Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017

Προαστιακός Πάτρας ώρα μηδέν!

Το τελευταίο διάστημα ακούγεται έντονα ότι το Υπουργείο θα ικανοποιήσει τις προτάσεις των φορέων για υπογειοποίηση του νέου σιδηρόδρομου από την Αγυιά έως τον Άγιο Διονύσιο. Εφόσον υλοποιηθούν οι προτάσεις αυτές θα θέσουν τον σημερινό προαστιακό σε αχρηστία.
Οι όποιες διαβεβαιώσεις για απρόσκοπτη λειτουργία του μέσου κατά την διάρκεια των έργων για τη νέα γραμμή γρήγορα θα καταρριφθούν αφού κατά το παρελθόν τα ίδια ακριβώς ειπώθηκαν για την λειτουργία του τραίνου στο τμήμα Πάτρα – Κιάτο, το οποίο διακόπηκε. Σιδηροδρομικοί κύκλοι κάνουν λόγο για κατάργηση σε πρώτη φάση του τμήματος Ρίου – Αγίου Βασιλείου για τα έργα της νέας γραμμής (αληθεύει;). Η μελλοντική λειτουργία του προαστιακού δεν θα υφίσταται όπως την γνωρίζουμε έως και σήμερα εφόσον περάσουν τα σχέδια αυτά. 


1. Η υφιστάμενη στάση του Αγίου Βασιλείου μεταφέρεται κοντά στο γήπεδο λόγω υπογειοποίησης στο εν λόγω τμήμα. 

2. Η υφιστάμενη στάση του Ρίου μεταφέρεται στην οδό Εγνατίας και συγχωνεύεται με αυτή του Ακταίου λόγω υπογειοποίησης στο εν λόγω τμήμα.

3. Η υφιστάμενη στάση του Καστελλοκάμπου δεν έχει μελετηθεί και δεν έχει προβλεφτεί.

4. Η υφιστάμενη στάση των Μποζαϊτίκων έχει προβλεφτεί αλλά δεν έχει μελετηθεί.

5. Η υφιστάμενη στάση στην Αγυιά καταργείται εφόσον υπογειοποιηθεί η γραμμή.

6. Η υφιστάμενη στάση της Παναχαΐκής καταργείται εφόσον υπογειοποιηθεί η γραμμή.

7. Δημιουργείται νέα στάση-σταθμός στον Άγιο Διονύσιο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός.

8. Η υφιστάμενη στάση της Αγίου Νικολάου καταργείται εφόσον υπογειοποιηθεί η γραμμή.

9. Η υφιστάμενη στάση στον Άγιο Ανδρέα θα εξακολουθεί να λειτουργεί (?). 

Η επόμενη στάση του προαστιακού μετά την Πάτρα (πλέον Άγιο Διονύσιο) θα είναι πιθανόν στο Ακταίο. Τα χρήματα όπως ειπώθηκε μπορεί να φτάσουν (?) για την ελαφριά υπογειοποίηση έως τον Άγιο Διονύσιο αλλά όχι και για την κατασκευή υπόγειων στάσεων στο τμήμα αυτό πόσο μάλλον έως τον Άγιο Ανδρέα. Ο προαστιακός δεν θα μπορεί να λειτουργεί μελλοντικά πάνω από το υπογειοποιημένο τμήμα. Η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί ουτοπικές διεκδικήσεις όπως περιμετρική χάραξη και εκτεταμένη υπογειοποίηση των γραμμών στον προαστιακό και αστικό ιστό της Πάτρας και τα χρήματα είναι πλέον πολύ περιορισμένα, εκτός και εάν το κάνει το Ελληνικό κράτος πράγμα πολύ απίθανο σε αυτή τη περίοδο που διανύουμε. 

Η ΕΡΓΟΣΕ γνώριζε την πετυχημένη λειτουργία του προαστιακού Πατρών από το 2010 και θα έπρεπε:

1. Να είχε αναπροσαρμόσει τις μελέτες ώστε το μέσο να αναβαθμιστεί. Ο προαστιακός λειτουργεί ως υπηρεσία επιφανειακού μετρό η οποία χρήζει πύκνωση δρομολογίων και στάσεων και όχι κατάργηση αυτών. 

2. Να είχε μελετήσει στην στάση Ψαθόπυργο τρίτη γραμμή για να μπορεί να υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής του συρμού. 

3. Να είχε προβλεφτεί σε συγκεκριμένο σημείο της νέας γραμμής δυνατότητα σιδηροδρομικής σύνδεσης με το Νοσοκομείο/Πανεπιστήμιο. 

4. Να εξακολουθήσει ο προαστιακός να λειτουργεί στην επιφάνεια των υπογειοποιημένων τμημάτων ώστε να μην καταργηθούν οι σημερινές στάσεις σε Άγιο Βασίλειο, Ρίο, Αγυιά και Παναχαϊκή εφόσον αυτές δεν προβλέφτηκαν. Δηλαδή να παραμείνει η κεντροβαρική στάση του Ρίου στο σημερινό σημείο που εξυπηρετεί καθημερινά ένα μεγάλο αριθμό επιβατών και πολλαπλάσιο τους θερινούς μήνες και όχι να μετατοπιστεί εκτός οικισμού λόγω υπογειοποίησης. Η νέα στάση στην οδό Εγνατίας πολύ σωστά μελετήθηκε για να εξυπηρετήσει όμως άλλου είδους επιβατική κίνηση. Το ίδιο και για την στάση του Αγίου Βασιλείου. 

Το δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ (2008) είχε κάνει επαφές με το Δήμο, τη Νομαρχία και την Περιφέρεια για την έλευση του νέου τραίνου οι οποίοι με τη σειρά τους είχαν στείλει το υπόμνημα του ΕΠΙΒΑΤΗΣ στην ΕΡΓΟΣΕ, ΟΣΕ και Υπουργείο ζητώντας πρόβλεψη στάσεων στη νέα γραμμή από το Ρίο έως την Πάτρα (βλέπε συνημμένα έγγραφα). Από το ότι φαίνεται αγνοήθηκαν. Πληροφορίες λένε ότι Ο ΟΣΕ, ο οποίος θα είναι ο τελικός αποδέκτης του έργου, είναι αντίθετος με τις προτάσεις αυτές, αφού ο πετυχημένος προαστιακός κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα. Προτρέπουμε λοιπόν τον Δ/ντα του ΟΣΕ να πάρει θέση και να διαφυλάξει την μελλοντική λειτουργία του προαστιακού έστω και την τελευταία στιγμή. Τέλος να υπενθυμίσω ότι και το 1888 υπήρχαν διαφωνίες για την επίγεια διέλευση του τραίνου στην Πάτρα αλλά αν δεν γινόταν έτσι, σήμερα δεν θα υπήρχε ο προαστιακός. Ο χρόνος έδειξε ότι η πόλη κέρδισε. Ο χρόνος θα δείξει αν η πόλη θα βγει πάλι κερδισμένη η χαμένη. 

Ο Διαχειριστής της Ομάδας του FB 
Φίλοι Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών
Βασίλειος Γκλαβάς
Μηχανικός Τ.Ε. Η/Υ



Παρακάτω τα σχετικά υπομνήματα.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤ/ΣΗ ΑΧΑΪΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΟΜΑΡΧΗ
Ταχ.Δ/νση : Κορίνθου 327 Ταχ.Κώδικας : 261 10 Τηλέφωνο : 2610-638.350/1

4-02-2008

ΠΡΟΣ : Υπουργό Μεταφορών & Επικ/νιών κ. Χατζηδάκη


2)κ. Δήμαρχο Πατρέων
3) Ο.Σ.Ε. Α.Ε.
Καρόλου 1, 10437, Αθήνα

4) ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.
Δ/νση Μελετών / Δνση Υττηρ. Έργων Καρόλου 27, 10437, Αθήνα

5) ΥΠΕΧΩΔΕ

Γεν. Α/νση Περιβ/ντος ΕΥΠΕ-Τμήμα Α'
Λ. Αλεξάνδρας 11, 11473, Αθήνα
6) Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.Τ.Η.Σ.

ΘΕΜΑ : Μ.Π.Ε. για το τμήμα από τα Αραχωβίτικα έως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγίου Αιονυσίου Πάτρας (ΧΘ 113+300—126+750) της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής (ΝΣΓ) Κορίνθου-Πάτρας.


Κύριε Υπουργέ,


Με την υπ’ αρ. 81/27-4-07 Απόφαση το Νομαρχιακό Συμβούλιο της Ν.Α. Αχαίας ενέκρινε την Μ.Π.Ε. του θέματος με την προϋπόθεση ότι πριν την υλοποίηση του έργου θα εκπονηθούν μια σειρά μελετών, μία εκ των οποίων θα είναι και η «Μελέτη βιωσιμότητας για τη δυνατότητα αξιοποίησης της νέας γραμμής ως προαστιακού σιδηροδρόμου».
Με το από 1-2-2008 Υπόμνημά του το Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.Τ.Η.Σ. μας κατέθεσε τις προτάσεις του για προσαρμογή στη μελέτη επιπλέον σταθμών εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού στην ευρύτερη περιοχή της πόλης των Πατρών.
Κατόπιν τούτων παρακαλούμε για την παρέμβασή σας ως προς την υλοποίηση του αιτήματος προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των πολιτών.
Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία.


ΕΛΛΗΝΙΚΕ AHMOKPAΤΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ 

22-01-2008

Ταχ.Δ/νση ;ΝΕΟ Πατρών Αθηνών 69-71 Τ,Κ, 26442 Τηλ.2610-465837 


ΠΡΟΣ ΟΣΕ

α)ΕΔΙΣΥ

Καρόλου 1 Μέγαρο ΌΤΕ 10437 Αθήνα β) ΕΡΓΟΣΕ

Καρόλωυ 27 10437 Αθήνα

Θέμα :Διαβίβαση εγγράφου

Σας διαβιβάζουμε συνημμένα την από 20-12-2007 επιστολή του δικτύου Ε.Γϊ.Ι.Β.Α. Τ.Η,Σ3ομάδα Πατρών και παρακαλούμε να εξετάσετε το αίτημά τους προκειμένον να ικανοποιηθούν οι ανάγκες συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των πολιτών.
Είμεθα στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία


Υπόμνημα από το δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.Τ.Η.Σ.(Ομάδα Πατρών) προς τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας κ. Σπύρο Σπυρίδων.

20/12/2007

Παρακαλούμε όπως σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Αρχές της Αχαΐας (Νομαρχία
- Δήμοι) όπως προβείτε σε επείγουσα παρέμβαση προς τον Όμιλο ΟΣΕ ( ΕΔΙΣΥ/ Βασίλειος Μακαντάσης -Διευθύνοντας Σύμβουλος-/ Καρόλου 1 Μέγαρο ΟΣΕ τ.κ. 10437 Αθήνα και ΕΡΓΟΣΕ/ Νίκος Κουρέγκας- Διευθύνοντας Σύμβουλος-/ Καρόλου 27 τ.κ. 10437 Αθήνα ) για την άμεση προσαρμογή της οριστικής μελέτης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων (Σ.Γ.Υ.Τ.) Αθηνών - Πατρών στην ευρύτερη περιοχή Πατρών προκειμένου να προστεθούν σταθμοί (στάσεις) για την εξυπηρέτηση αστικού και προαστιακού σιδηροδρόμου ευρύτερης περιοχής Πατρών.
Από τις εκτιμήσεις των μελών του Δικτύου Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ. Πατρών χρειάζεται η πρόβλεψη σιδηροδρομικών στάσεων αστικού και προαστιακού χαρακτήρα στις τοποθεσίες Καστελόκαμπος, Προάστιο (Μποζαίτικα), Αγυιά και στην κεντρική περιοχή της Πάτρας (στην ζώνη μεταξύ πλατείας 3 Συμμάχων και Αγίου Ανδρέα ) που δεν έχουν προβλεφτεί στην υφιστάμενη προμελέτη. Η ακριβής χωροθέτηση των εν λόγων στάσεων, η ενδεχόμενη προσθήκη και άλλων, η πολεοδομική, κυκλοφοριακή και συγκοινωνιακή τους ένταξη στο υφιστάμενο αστικό και συγκοινωνιακό δίκτυο Πατρών και τέλος θέματα που προκύπτουν σε σχέση με την ύπαρξη διαθέσιμου χώρου ζώνης απαλλοτρίωσης, γειτονικές χρήσης γης και περιβαλλοντικά θα πρέπει να αποτελέσουν επειγόντως πεδίο συνεργασίας μεταξύ ομίλου ΟΣΕ (ΕΔΙΣΥ και ΕΡΓΟΣΕ) και των τοπικών και περιφερειακών φορέων (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, Νομαρχία Αχαΐας και Δήμοι εξυπηρετούμενης περιοχής).
Η άμεση παρέμβαση των τοπικών και περιφερειακών αρχών της Πάτρας για την διασφάλιση των ανωτέρων προϋποθέσεων βιώσιμης λειτουργίας αστικού και προαστιακού σιδηροδρόμου στην ευρύτερη αστική και περιαστικής περιοχή Πατρών (κ. Αχαΐα/ Βραχνέικα
- Ψαθόπυργο/ Αίγιο) κρίνεται ως απολύτως επείγουσα δεδομένου ότι μετά την ολοκλήρωση της οριστικής μελέτης της γραμμής κάθε αλλαγή θα είναι σχεδόν αδύνατη.

Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ(Ομάδα Πατρών)