 7 εκατ. ευρώ.
Μελέτες εκπονούνται για την επαναλειτουργία των γραμμών που εξυπηρετούσαν την Ημαθία, το Κιλκίς και τα Παλαιοφάρσαλα Θεσσαλίας.
Οπως και στην Πελοπόννησο, προβλέπονται έργα στις ισόπεδες διαβάσεις με το οδικό δίκτυο, όπου θα τοποθετηθούν αυτόματες μπάρες και βελτιώσεις σε δύσκολα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σχέδιο ανάπτυξης
«Εχουμε σχέδια για την ανάπτυξη του σιδηρόδρομου που είχε μπει σε δεύτερη μοίρα για χάρη των αυτοκινητόδρομων», τόνισε ο πρόεδρος του ΟΣΕ Γιώργος Κακουλάκης, που προέρχεται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η εταιρεία, που περνά στο Υπερταμείο με το πολυνομοσχέδιο, διαχειρίζεται τη μεγάλη περιουσία του σιδηρόδρομου (σταθμούς, εμπορευματικά κέντρα, ακίνητα κ.λπ.), που ανήκει στον ΟΣΕ.
Βελτιωμένη προσφορά από τους Ιταλούς
Αύριο αναμένεται να συνεδριάσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για να εξετάσει τη βελτιωμένη προσφορά για την ΕΕΣΣΤΥ, τον φορέα διαχείρισης των επισκευαστικών βάσεων του σιδηροδρομικού δικτύου, που έχουν υποβάλει οι Ιταλοί μέσω της ιδιωτικοποιημένης ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η αρχική τους προσφορά είχε διαμορφωθεί στα 9 εκατ. ευρώ, όταν οι εκτιμητές του Ταμείου αποτιμούν την αξία της εταιρείας στα 23 εκατ. ευρώ.
Ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι το τίμημα έχει αυξηθεί στα 23 εκατ. ευρώ, ενώ άλλες πηγές υποστηρίζουν ότι η βελτιωμένη πρόταση στηρίζεται κυρίως στη δέσμευση των Ιταλών για επενδύσεις ύψους 24 εκατ. ευρώ.
Λίγες ώρες πριν από τη συνεδρίαση ο επικεφαλής των κρατικών σιδηρόδρομων της Ιταλίας, που θα βρίσκεται στην Ελλάδα για το συνέδριο του Economist, θα δώσει συνέντευξη Τύπου και θα ανοίξει τα χαρτιά του.
Συντάκτης:
Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr