Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2017

Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απαντά σε ερώτημα -καταγγελία πολίτη.

Αποτέλεσμα εικόνας για Υπουργειο ΜεταφορωνΑπάντηση σε ερώτημα/καταγγελία πολίτη για σύμβαση παροχής υπηρεσιών ΥΔΥ στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές και δημοσίευση αυτών
Σχετ.: Το από 3-8-2017 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του κ. Αποστόλη Δημόπουλου.

Σε απάντηση του ανωτέρου σχετικού σας ενημερώνουμε ότι η περίπτωση γ της παραγράφου 7 του άρθρου 12 του ν 3891/2010 (Α’, 188) έχει αντικατασταθεί από την παρ. 2β του άρθρου 17 του ν. 4337/15 (Α’,129), σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται σύμβαση, που υπογράφεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου εκπροσωπουμένου από τους Υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με την σύμβαση ορίζεται μεταξύ άλλων το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που καλύπτονται, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης, οι μηχανισμοί ελέγχου και κάθε άλλο σχετικό θέμα για το χρονικό διάστημα 2016 - 2020.

Η συγκεκριμένη διάταξη αποτελεί περίληψη των κύριων σημείων της σύμβασης παροχής δημόσιας Υπηρεσίας, η οποία δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης και αναρτήθηκε στην Διαύγεια με ΑΔΑ: ΩΗ99Ω-ΣΟΟ. Σε συνέχεια των διατάξεων του ν. 3861/2010 (Α’, 112) όπως ισχύει η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους 2016 έχει επίσης αναρτηθεί με ΑΔΑ: ΩΦΛ2465ΧΘΞ-Χ6Ψ. Επιπρόσθετα, έχει αναρτηθεί και η απόφαση επιχορήγησης με ΑΔΑ: 6Σ7Β465ΧΘΞ-ΕΤΕ. Οι ανωτέρω αναρτήσεις πληρούν την απαίτηση δημοσιότητας των πράξεων της Διοίκησης σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 3891/2010.

Αναφορικά με το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων σας ενημερώνουμε ότι το πεδίο αναφοράς των δημοσίων συμβάσεων, οι οποίες εμπίπτουν στις συγκεκριμένες διατάξεις και συγκεκριμένα το άρθρο 1Β του ν.2362/1995 (Α1 , 247) έχει καταργηθεί με το άρθρο 177 του Ν. 4270/14, (Α’, 143). Τα, δε, ΠΔ 59/2007 (Α'63) και 60/2007 (Α', 64) έχουν καταργηθεί με τις παραγράφους 60 και 61 του άρθρου 377 του ν. 4412/16 (Α’, 147). Επιπρόσθετα, το άρθρο 11 του ν. 4013/2011 (Α’, 204) συμπληρώθηκε ως προς το πεδίο ορισμού των συμβάσεων με το άρθρο 38 του ν. 4412/16 (Α’, 147). Δυνάμει, όμως, της παρ. 0 του άρθρου 10 του ίδιου νόμου οι συμβάσεις που αφορούν δημόσιες επιβατικές μεταφορές με σιδηρόδρομο ή μετρά εξαιρούνται από τις προβλέψεις των άρθρων 3 έως 221 του ίδιου νόμου.

Καθίσταται αντιληπτό εκ των ανωτέρω ότι, καθώς οι διατάξεις του άρθρου 38 του ν. 4412/16 δεν εφαρμόζονται στις συμβάσεις δημόσιων επιβατικών μεταφορών με σιδηρόδρομο, δεν υφίσταται νομική υποχρέωση δημοσίευσης αυτών στο σχετικό μητρώο.

Συνοψίζοντας, η σύμβαση αποτελεί εκτέλεση νομικής υποχρέωσης τυπικού νόμου. Πριν την υπογραφή της σύμβασης έχει διενεργηθεί έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έχει
ενημερωθεί η Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής στη συνεδρίαση της Τετάρτης 16 Δεκεμβρίου 2015. Καθώς όμως ειδικότερες διατάξεις, τόσο του εθνικού (ν. 4412/16), όσο και του κοινοτικού δικαίου (Οδηγία 24/2014) εξαιρούν τις συμβάσεις δημόσιων επιβατικών μεταφορών με σιδηρόδρομο από το πλαίσιο υποχρεώσεων των υπολοίπων συμβάσεων, συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης ανάρτησης στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, δεν δύναται να θεωρηθεί ότι υπάγονται στις υποχρεώσεις που απορρέουν από γενικές διατάξεις όπως αυτές του ΠΔ 28/2015 (Α’> 34).

Τέλος, η ένταξη εν δυνάμει κερδοφόρων γραμμών δεν προσαυξάνει την αποζημίωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς το Ελληνικό Δημόσιο αποζημιώνει βάση των ζημιών που δημιουργεί η λειτουργία μ,η κερδοφόρων σιδηροδρομικών διαδρομών. Επισημαίνουμε ακόμα ότι, από τις κείμενες διατάξεις προκύπτει ότι δεν υφίσταται ετήσια αποζημίωση 50.000.000 ευρώ (συν ΦΠΑ), αλλά, δυνάμει παραστατικών, αυτή η αποζημίωση έχει ανώτατο όριο τα 50 εκατομμύρια ευρώ.

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Α. ΒΟΥΡΔΑΣ