Κυριακή 3 Απριλίου 2016

Νέες απώλειες μετρά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον αποκλεισμό της Ειδομένης.

ΕΠΑΝΕΡΧΕΤΑΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΝΑ ΤΙΝΑΧΘΕΙ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΤΟ DEAL ΜΕ ΤΗΝ COSCO.

Ενα ακόμα σημαντικό πλήγμα δέχεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τη στιγμή που ο νέος διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της εταιρείας βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει προσελκύσει τα βλέμματα διεθνών εταιρειών που, όπως όλα δείχνουν, είχαν αναθερμάνει το ενδιαφέρον τους για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία.
Ήδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετρά απώλειες περίπου 1 εκατομμυρίου ευρώ από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμής για πάνω από 18 ημέρες στην Ειδομένη, ενώ άλλη μία σημαντική επίπτωση είναι η πληγωμένη αξιοπιστία της εταιρείας, καθώς για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες δεν μπορεί να είναι συνεπής στην παράδοση των εμπορευμάτων, όπως έχει δεσμευτεί από τα συμβόλαια που έχει υπογράψει με διεθνείς κολοσσούς.
Ελληνικές και διεθνείς εταιρείες οι οποίες πλέον αναζητούν νέους διαδρόμους για τα εμπορεύματά τους ζητούν αποζημιώσεις από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς φαίνονται και οι ίδιες ασυνεπείς προς τους πελάτες τους. Επίσης επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος, καθώς η μετακίνηση μέσω Βουλγαρίας ή οποιασδήποτε άλλης διαδρομής απαιτεί επιπλέον χρόνο αλλά και... χρήμα!
Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο πλήγμα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μέσα σε λιγότερο από μισό χρόνο, καθώς το Γενάρη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρείες και διαμεταφορείς είχαν «μαύρη τρύπα» περίπου 4 εκατ. ευρώ από τον αποκλεισμό της γραμμής τον Νοέμβριο του 2015 για πάνω από ένα μήνα.
Ωστόσο το μεγαλύτερο «πλήγμα» θα ήταν η Hewlett Packard, η πρώτη πολυεθνική που έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στο λιμάνι του Πειραιά ως πύλη διακίνησης για τα προϊόντα της στην Ευρώπη, να μην επιστρέψει στην Ελλάδα «σπάζοντας» το mega deal μεταξύ της Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και εγκαταλείποντας τα σχέδιά της να φτιάξει ένα εργοστάσιο μεταποίησης στη χώρα μας που θα άλλαζε τα δεδομένα στην ελληνική οικονομία.
Παράλληλα το κύρος του Πειραιά, ως η νέα εμπορευματική πύλη δοκιμάζεται, θέτοντας εν αμφιβόλω τα μεγαλόπνοα σχέδια για την ένταξη του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας μας στον νέο δρόμο του μεταξιού, που εξασφαλίζει την πρόσβαση της Ασίας στις αγορές της Δύσης.
Ζητούν ρήτρες
Ελληνικές και ξένες εταιρείες επικαλούνται ποινικές ρήτρες που έχουν τα συμβόλαιά τους και μιλούν για εκατοντάδες εγκλωβισμενα βαγόνια, ενώ ειδικά όσοι έχουν προορισμό την Κεντρική Ευρώπη επωμίζονται επιπλέον κόστος έως 6.000 ευρώ ανά συρμό και σε χρόνο έως δύο ημέρες διαδρομή.

Μάλιστα τα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μπορούν να γίνουν μέσω του ακριβότερου βουλγαρικού διαδρόμου δεν ξεπερνούν καθημερινά τα τρία (από και προς τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες), αντί για τα τουλάχιστον έξι - επτά που διέρχονται υπό κανονικές συνθήκες μέσω του ελληνοσκοπιανού δικτύου.
«Θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι κάποιοι πελάτες μας έχουν ρήτρες και ζητούν πλέον αποζημιώσεις» αναφέρουν σε επιστολή που απέστειλαν εκπρόσωποι από τις εταιρείες διεθνών μεταφορών προς τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και τους αναπληρωτές υπουργούς Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα και Διοικητικής Μεταρρύθμισης Χριστόφορο Βερναρδάκη.
Στην επιστολή μιλούν για βαγόνια με αγροτικά προϊόντα και εμπορεύματα ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, που έχουν εγκλωβιστεί και από τις δύο πλευρές των ελληνοσκοπιανών συνόρων. «Σε καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο ούτε θα επιτρεπόταν ποτέ να γίνει» σχολιάζουν για τον αποκλεισμό στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η εναλλακτική διαδρομή
Η χρήση εναλλακτικών οδών μέσω Βουλγαρίας καθυστερεί την αποστολή των εμπορευμάτων κατά μιάμιση ημέρα και αυξάνει το μεταφορικό κόστος κατά 5.000 - 10.000 ευρώ ανά συρμό.

Η υπομονή των μεγάλων πελατών της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως είναι η HP και η SONY, έχει φτάσει στα όριά της, καθώς το πλεονέκτημα της διέλευσης από την Ελλάδα έχει ήδη χαθεί. Η εναλλακτική οδός εκτός από το επιπλέον κόστος, επιβαρύνει και άλλο την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τις αποζημιώσεις που οφείλει να καταβάλει στους πελάτες της για την καθυστέρηση. Σημειώνεται ότι το υπερβάλλον κόστος βαρύνει τους πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το 2015
Απώλειες που ξεπερνούν τα 4 εκατ. ευρώ μέτρησαν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι μεταφορείς και οι ελληνικές επιχειρήσεις που είχαν επιλέξει τον ελληνικό σιδηρόδρομο για τη μεταφορά των προϊόντων τους λόγω του αποκλεισμού της γραμμής στην Ειδομένη στο τέλος του 2015, ενώ ανυπολόγιστες ήταν οι ζημιές για τους εξαγωγείς και τους διεθνείς κολοσσούς που είχαν συνάψει συμφωνία με την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν τότε στη δημοσιότητα σε 1,2 εκατομμύρια ευρώ ανήλθε η ζημία μόνο για τους μεταφορείς, πάνω από 2 εκατ. ευρώ ήταν οι απώλειες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ακόμα δεν έχει γίνει επίσημη καταγραφή των προϊόντων και βαγονιών που έγιναν καύσιμη ύλη για να ζεστάνουν τους πρόσυγες - μετανάστες! Επίσης ρήτρες μη έγκυρης παράδοσης ενεργοποιήθηκαν, ενώ πολλές εταιρείες διπλασίασαν το κόστος μεταφοράς μέσα από εναλλακτικές διαδρομές. Τρεις μόλις μήνες μετά η Ελλάδα είναι θεατής στο ίδιο έργο και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζει να χάνει έσοδα, ενώ πλέον ορατός είναι ο κίνδυνος να χάσει και τους μεγάλους πελάτες στο εμπορευμταικό έργο που την έβγαλαν από τις ελλειμματικές χρήσεις.
Εξετάζουν εναλλακτικές διαδρομές
Σε τεντωμένο σχοινί η συμφωνία με Cosco

Η HP από τον Νοέμβριο του 2015 εξετάζει το ενδεχόμενο να επιλέξει μόνιμα τη μεταφορά των προϊόντων της από τον Πειραιά στο λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία και από εκεί με σιδηρόδρομο στην Τσεχία. Ανάλογες σκέψεις έχουν γίνει και από την ZTE και την Huawai, οι οποίες έχουν συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και είδαν τα προϊόντα τους να μένουν ακινητοποιημένα για μέρες στα σύνορα με τα Σκόπια.
Αν τελικά οι τρεις εταιρείες υλοποιήσουν το εναλλακτικό σχέδιο που εξετάζουν, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ χάνει τους μεγαλύτερους πελάτες της και κινδυνεύει να γίνει και πάλι ελλειμματική, ενώ ακόμα μεγαλύτερο θα είναι το πλήγμα για την ελληνική οικονομία αν η HP κάνει πίσω για τον διπλασιασμό του όγκου διακίνησης εμπορευμάτων μέσα από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά και την κατασκευή κέντρου μεταποίησης στη χώρα μας, που είχε συμφωνηθεί σε συνάντηση της ηγεσίας της εταιρείας με τον πρωθυπουργό Α. Τσίπρα.
Στόχος της Hewlett-Packard ήταν να αυξήσει σημαντικά την εμπορευματική κίνηση από το λιμάνι του Πειραιά και να αποτελέσει τον βασικό προμηθευτή σε χώρες της Μέσης Ανατολής αλλά και των Υποσαχάριων Χωρών (Μαρόκο, Αλγερία, Τυνησία, Λιβύη, Αίγυπτο, Σουδάν, Τσαντ, Δημοκρατία του Νίγηρα, Μάλι, Μαυριτανία) εκτός από τα Βαλκάνια που ήδη δραστηριοποιείται μέσω των προϊόντων που μεταφέρουν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι στιγμής η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει υπογράψει στρατηγικές συμμαχίες με τις εταιρείες HUAWEI, SONY, HP και Cisco, μεταφέροντας 26 τρένα κάθε μήνα. Τα 16 τρένα είναι της Sony, τα 8 της HP και τα υπόλοιπα 2 της Huawei και της Cisco.
Ξεκίνησε πριν από 18 ημέρες
Αρχές Μαρτίου σφράγισαν τα σύνορα με τα Σκόπια «κλειδώνοντας» και τη σιδηροδρομική γραμμή

Στις αρχές Μαρτίου τα Σκόπια έκλεισαν τα σύνορα και λίγες μέρες μετά ξεκίνησε ο αποκλεισμός της γραμμής, με αποτέλεσμα ήδη πάνω από 18 ημέρες η Ελλάδα να έχει αποκοπεί σιδηροδρομικώς από την Κεντρική Ευρώπη. Φορτία που διακινούνταν μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αλλά και αυτού του Πειραιά με προορισμό τις χώρες της βαλκανικής και της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, καθηλώθηκαν.
Το ίδιο και εμπορεύματα προερχόμενα από την Ευρώπη με προορισμό την ελληνική αγορά ή για τις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μαύρης Θάλασσας, εκατοντάδες βαγόνια, πολλά με ευπαθή προϊόντα, καθηλώθηκαν στη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, τη Γευγελή, τα Σκόπια, το Βελιγράδι, περιμένοντας να απελευθερωθεί η γραμμή στην Ειδομένη για να φτάσουν στον προορισμό τους. Καθώς περνούσαν οι μέρες ο αντίκτυπος στην αγορά άρχισε να γίνεται αισθητός. Το πλήγμα στην οικονομία μέρα με τη μέρα γινόταν όλο και πιο μεγάλο. Παραγγελίες στο εξωτερικό ακυρώνονταν, ρήτρες εις βάρος ελληνικών επιχειρήσεων ενεργοποιούνταν, η αξιοπιστία των ελληνικών εξαγωγών «πριονιζόταν» στο εξωτερικό, το κόστος μεταφοράς μέσω Βουλγαρίας ανέβαζε στα ύψη τις τιμές...
Ωστόσο ακόμα λύση δεν έχει βρεθεί και παρά το γεγονός ότι υπάρχει σχέδιο να μετεγκατασταθούν οι πρόσφυγες και μετανάστες από την Ειδομένη προς χώρους φιλοξενίας, στην πλειονότητά τους οι άνθρωποι που βρίσκονται στα σύνορα αρνούνται να αποχωρήσουν περιμένοντας να γίνει το «θαύμα» και να περάσουν απέναντι. Η κατάσταση στον εμπορικό κόσμο αναμένεται να επιβαρυθνιεί ακόμα περισσότερο, καθώς τα Σκόπια ανακοίνωσαν ότι τα σύνορα θα μείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο!

Συντάκτης:  Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr