Η ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΣΤΗΝ TEN-T-DAYS
Την διασφάλιση επιπλέον χρηματοδότησης 40 ? 50 εκατ. ευρώ μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος CEF για την υλοποίηση νέων σιδηροδρομικών έργων πέτυχε η αντιπροσωπεία του υπουργείου Υποδομών στην ετήσια Σύνοδο για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών TEN-T Days, που πραγματοποιήθηκε στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Όπως είπε μιλώντας στην «Η» ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Θ. Βούρδας η Ελλάδα περιμένει τις τελικές αποφάσεις μέχρι τον Οκτώβριο, οπότε και θα μπορέσει να εντάξει προς υλοποίηση σημαντικά έργα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με το διεθνές.
Ειδικότερα τα κονδύλια αυτά θα χρησιμοποιηθούν για διασυνοριακά έργα που θα επιτρέψουν την σύνδεση με τη Δυτική, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη προκειμένου να ενισχυθεί ο ρόλος της Ελλάδας σαν διαμετακομιστικός κόμβος του παγκόσμιου εμπορίου. Πρόκειται για έργα που κομμάτια τους έχουν ενταχθεί ή πρόκειται να ενταχθούν στο κοινοτικό πρόγραμμα και αφορούν:
Τη γραμμή της Ειδομένης που αποτελεί τη σιδηροδρομική έξοδο της χώρας προς τα Σκόπια. Πρόκειται για μονή ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή μήκους 71km.
Τη γραμμή του Ορμενίου από Αλεξανδρούπολη που ανοίγει δρόμο προς την Ανατολική Ευρώπη και διέξοδο προς τη Ρωσία.
Τη γραμμή του Προμαχώνα που αποτελεί την έξοδο της χώρας προς Βουλγαρία. Ηδη υπήρξε συμφωνία με τη γείτονα χώρα όπου η ΕΡΓΟΣΕ θα εκπαιδεύσει του Βούλγαρους σιδηροδρομικούς ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο η ελληνική εταιρεία να γίνει πάροχος του know how των Βαλκανίων σε θέματα τεχνολογικής διαλειτουργικότητας. Τη γραμμή της Κρυσταλλοπηγής που θα ενώνει τη Φλώρινα με την Αλβανία στην περιοχή Kapshtice. Η Kapshtice είναι το χωριό που βρίσκεται στην άλλη πλευρά των συνόρων, μετά την Κρυσταλλοπηγή, και δεν έχει πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Μέχρι τον Οκτώβριο αναμένεται η κατάθεση κοινής πρότασης των δύο υπουργείων Ελλάδας και Αλβανίας για την σύνδεση σε αυτό το κομμάτι.
Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται στην Ελλάδα το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου η Επίτροπος Μεταφορών κ. Βιολέτα Μπουλκ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η Επίτροπος, στη Σύνοδο του Ρότερνταμ έκανε ειδική μνεία στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, αποδίδοντας εύσημα στην κινητοποίηση των δύο χωρών για τη συστηματική προσπάθεια που καταβάλλουν, όσον αφορά τη σειρά έργων υποδομών και μεταφορών που προωθούν προς ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ. Μεταξύ άλλων προωθείται και η Σιδηροδρομική Εγνατία που θα μπορούσε να αλλάξει το δυναμικό ολόκληρου του σιδηροδρομικού δικτύου.
Εμπορευματικό διάδρομος ORIENT/EAST MED
Κατά τη διάρκεια της Συνόδου ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, υπέγραψε μαζί με έξι ομολόγους του τη διακήρυξη για τον Σιδηροδρομικό Εμπορευματικό Διάδρομο ORIENT/EAST MED. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που αποτελεί ένα ισχυρό εφαλτήριο για την ενδυνάμωση του ρόλου της χώρας μας, ως κόμβου διασύνδεσης της Ευρώπης, με το διεθνές σύστημα των εμπορευματικών μεταφορών.
Στον Διάδρομο Μεταφορών «Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου», παράλληλα με τις υφιστάμενες προβλεπόμενες οδικές, σιδηροδρομικές, λιμενικές και αεροπορικές συνδέσεις προστίθενται σιδηροδρομικές υποδομές για την εξυπηρέτηση ροών εμπορευματικών φορτίων.
Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ , όσον αφορά την υπογραφή της προαναφερθείσας διακήρυξης ανέφερε σχετικά: «Θα επιτευχθεί βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας μας. Παράλληλα, θα εντατικοποιηθούν και θα διευκολυνθούν οι εμπορευματικές μεταφορές μεγάλων ποσοτήτων και σε μεγάλες αποστάσεις των εθνικών μας προϊόντων, άρα θα ενισχυθούν και οι εξαγωγές. Με λίγα λόγια, θα ενδυναμωθεί ο ρόλος της χώρα μας, ως κόμβου διασύνδεσης της Ευρώπης, με το διεθνές σύστημα των εμπορευματικών μεταφορών».
Έργα που προωθούνται
Έργα με τα οποία ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός του βασικού σιδηροδρομικού άξονα δρομολογεί το 2016 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ.
Βασική προτεραιότητα της διοίκησης παραμένει «ο εκσυγχρονισμός του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π), με δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, τα οποία θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις της διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων».
Για τη νέα χρονιά προγραμματίζονται πάντως και εντοπισμένες παρεμβάσεις στο περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πρόκειται για τα έργα:
Η ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής γραμμής στο τμήμα Κιάτο - Αίγιο (Ροδοδάφνη).
Τα έργα επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Ροδοδάφνη ? Ρίο.
Σηματοδότηση - ηλεκτροκίνηση και μετατροπή της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα-Βόλος με αλλαγές στην χάραξη της βιομηχανικής περιοχής του Βόλου.
Σηματοδότηση - τηλεδιοίκηση, ETCS L1 και ηλεκτροκίνηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα.
ΠΡΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ 195 ΕΡΓΑ
Συνδέοντας την Ευρώπη
Συνολικά 195 έργα θα υλοποιηθούν μέσω του CEF (Connecting Europe Facilites) και 9 από αυτά αφορούν τη χώρα μας. Από αυτά τα έργα το σημαντικότερο για την Ελλάδα είναι το Ψαθόπυργος - Ρίο όπου έχει εξασφαλίσει την υλοποιήσει του.
Να σημειώσουμε πως πρόκειται για τη δεύτερη φάση του CEF καθώς στην πρώτη φάση ολοκληρώθηκε το 2015 με την Ελλάδα να αποσπά χρηματοδότηση 500εκ.ευρώ για τα 2 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα της χώρας (Τιθορέα-Δομοκός και Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος).
Στην δεύτερη φάση μεγάλη κερδισμένη είναι η Πολωνία που απέσπασε 1,9 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 25% του διαθέσιμου ποσού.
Η Ελλάδα αρχικά εξασφάλισε 94,1 εκατ. ευρώ με σημαντικότερο έργο το σιδηροδρομικό τμήμα Ψαθόπυργος-Πάτρα με 78,5 εκατ. ευρώ.
Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr