Κυριακή 27 Μαρτίου 2016

Φουντώνει το ενδιαφέρον από Κίνα και Ιταλία για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Μπορεί το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων να ταλαιπωρείται το τελευταίο διάστημα από καθυστερήσεις και αναβολές προθεσμιών, αλλά αυτό δεν συμβαίνει λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος.
Αντίθετα, όπως φαίνεται, αυτό οφείλεται στο ότι σταδιακά εμφανίζονται ολοένα και περισσότεροι μνηστήρες, επιβεβαιώνοντας την προσπάθεια που καταβάλει το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι θεωρούν (σε κάποιες περιπτώσεις το έχουν δηλώσει και επίσημα προς το ΤΑΙΠΕΔ) ότι πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και Θεσμών και η ψήφιση από την Βουλή δύο κρίσιμων νομοσχεδίων, του φορολογικού και του ασφαλιστικού, τα οποία προφανώς επηρεάζουν τα οικονομικά δεδομένα στις προσφορές που θα υποβληθούν.

Ακριβώς αυτό δείχνει να συμβαίνει με τις αποκρατικοποιήσεις των σιδηροδρόμων. Πίσω από την απόφαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ να μεταθέσει τις προθεσμίες για την υποβολή ενδιαφέροντος (και δεσμευτικών προσφορών) για τους διαγωνισμούς πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO (της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού) βρίσκονται τα αιτήματα των ενδιαφερομένων να δοθεί περισσότερος χρόνος για να μελετήσουν καλύτερα τα δεδομένα. Ποιοι είναι όμως οι ενδιαφερόμενοι; Το ΤΑΙΠΕΔ, κρατά κλειστά τα χαρτιά του, αλλά σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες της αγοράς, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιβεβαιώνεται το ενδιαφέρον των κινέζων υπό την COSCO, όπως επίσης και των ιταλικών σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato.

Το ιταλικό ενδιαφέρον επιβεβαιώθηκε και με επίσημες δηλώσεις ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι έρχεται σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περίοδο κατά την οποία η ιταλική κυβέρνηση προωθεί, αντίστοιχα, την ιδιωτικοποίηση της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της χώρας. Κάτι που κατά την αγορά ερμηνεύεται και ως δυνητική διεύρυνση του πακέτου που θα μπορούσαν να έχουν και οι υπό αποκρατικοποίηση ιταλικοί σιδηρόδρομοι με την προσθήκη της «ελληνικής διάστασης».

Οι ίδιες πληροφορίες επιβεβαιώνουν και την «επιστροφή» του ενδιαφέροντος των ρωσικών σιδηροδρόμων RZD αν και σημειώνουν πως πρόκειται για κατ αρχήν διαδικασία και χωρίς από τη Μόσχα να γίνεται σαφές αν θα υπάρξει δεσμευτική προσφορά. Ολα αυτά θα αποσαφηνισθούν στις 15 Απριλίου, που είναι η νέα ημερομηνία υποβολής αρχικού ενδιαφέροντος (μετατέθηκε από τις 21 Μαρτίου), ενώ θα γίνουν οριστικά στις 31 Μαΐου που είναι και η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Στον ένα μήνα της... παράτασης που έλαβε ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορέσουν να μελετήσουν αναλυτικότερα διάφορες παραμέτρους όπως η διεύρυνση του προς πώληση αντικειμένου που έβαλε στο τραπέζι το ΤΑΙΠΕΔ με την προσθήκη περισσοτέρων παγίου του ΟΣΕ αλλά και τη δυνατότητα του αναδόχου να αναλάβει και τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ. Αντίστοιχα για τη ROSCO, οι πληροφορίες της αγοράς φέρουν μεταξύ των ενδιαφερομένων τη γαλλική Alstom, τη γερμανική Siemens και την ελληνική ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που αρχικά είχε δηλώσει ότι θα κατέβει στον διαγωνισμό με τους Ρώσους της RDZ. Η αποκρατικοποίηση της ROSCO ήταν εξ αρχής πιο ελκυστική, μια και αντικείμενο της αποκρατικοποίησης είναι η εταιρεία που αναλαμβάνει τη συντήρηση του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (δηλαδή με σίγουρο συμβόλαιο για τα 4.500 βαγόνια και μηχανές του ΟΣΕ), αλλά και όποιου άλλου σιδηροδρομικού υλικού θα μπορέσει να προσελκύσει στο μέλλον.

Σε αυτό μπορεί να προστεθεί και η συντήρηση του τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικός) το οποίο είναι επίσης περιουσία του ελληνικού δημοσίου, κάτι που μπορεί να αποφέρει νέα (και σίγουρα) συμβόλαια συντήρησης στον ανάδοχο. 
Απώτερος στόχος για τον νέο ιδιοκτήτη είναι οι σιδηροδρομικοί οργανισμοί των Βαλκανίων, και ιδιαίτερα τα Σκόπια και η Σερβία. Με την εγγύτητα της Ελλάδας ως ένα «ασφαλές συνεργείο» για τα βαλκανικά τρένα η ROSCO διατηρεί ως την δυνατότητα παροχής ευρωπαϊκής πιστοποίησης, η οποία είναι απαραίτητη προκειμένου να ταξιδέψουν στο άλλα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα. Για το ενδιαφέρον αυτό «πακέτο» η νέα προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών (σ.σ. το αρχικό ενδιαφέρον θεωρείται καταγεγραμμένο) είναι επίσης η 31η Μαΐου, ώστε οι δύο διαγωνισμοί να κινηθούν παράλληλα, όπως άλλωστε προβλεπόταν.

Εξελίξεις υπάρχουν όμως και στην περίπτωση του ΟΛΘ. Και σε αυτό το πρόγραμμα, η παράταση των διαδικασιών (η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών μετατέθηκε από τον Απρίλιο για τον Ιούνιο) συνδυάστηκε με την επιβεβαίωση του ενδιαφέροντος των οκτώ «μνηστήρων» που είχαν δώσει το παρών στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, πριν από σχεδόν δύο χρόνια. Έτσι, το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, στην Αθήνα θα βρεθούν για επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ, εκπρόσωποι όλων των ενδιαφερομένων που περιλαμβάνουν ονόματα όπως η APM Terminals (θυγατρική του κολοσσού Maersk), η γερμανική επενδυτική Deutsche Invest, η Duferco Participtions, η φιλιππινέζικη ICTS, η ιαπωνική Mitsui, η P&O από το Ντουμπάι, η τουρκική Yilport, και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, επίσης σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η αποκρατικοποίηση του 67% του ΟΛΘ, υπενθυμίζεται πως θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις με την πρώτη να προβλέπει την πώληση του 51% και σε βάθος πέντε ετών την παραχώρηση του υπόλοιπου 16% από το δημόσιο. Στο ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι τη διαδικασία της πώλησης θα υποβοηθήσει και η προγραμματισμένη έναρξη διαδικασίας για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

ΠΗΓΗ:  ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ.