Εντός του Ιουνίου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα αφορά το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, με την πρόβλεψη δημιουργίας δύο δημόσιων φορέων μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019, ένας που θα σχεδιάζει και θα εποπτεύει, και ένας που θα εκτελεί το μεταφορικό έργο.
Η απόφαση για το δημόσιο χαρακτήρα των φορέων είναι ειλημμένη και δεν πρόκειται να αλλάξει, ενώ υπό συζήτηση είναι τι θα γίνει στο διάστημα που απομένει μέχρι την υλοποίηση του σχεδίου. Σε περίπτωση που δεν επέλθει συμφωνία μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΟΑΣΘ για εξορθολογισμό των δαπανών, τότε θα ξεκινήσει αμέσως η εν λειτουργία εκκαθάριση του Οργανισμού.
Αυτά ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης στη διάρκεια της χθεσινής ημερίδας που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η Εγνατία Οδός Α.Ε. με θέμα τις αστικές συγκοινωνίες. Η ημερίδα έγινε στο συνεδριακό κέντρο “Νικόλαος Γερμανός” της ΔΕΘ, το οποίο, όσο ήταν παρών ο υπουργός, μετατράπηκε σε “αρένα” με πρωταγωνιστές τον Χρήστο Σπίρτζη και τον πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας Λάζαρο Κυρίζογλου. Οι δύο άνδρες είχαν έντονη λεκτική αντιπαράθεση, στην οποία συμμετείχαν ορισμένοι εκ των παρευρισκομένων, φωνάζοντας και γιουχάροντας.
Ο κ. Σπίρτζης ήταν ιδιαίτερα επιθετικός στην ομιλία του, έκανε λόγο για “καραμπινάτη παρανομία με τη σύμβαση του ΟΑΣΘ, η οποία δεν έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο”, για “πολιτικές ομάδες και θεσμούς που βολεύονται εδώ και 70 χρόνια”, για “μετόχους που δεν έχασαν ποτέ το μερίδιό τους”, για “δομημένο σύστημα πολιτικής αναπαραγωγής και συμφερόντων”. “Η αρχή της αποξήλωσης του πουλόβερ είναι κάτι που πονάει, το καταλαβαίνω, αλλά δεν θα σταματήσω”, δήλωσε ο υπουργός, τονίζοντας ότι “θα δημιουργήσουμε ένα σύστημα αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη που θα συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, θα διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας των απασχολούμενων σε ΟΑΣΘ και ΣΑΣΘ, και πιθανόν, κατά την εκτίμησή μου, θα δημιουργήσει νέες και θα αξιοποιεί τεχνολογικές εξελίξεις”. Ο ίδιος, απαντώντας σε όσους τάσσονται υπέρ της ανάθεσης των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτη, υποστήριξε ότι δεν διασφαλίζει τις θέσεις των εργαζομένων και ότι στην Αθήνα απέτυχε η συγκοινωνία με ιδιώτη.
Λεκτική αντιπαράθεση
Η κόντρα του υπουργού με τον Λάζαρο Κυρίζογλου ξεκίνησε όταν αναφέρθηκε στην πρόταση Μητσοτάκη για μείωση των μισθών των εργαζομένων και κάλυψη των ελλειμμάτων του ΟΑΣΘ από το δημόσιο. “Εσύ, δήμαρχε, αν είχες εταιρεία, θα ήθελες να καλύπτει το δημόσιο τα ελλείμματά της;”, είπε απευθυνόμενος στον κ. Κυρίζογλου. Ο κ. Κυρίζογλου απάντησε πως “ξεκινάς προκλητικά, υπουργέ, δεν θα πεις εσύ ποια είναι η θέση των δημάρχων”. Στη συνέχεια, όταν ο υπουργός ανέφερε πως πρέπει να φύγει για την Αθήνα, ο κ. Κυρίζογλου του είπε πως “κάνατε μία ημερίδα, υπό την αιγίδα σας, και δεν κάθεστε να ακούσετε τις απόψεις μας. Αυτό είναι αγένεια”. “Ναι, είμαι αγενής”, απάντησε ο κ. Σπίρτζης και ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης είπε “ναι, είστε αγενής”. “Αυτή είναι η μόνη αλήθεια που είπες” φώναξε κάποιος στην αίθουσα, άλλοι άρχισαν να γιουχάρουν και κάποιος άλλος φώναξε “είστε παρένθεση, κ. Σπίρτζη”. Ο υπουργός έδωσε συνέχεια λέγοντας πως “είμαστε παρένθεση, που έγινε αγκύλη και θα συνεχίσει”. Ο κ. Κυρίζογλου αναφέρθηκε και στην πολιτική καταγωγή του υπουργού, φωνάζοντας πως “εάν βάλουμε το όνομά σας στο Google, θα σας βγάλει στο ΠΑΣΟΚ”. Στη διαμάχη παρενέβη και ο Σπύρος Βούγιας, φωνάζοντας ότι η κρατική επιδότηση αφορά το εισιτήριο και όχι τον ΟΑΣΘ.
Ο κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, παίρνοντας το λόγο, επανέλαβε τη θέση του για μεγαλύτερη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στο φορέα σχεδιασμού των αστικών συγκοινωνιών που θα αντικαταστήσει το ΣΑΣΘ και για διενέργεια δημόσιου διαγωνισμού, ώστε να ανατεθεί, υπό προϋποθέσεις, σε ιδιώτη η εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου. Την ίδια θέση πήρε και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, τονίζοντας πως “είμαστε υπέρ της άποψης ότι το δημόσιο δεν μπορεί να κάνει τον επιχειρηματία και όπου τον έκανε, απέτυχε”. Ο ίδιος τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει ξεχωριστός φορέας για το μετρό. Ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιώργος Δημαρέλος επισήμανε ότι θα έπρεπε ήδη να έχει συσταθεί ο φορέας σχεδιασμού αστικών συγκοινωνιών, ο οποίος μάλιστα πρέπει να προκηρύξει το διεθνή διαγωνισμό για ανάθεση του έργου σε ιδιώτη. Υπέρ του δημόσιου φορέα αστικών συγκοινωνιών τάχθηκε ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, τονίζοντας ότι οι συγκοινωνίες είναι συνυφασμένες με την ανάπτυξη ενός τόπου.
Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, που απηύθυνε χαιρετισμό, υπογράμμισε πως “μέχρι σήμερα δεν είχε αναληφθεί καμία πρωτοβουλία για τις αστικές συγκοινωνίες και αυτό το γεγονός βόλευε πολλούς”. “Μοναδική συγκυρία” χαρακτήρισε το χρονικό διάστημα που σχεδιάζονται οι αλλαγές στις αστικές συγκοινωνίες ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Απόστολος Αντωνούδης, καθώς “σε δύο χρόνια θα έχουμε θαλάσσια αστική συγκοινωνία, σε τρία χρόνια μετρό, ίσως και τραμ. Ένα νέο τοπίο στις συγκοινωνίες, έναν καινούρχιο χάρτη”. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι “όλοι συμφωνούν ότι το μοντέλο ΟΑΣΘ ετελεύτησε το ζην, καθώς επρόκειτο για ένα μοντέλο σπάταλο, αδηφάγο, ευνοιοκρατικό, χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών και αντικοινωνικό, χωρίς οφέλη δηλαδή για την κοινωνία, αλλά μόνο για τους μετόχους”. Ο πρώην υπουργός Γιάννης Μαγκριώτης διαμαρτυρήθηκε για τη μη πρόσκληση των φορέων της πόλης και των επιμελητηρίων που, ως γνωστόν, έχουν καταθέσει πρόταση για τις αστικές συγκοινωνίες, υιοθετώντας τις αρχές των “Προοδευτικών Πολιτών”.
“Εμφύλιος” στον ΟΑΣΘ
Η δεύτερη αντιπαράθεση που σημειώθηκε στη διάρκεια της χθεσινής ημερίδας ήταν αυτή μεταξύ του προέδρου του ΟΑΣΘ Χρήστου Στεφανίδη και του προέδρου του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΘ Δημήτρη Τσερμενίδη. Ο κ. Τσερμενίδης κατήγγειλε τον πρώτο ότι κατέθεσε εν αγνοία των εργαζομένων και χωρίς να συζητηθεί στο διοικητικό συμβούλιο, πρόταση στο υπουργείο, που περιλαμβάνει μείωση της μισθοδοσίας κατά 30%. “Όχι, κ. Στεφανίδη, δεν είμαστε κολίγοι”, φώναξε ο κ. Τσερμενίδης, δηλώνοντας ακόμη ότι οι εργαζόμενοι δεν φοβούνται το δημόσιο φορέα. “Δεν δουλεύω εν κρυπτώ, κ. Τσερμενίδη, όλα είναι στη φορά. Καταθέσαμε ξεχωριστά προτάσεις και εφόσον εγκριθεί, θα τη συζητήσουμε”, απάντησε ο κ. Στεφανίδης, επισημαίνοντας ότι “με τη δική μου ψήφο συμμετέχετε στο δ.σ. του Οργανισμού. Εμείς σε βάλαμε. Αλλιώς θα είχες μείνει στις επιτροπές προμηθειών στολών και γάλακτος”. Ο κ. Στεφανίδης υποστήριξε ότι “το παρόν είναι ο ΟΑΣΘ και πιστεύω ότι θα είναι και το μέλλον”.
Συντάκτης: Φώτης Κουτσαμπάρης
Πηγή: makthes.gr