Να αποβάλουν τις παλιές συνήθειες θα κληθούν οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών, έπειτα από καθυστέρηση δέκα και πλέον ετών. Τη θέση του χάρτινου εισιτηρίου θα αρχίσει να παίρνει το ηλεκτρονικό, το οποίο ήδη λειτουργεί σε ορισμένα Μέσα, ενώ οι βανδαλισμοί συνεχίζονται και η Πολιτεία εμφανίζεται αδύναμη να αντιδράσει.
O ΟΑΣΑ ναι μεν ανακοίνωσε την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από την 1η Φεβρουαρίου, ωστόσο η ανεύρεση ηλεκτρονικού εισιτηρίου αποτελεί γρίφο για τους επιβάτες. Η πλειονότητα των οδικών μέσων δέχεται το «έξυπνο» εισιτήριο (μόνο με τη μορφή μαζικών προϊόντων, καρτών πολλαπλών διαδρομών και όχι το μεμονωμένο εισιτήριο ακόμη), αλλά τα αυτόματα σημεία πώλησης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι πολύ περιορισμένα. Μόλις τέσσερα εκδοτικά μηχανήματα, από τα 173 που περιλαμβάνει όλο το σύστημα, έχει θέσει σε λειτουργία ο ΟΑΣΑ με την προϋπόθεση ότι και αυτά δεν θα πέσουν θύματα βανδαλισμών. Σημεία πώλησης «έξυπνων» καρτών κατά μήκος του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου βρίσκει κανείς στους σταθμούς Κηφισιάς, Αμαρουσίου και Καλλιθέας, καθώς και στον σταθμό του τραμ στο Σύνταγμα. Παράλληλα ο επιβάτης μπορεί να προμηθευτεί «έξυπνα» εισιτήρια στα εκδοτήρια των λεωφορείων express αεροδρομίου στο Σύνταγμα ή στο αεροδρόμιο. Οσον αφορά στα υπόλοιπα σημεία πώλησης εισιτηρίων, ο ΟΑΣΑ ανακοίνωσε ότι αυτά θα τεθούν σε λειτουργία σταδιακά.
Παράλληλα, συνεχίζεται η τοποθέτηση των πυλών (μπάρες) εισόδου-εξόδου που βρίσκονται ήδη σε 21 σταθμούς του μετρό (Σεπόλια, Μεταξουργείο, Ευαγγελισμός, Κατεχάκη, Αττική, Ακρόπολη, Μέγαρο Μουσικής, Εθνική Αμυνα, Ομόνοια, Σταθμός Λαρίσης, Δάφνη, Πανεπιστήμιο, Αγ. Ιωάννης, Αγ. Μαρίνα, Νέος Κόσμος, Ελαιώνας, Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Δουκ. Πλακεντίας, Αργυρούπολη και Σύνταγμα). Στόχος είναι ο μηδενισμός της εισιτηριοδιαφυγής στο μετρό, καθώς ο επιβάτης δεν θα μπορεί να προσεγγίσει τις αποβάθρες χωρίς να έχει επικυρώσει το εισιτήριό του, ενώ εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σημαντικά το φαινόμενο και στα οδικά μέσα.
Στους σταθμούς του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, οι χρήστες του «έξυπνου» εισιτηρίου θα πρέπει να το επικυρώνουν δύο φορές, μία στην είσοδο και μία στην έξοδο από τον σταθμό στις πύλες των σταθμών. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι μέχρι την πλήρη λειτουργία του συστήματος οι μπάρες στις πύλες παραμένουν ανοιχτές, παρέχοντας όμως τη δυνατότητα επικύρωσης του εισιτηρίου. «Εξυπνο» εισιτήριο δέχονται επίσης λεωφορεία, τρόλεϊ, το τραμ και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος. Σε αυτά τα Μέσα οι επιβάτες θα επικυρώνουν ανέπαφα τα ηλεκτρονικά εισιτήρια μόνο μία φορά στα επικυρωτικά μηχανήματα που βρίσκονται κοντά στις πόρτες των οχημάτων.
Οταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία το σύστημα, θα παρέχεται η δυνατότητα χρήσης και πιστωτικής κάρτας στα εκδοτικά μηχανήματα για την αγορά ή φόρτιση εισιτηρίου, καθώς επίσης και ηλεκτρονικά, μέσω Διαδικτύου. Προς το παρόν, ηλεκτρονικά είναι μόνο τα εισιτήρια με κόστος 4,5 ευρώ και άνω, δηλαδή ημερήσιο εισιτήριο, εβδομαδιαίο κ.λπ. Τα πιο δημοφιλή εισιτήρια, το ενιαίο και το μειωμένο (1,40 και 0,60 ευρώ αντίστοιχα), παραμένουν χάρτινα και θα ενσωματωθούν στο σύστημα σταδιακά.
Οι επιβάτες που έχουν σε ισχύ χάρτινες κάρτες απεριορίστων διαδρομών (μηνιαία, τριμηνιαία, ετήσια κάρτα) συνεχίζουν να τις χρησιμοποιούν κανονικά. Οι κάτοχοι καρτών απεριορίστων διαδρομών κανονικής τιμής (όχι των μειωμένων) ενθαρρύνονται από τον ΟΑΣΑ να υποβάλουν αίτηση απόκτησης «έξυπνης» κάρτας (ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα www.athenacard.gr) και να την αντικαταστήσουν. Την ίδια διαδικασία ακολουθούν και όσοι θέλουν να προμηθευτούν νέα κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Μέχρι την έκδοση και παραλαβή των μαζικών προϊόντων, για τα οποία έχει υποβληθεί ηλεκτρονικά αίτηση, οι επιβάτες θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα χάρτινα εισιτήρια (ή κάρτες) που χρησιμοποιούν σήμερα. Για τους επιβάτες του προαστιακού προς το παρόν δεν αλλάζει κάτι. Οπως εξηγεί ο ΟΑΣΑ, θα συνεχίσουν να κάνουν χρήση των εισιτηρίων τους μέχρι να ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου.
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
Πηγή: kathimerini.gr