Επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο, με παράλληλη κατασκευή της επέκτασης του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο
Να προκηρύξει τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού μέσα στον επόμενο χρόνο θέλει το υπ. Υποδομών. Οι υποψηφιότητες για χρηματοδότηση από το «πακέτο Γιούνκερ» και τα σενάρια για τους άλλους οδικούς άξονες στην Αττική. Τον Σεπτέμβριο του 2024 λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.
Τον σχεδιασμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού επιταχύνουν στο υπουργείο Υποδομών, με στόχο την προκήρυξη του έργου τον επόμενο χρόνο, χωρίς να είναι μέχρι σήμερα σαφές ούτε ποια τμήματα θα προχωρήσουν, ούτε αν θα υπάρξει ένας ενιαίος διαγωνισμός ή περισσότεροι. Οι πληροφορίες έρχονται σε μια περίοδο που επιχειρείται η πώληση του 10% της Αττικής Οδού που κατείχε κάποτε η ΑΤΤΙΚΑΤ και πέρασε στην Τράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +1,99% μέσω της ΑΤΕ Bank.
Μια ιδέα για τον σημερινό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών είχε δώσει πρόσφατα, σε μία από τις συχνές ραδιοφωνικές του εμφανίσεις, ο Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός Υποδομών είχε τονίσει πως προτεραιότητα μεταξύ των επεκτάσεων έχει η σήραγγα που θα ενώνει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, η επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι τη Ραφήνα, η στοιχειωμένη περιφερειακή του Αιγάλεω (συνδέει την Αττική Οδό με τον Πειραιά) και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας στον κόμβο Καλυφτάκη, έργο που θα είναι σε μεγάλο τμήμα υπόγειο αφού έχουν κατασκευαστεί ολόκληρες πολυκατοικίες στον «διάδρομο» που σχεδιάστηκε προ δεκαετιών η επέκταση!
Στο τραπέζι έχουν πέσει τα τελευταία χρόνια πολλές προτάσεις για τις επεκτάσεις, ενώ και στο υπουργείο έχουν καταθέσει προς αναζήτηση χρηματοδότησης από το «πακέτο Γιούνκερ» δύο σχέδια:
Πρώτον, την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης με μια σήραγγα τριών χιλιομέτρων, που θα ξεκινάει από τον Ανω Καρέα και θα τελειώνει μετά τον σταθμό Αγίου Δημητρίου του μετρό, και κόστος 450 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται παράλληλα αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης μέχρι τον κόμβο Αλίμου (υπογειοποίηση στις διασταυρώσεις, ενσωμάττωση των παραδρόμων κ.λπ.).
Δεύτερον, την επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο, με παράλληλη κατασκευή της επέκτασης του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο και αναβάθμιση του λιμανιού, συνολικού κόστους περί τα 285 εκατ. ευρώ.
Το σίγουρο είναι πως σε επτά χρόνια, τον Σεπτέμβριο του 2024, λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης για τη διαχείριση του οδικού άξονα και της περιφερειακής Υμηττού. Το ερώτημα είναι αν τα νέα έργα επεκτάσεων θα συνδεθούν με τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού όπως έχουν προτείνει εδώ και χρόνια κάποια στελέχη στο υπουργείο Υποδομών.
Μια τέτοια πρόταση είχε γίνει από τον πρώην γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Στ. Λαμπρόπουλο, ο οποίος είχε προτείνει σειρά επεκτάσεων οδικών (και σιδηροδρομικών) έργων στην Αττική, με αποκλειστική πηγή χρηματοδότησης δάνεια από εμπορικές τράπεζες που θα αποπληρωθούν από τα πέραν του 2024 διόδια της Αττικής Οδού, οπότε και περαιώνεται η υφιστάμενη Σύμβαση Παραχώρησης.
Ο κ. Λαμπρόπουλος είχε υποστηρίξει πως η πρακτική αυτή (cross-subsidy) έχει εφαρμοσθεί με επιτυχία στην Ευρώπη, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία για την κατασκευή τμήματος του δικτύου αυτοκινητοδρόμων.
Ο σχεδιασμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού «σέρνεται» από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν είχε προκηρυχθεί μάλιστα και διαγωνισμός για ενιαία σύμβαση παραχώρησης από το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ.
Το φαραωνικό έργο που προκηρύχθηκε το 2000, μαζί με τους άλλους πέντε διαγωνισμούς για τους οδικούς άξονες με συμβάσεις παραχώρησης (τα τέσσερα από τα πέντε έργα ολοκληρώθηκαν πρόσφατα), προέβλεπε μεταξύ άλλων: Επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι τη Ραφήνα και την Αγία Μαρίνα, τη σύνδεση της Κατεχάκη με τη Λεωφόρο Ποσειδώνος και την περίφημη σήραγγα Υμηττού (μήκους 3,5 χιλιομέτρων από το στρατόπεδο Σακέτα μέχρι τα Μεσόγεια).
Οι διαγωνισμοί για τους οδικούς άξονες είχαν παγώσει για χρόνια και αναστήθηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ μετά το 2005 και την ολοκλήρωση των ολυμπιακών έργων. Ομως ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς είχε ακυρώσει τον διαγωνισμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με το επιχείρημα πως δεν υπήρχαν ούτε οι στοιχειώδεις μελέτες.
Στο μεσοδιάστημα, οι τεχνικές εταιρείες που συμμετέχουν στην «Αττική Οδό» είχαν προτείνει να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και κατασκευή των επεκτάσεων με δικά τους κεφάλαια, με παράλληλη χρονική επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Είχαν διοργανώσει, μάλιστα, και συνέντευξη Τύπου, αλλά η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή απέρριψε το αίτημα. Λίγους μήνες μετά, ο Γ. Σουφλιάς παρουσίασε εκ νέου το σχέδιο επεκτάσεων, ελαφρώς αναμορφωμένο. Ομως ούτε αυτός ο διαγωνισμός προχώρησε, αφού ακυρώθηκε από τον διάδοχό του στο ΥΠΕΧΩΔΕ Δημ. Ρέππα.
Εκπονήθηκε νέο σχέδιο, το οποίο, επίσης, έμεινε στα χαρτιά.
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr