Το μεγαλύτερο έργο υποδομής για τα επόμενα 10 χρόνια είναι αυτό που θα οδηγήσει στην ανάδειξη του νέου "αφεντικού" στον χώρο των κατασκευών στην Ελλάδα.
Η Γραμμή 4 του Μετρό, εκτός από πολυαναμενόμενη κοινωνικά καθώς θα φέρει μεγάλη βελτίωση στις συγκοινωνιακές επιδόσεις της πρωτεύουσας, είναι και το έργο που θα δημιουργήσει τις νέες ισορροπίες στον τεχνικό χώρο.
Σήμερα, ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ έχοντας το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο (ξεπερνά 2,5 δισ.ευρώ) είναι στην κορυφή και μαζί τους οι J&P ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Η τελευταία, αποφασίσε να μην κατέβει στο διαγωνισμό, ίσως βλέποντας μία πιθανή συνεργασία με τον ανάδοχο σε επίπεδο κατασκευής.
Τα συμβόλαιο των 1,8δισ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) που είναι και το κόστος της Γραμμής 4 θα δημιουργήσει ένα νέο τοπίο εκ των πραγμάτων, όχι μόνο λόγω του τεράστιου ποσού αλλά και λόγω της γενικότερης έλλειψης πολλών άλλων μεγάλων έργων. Με δεδομένο αυτό, αν σκεφτούμε ότι οι 4 Ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν σε ξεχωριστά σχήματα, όποια αναλάβει το "χρυσό συμβόλαιο" θα στεφθεί και βασίλισσα των κατασκευών, σκαρφαλώνοντας στην πρώτη θέση, ξεπερνώντας όλες τις υπόλοιπες απλά και μόνο με την ανάληψη της εργολαβίας.
Αυτός άλλωστε είναι και ένας από τους λόγους που κάθε μία από τις Ελληνικές εταιρείες επέλεξε να συμμαχήσει με αλλοδαπές και σε κανένα από τα σχήματα δεν είδαμε την παρουσία 2 ελληνικών εταιρειών. Ας θυμηθούμε λίγο ποιοι συμμετέχουν:
1.ΑΚΤΩΡ-ANSALDOBREDA-HITACHI
2.ΤΕΡΝΑ-VINCI-SIEMENS
3.J&P ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM
4.ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-FCC-ARCHIRODON
Στην τέταρτη κοινοπραξία το ρόλο του supplier των συρμών έχει αναλάβει η Huyndai Rotem.
Βασικό ρόλο στην κατασκευή παίζει η υπάρξη 2 Μετροπόντικων που θα διανοίγουν τη σήραγγα ταυτόχρονα από τις 2 άκρες ενώ υπάρχει πρόβλεψη για τρίτο που σε περίπτωση που κολλήσει για οποιδήποτε λόγο ένα από τα ΤΒΜ θα λειτουργήσει πυροσβεστικά κερδίζοντας τον χαμένο χρόνο.
Όπως γίνεται αντιληπτό το μέγεθος του έργου είναι συγκλονιστικό για τα Ελληνικά δεδομένα, οι προκλήσεις που θα συναντήσει η ανάδοχος κοινοπραξία είναι πολύ μεγάλες και αυτό που δίνει αισιόδοξο τόνο είναι η παρουσία πολύ ισχυρών ομίλων στο διαγωνισμό.
Για να βλέπουμε την εικόνα σφαιρικά αξίζει να σημειώσουμε ότι πέρα από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ που δεν κατέβηκε έχουμε απουσίες από ισχυρούς ομίλους του εξωτερικού που θα έδιναν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική, όπως η Salini Impregilo που δραστηριοποιείται έντονα στην Ελλάδα, αλλά και άλλων εταιρειών από την Ευρώπη που δεν έδειξαν τελικά κάποιο ενδιαφέρον.
Τώρα, σε σχέση με τον ίδιο τον διαγωνισμό θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το τέλος του έτους θα την επιλογή των σχημάτων που θα περάσουν που εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα είναι και τα τέσσερα.
Η κατάθεση των τεχνικών προσφορών είναι το δεύτερο βήμα που θα διαρκέσει αρκετούς μήνες και μετά θα γίνει το κρίσιμο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που θα αποκαλύψει και την νέα "βασίλισσα" των κατασκευών στην Ελλάδα. Η έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου αναμένεται το δεύτερο εξάμηνο του 2019 στην καλύτερη περίπτωση
Η νέα Γραμμή (σε αυτή τη φάση) θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου και περνώντας από το κέντρο της πόλης θα καταλήγει στο Γουδή, ελάχιστα μακριά από την Λ.Μεσογείων. Θα διαθέτει 13χλμ υπόγειας σήραγγας διπλής τροχιάς και 14 σταθμούς μήκους έως 110 μέτρων, με πλευρικές αποβάθρες και θύρες επί των αποβαθρών. Στο διαγωνισμό συμπεριλαμβάνεται η προμήθεια 18 νέων συρμών χωρίς οδηγούς οι οποίοι θα έχουν χρονοαπόσταση 3 λεπτά (180``) ενώ υπάρχει περαιτέρω δυνατότητα ο χρόνος να μειωθεί σε 2 λεπτά.
Στόχος της Αττικό Μετρό, είναι να γίνει ξεχωριστός διαγωνισμός για την εκτέλεση παρακάμψεων δικτύων ΟΚΩ και αρχαιολογικών εργασιών για την προετοιμασία των εργοταξιακών χώρων και η επιτάχυνση των ευτυχώς λίγων απαλλοτριώσεων καθώς οι περισσότεροι σταθμοί έχουν χωροθετηθεί σε πάρκα ή πλατείες.
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com