Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017

Έντονα επικριτική η έκθεση του Eυρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη σήμανση των σιδηροδρόμων στην ΕΕ

Αποτέλεσμα εικόνας για Ευρωπαικοι σιδηροδρομοιΈντονα επικριτική είναι η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) για τη σήμανση των σιδηροδρόμων στην ΕΕ, την οποία οι ελεγκτές χαρακτηρίζουν "παζλ και συνονθύλευμα", ζητώντας ανάπτυξη ενός και μόνου, κοινού και ενιαίου συστήματος σήμανσης, καλύτερο συντονισμό των διαχειριστών των υποδομών και καλύτερη αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων.
Τα προβλήματα σχετικά με τη συμβατότητα των διαφόρων εκδόσεων που έχουν εγκατασταθεί, καθώς και οι μακρές διαδικασίες πιστοποίησης επηρεάζουν επίσης αρνητικά τις μεμονωμένες επιχειρηματικές επενδύσεις, ενώ η ΕΕ δεν υπολόγισε σωστά τη χρηματοδότηση προς τα Κράτη Μέλη. 


Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έκθεση του ΕΕΣ που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες οι ελεγκτές εκτιμούν ότι 
η ΕΕ δεν έχει αναπτύξει ακόμα ένα σωστό πανευρωπαϊκό σύστημα σηματοδότησης και πως οι διαχειριστές υποδομής και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν, λόγω των δαπανών που συνεπάγεται και της έλλειψης ατομικής επιχειρηματικής ωφέλειας. 

Κανονικά τα Κράτη Μέλη έχουν λάβει περί τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό της ΕΕ μεταξύ του 2007 και του 2013, ακριβώς για να φτιάξουν ένα κοινό σύστημα σήμανσης, ωστόσο, όπως διαπίστωσαν οι ελεγκτές η πρόοδος είναι ελάχιστη. 

Οι ελεγκτές επισκέφθηκαν έξι κράτη μέλη (Δανία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Κάτω Χώρες και Πολωνία) που συμπεριλαμβάνονται στους διαδρόμους του δικτύου όπου το σύστημα πρέπει να αναπτυχθεί πλήρως έως το 2030. 

Βεβαίως η χρηματοδότηση από την ΕΕ μπορεί να καλύψει μόνο ένα περιορισμένο ποσό του συνολικού κόστους ανάπτυξης. 

Παρά τη στρατηγική πολιτική απόφαση να εγκατασταθεί ένα ενιαίο σύστημα σηματοδότησης σε ολόκληρη την ΕΕ, δεν πραγματοποιήθηκε καμία εκτίμηση συνολικού κόστους για τη δημιουργία της απαραίτητης χρηματοδότησης και των πηγών της, λέει το ΕΕΣ. Οι θεσπιζόμενες νομικές υποχρεώσεις δεν κάλυπταν τον παροπλισμό των εθνικών συστημάτων, ούτε πάντοτε ευθυγραμμίζονται με τις προθεσμίες και τις προτεραιότητες που περιλαμβάνονται στην πολιτική μεταφορών της ΕΕ, αναφέρουν στην έκθεση.Το σύστημα συνεπάγεται δαπανηρές επενδύσεις χωρίς άμεσο όφελος για όσους επιβαρύνονται με το κόστος, λένε οι ελεγκτές. . 

Οι ελεγκτές διατυπώνουν ορισμένες συστάσεις στην Κομισιόν, στα κράτη μέλη και στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την αξιολόγηση του κόστους εγκατάστασης τον παροπλισμό των εθνικών συστημάτων σηματοδότησης και ζητούν συμβατότητα και τη σταθερότητα του συστήματος, πρόβλεψη ρόλου και πόρων για τον Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ευθυγράμμιση των εθνικών σχεδίων ανάπτυξης, παρακολούθηση και επιβολή, βελτίωση της απορρόφησης των κονδυλίων της ΕΕ για έργα σιδηροδρομικής σηματοδότησης και καλύτερη στόχευση της χρηματοδότησης της ΕΕ. 

"Η σημερινή κατάσταση θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο την επίτευξη των στόχων ανάπτυξης που έχουν τεθεί για το 2030 και τις επενδύσεις που έγιναν μέχρι τώρα, αλλά και την υλοποίηση ενός ενιαίου σιδηροδρομικού χώρου ως έναν από τους κύριους πολιτικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής", δήλωσε ο Ladislav Balko, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου υπεύθυνος για την έκθεση. "Επιπλέον, μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών σε σύγκριση με τις οδικές μεταφορές", αναφέρει.