Τις προηγούμενες εβδομάδες είδαν το φως της δημοσιότητας συνεντεύξεις, δηλώσεις, κείμενα με εντυπωσιακούς τίτλους όπως «η επέλαση των τραίνων», «έρχεται το τραίνο στην Καστοριά», κλπ που βασίζονται στις ανακοινώσεις Κυβερνητικών παραγόντων για την πρόταση- εκπόνησης μελέτης….βιωσιμότητας σιδηροδρομικής γραμμής Καστοριάς – Κρυσταλλοπηγής – Πόγραδετς Αλβανίας!
Βέβαια κανένας σχεδιασμός, έστω και για απλή μελέτη «βιωσιμότητας» έργου, δεν είναι αρνητικός.
Αλλά από αυτό, μέχρι να δηλώνεται επισήμως ότι η Καστοριά ήταν ως τώρα έξω από κάθε μελέτη και τώρα «έρχεται το τραίνο», υπάρχει τεράστια διαφορά.
Για αποκατάσταση της αλήθειας θα θυμίσω ότι στην προσπάθεια να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για να επεκταθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο ως την Καστοριά, η χρηματοδότηση και η έναρξη εκπόνησης πλήρους μελέτης έγινε το 2002 από το Υπουργείο Μεταφορών.
Το είχαμε ζητήσει από την Κυβέρνηση Σημίτη, που αποφάσισε την προετοιμασία επέκτασης της γραμμής από Καλαμπάκα – Σιάτιστα – Καστοριά. Προκηρύχθηκαν οι μελέτες διαφόρων τμημάτων της χάραξης.
Το 2007 είχα ρωτήσει τον τότε Υπουργό Μεταφορών της Κυβέρνησης Καραμανλή, Μ. Λιάπη εάν θα προχωρήσει η ολοκλήρωση των μελετών εφαρμογής και η χρηματοδότηση κατασκευής.
Ο κ. Λιάπης απάντησε ότι τα προβλεπόμενα από το ισχύον τότε Κοινοτικό Πρόγραμμα Στήριξης δεν επαρκούσαν για την χρηματοδότηση εκτέλεσης του έργου, παρά μόνο για εκσυγχρονισμό στην γραμμή Αθήνα – Εύζωνοι.
Στα χρόνια που ακολούθησαν η Ευρωπαική Ένωση δεν ενέκρινε την χρηματοδότηση ολοκλήρωσης των μελετών εφαρμογής και την κατασκευή του έργου όπου εκτιμάτο ότι θα ανερχόταν τότε στα 750 εκατομ. € περίπου.
Όντως τα απαιτούμενα κονδύλια είναι μεγάλα και πρέπει να ενταχθεί το έργο σε επιδοτούμενο πρόγραμμα.
Είναι αυτονόητο ότι η σύνδεση Καστοριά – Καλαμπάκα – Λαμία – Αθήνα είναι στρατηγικής σημασίας για την Καστοριά, αφού θα συνδέει την περιοχή με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Τώρα όμως ακούμε για μια απλή μελέτη σκοπιμότητας μιας γραμμής προς Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς!
Αν κριθεί βιώσιμη από την μελέτη, που θα διαρκέσει δύο χρόνια, πρέπει να προκηρυχθεί η προμελέτη και μετά η μελέτη που θα απαιτήσει μερικά χρόνια και θα βγάλει το τελικό κόστος κατασκευής. Πόσο θα είναι και πως θα καλυφθεί; Για την αντίστοιχη επέκταση Φλώρινα – Κρυσταλοπηγή – είσοδος στην Αλβανία που επίσης χρειάζεται τις απαραίτητες μελέτες η δαπάνη υπολογίζεται σε περίπου 397 εκατομ. €!!
Τι σημαίνουν αυτά; Εγκαταλείφτηκε η στόχευση σύνδεσης με Καλαμπάκα; Θεωρούν οι αρμόδιοι ότι Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς είναι η αναπτυξιακή παρέμβαση που λύνει το θέμα «Τραίνο στην Καστοριά»; Γνωρίζουν την διαφορά μελέτης εφαρμογής και μελέτης σκοπιμότητας; Έχουν στοιχειώδη στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη της περιοχής μας;
Φοβάμαι ότι η σημερινή Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ αλλά και οι τοπικοί φορείς δεν έχουν τέτοιο στρατηγικό σχέδιο και προτεραιότητες.
Κι αυτό αναδεικνύεται από το ότι την ίδια στιγμή που πανηγυρίζουν για την «επέλαση των τραίνων», η Καστοριά δέχεται ένα ακόμη πλήγμα, με την μείωση των εβδομαδιαίων αεροπορικών δρομολογίων.
Από το 2010 είχαμε επιτύχει να επιδοτείται η γραμμή Καστοριά – Αθήνα και να υπάρχεικαθημερινή αεροπορική σύνδεση.
Πριν από λίγες ημέρες αποφασίσθηκε να μειωθούν τα δρομολόγια κατά το ήμισυ! Άρα τώρα θα έχουμε μόνο 3 δρομολόγια εβδομαδιαία!
Αντιλαμβάνονται οι αρμόδιοι ότι όλα αυτά κάθε άλλο παρά αναπτυξιακό σχέδιο για την Καστοριά του 21ου αιώνα αποτελούν;
Πηγή: fonikastorias.gr