Μάρτιο ή Απρίλιο θα πρέπει να αναμένεται η κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών για ένα διαγωνισμό που ουσιαστικά ξεκίνησε το… 2013.
Η ελλιπής προετοιμασία και τα διόδια.
«Μέσα στο επόμενο τρίμηνο αναμένεται η έναρξη αξιοποίησης της Εγνατίας Οδού» υποστήριζε τον Αύγουστο του 2013 η τότε διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Εχουν μεσολαβήσει σχεδόν πέντε χρόνια, αλλά ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού πάει από αναβολή σε αναβολή. Μάλιστα, αναμένεται να δοθεί νέα παράταση στην εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος που είχε προγραμματιστεί για τις 26 Ιανουαρίου, πιθανώς για τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο, αφού το επίπεδο προετοιμασίας του διαγωνισμού αποδεικνύεται πως δεν είναι το αναμενόμενο από τους επενδυτές.
Προωθείται, μάλιστα, μέσα από ένα ομιχλώδες πλαίσιο για τα διόδια με την κυβέρνηση να ανακοινώνει πως μέχρι το τέλος του έτους θα λειτουργεί στην Εγνατία Οδό δορυφορικό, αναλογικό σύστημα διοδίων και ταυτόχρονα να εντάσσει σε διαγωνισμό για τη συντήρηση του οδικού άξονα την (προαιρετική) κατασκευή περίπου 25 μετωπικών και πλευρικών συμβατικών σταθμών διοδίων!
Η αναμενόμενη παράταση του διαγωνισμού – σήριαλ για την Εγνατία Οδό θα είναι η δεύτερη που θα ανακοινώσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το 2018 μέσα σε λίγες εβδομάδες. Ηδη αναβλήθηκε η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Αλίμουπου είχε αρχικά προγραμματιστεί για αύριο. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να εμφανιστούν τελικά στις 31 Ιανουαρίου.
Προς αναβολή οδεύει και ένας άλλος διαγωνισμός – σήριαλ, αυτός που αφορά την πώληση της εταιρείας συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ) αν και τελικά βρέθηκε ενδιαφερόμενος, η ιταλική Ferrovie που απέκτησε προ μηνών την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Για τις 16 Φεβρουαρίου έχει παραταθεί η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε προ εβδομάδων τον διαγωνισμό (που είχε ανακοινωθεί από τα τέλη του 2016 ώστε να καλυφθεί προαπαιτούμενο της δεύτερης αξιολόγησης) με τη διάρκεια παραχώρησης να υπολογίζεται αρχικά σε 40 χρόνια κατ’ ανώτατο όριο. Ενδιαφέρον για τη διαδικασία, χωρίς να σημαίνει πως θα εμφανιστούν στο τέλος, έχουν δείξει εκτός από τους ισχυρούς ελληνικούς ομίλους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ +0,24% ΑΒΑΞ) και διεθνείς όμιλοι, όπως η Vinci καθώς και σχήματα από Γαλλία, τη Ρωσία, κ.ά. καθώς και επενδυτικοί οίκοι που τοποθετούνται στον τομέα των υποδομών.
Χαρακτηριστικές της ρευστότητας που χαρακτηρίζει το διαγωνισμό είναι ορισμένες αναφορές. Για παράδειγμα, όπως επισημαίνεται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, «η ακριβής διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα εξειδικευθεί περαιτέρω κατά τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών». Αναφέρεται, για παράδειγμα, πως «κατά τη διάρκεια του Διαγωνισμού και πάντως πριν από την υποβολή των Δεσμευτικών Προσφορών, το Ταμείο, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, επιφυλάσσεται του δικαιώματός του να εξαιρέσει τον κάθετο οδικό άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι από το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης ή/και να συμπεριλάβει στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης και την αναβάθμιση οδικών τμημάτων ορισμένων εκ των Καθέτων Αξόνων συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων περίπου».
Η Εγνατία Οδός «είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης. Διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση (ρεύμα κυκλοφορίας) και κεντρική νησίδα. Στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, για οδικό τμήμα 45 χιλιομέτρων, από τον κόμβο Κλειδίου έως τον κόμβο Λαγκαδά, η Εγνατία Οδός διαθέτει τρεις λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα.
Ο οδικός άξονας συνδέεται με την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω έντεκα καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα, θα αποτελέσουν μέρος της σύμβασης παραχώρησης. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Σιάτιστα - Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice), τον οδικό άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι, που οδηγεί στην ΠΓΔΜ (Gevgeli) και τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr