Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού.

ΓΡΑΦΕΙ Η ΕΛΕΝΑ ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ*



Η «ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ» Ένας Μανδύας ένας Δρόμος, είναι ένα , στρατηγικό σχέδιο, που το Πεκίνο ονομάζει πρωτοβουλία το οποίο στοχεύει στο να συνδέσει την Κίνα με την Ευρώπη αναβιώνοντας τον αρχαίο Δρόμο του Μεταξιού.
Αποτελείται από δύο τμήματα το ένα, διά ξηράς μέσω της κεντρικής Ασίας καταλή­γει στο Ρότερνταμ. Λέγεται «Οικονομικός Μανδύας του Δρόμου του Μεταξιού» και εξαγγέλθηκε τον Οκτώβριο του 2013.

Έναν μήνα αργότερα ο Κινέζος πρόεδρος εξάγγειλε το δεύτερο τμήμα το θαλάσσιο, το οποίο συνδέει την Κίνα με τη Μεσόγειο μέσω του Ινδικού ωκεανού. Ο «θαλάσσιος Δρόμος του Μεταξιού», όπως είναι η επίσημη ονομασία του, συνδέει το Φουτζόου με τον Πειραιά. Στον χάρτη που έδωσαν στη δημο­σιότητα οι κινεζικές Αρχές τελευταίος σταθμός είναι η Βενετία η οποία θα συνδέεται οδικώς με το Ρότερνταμ. συνενώνοντας έτσι τα δύο τμήματα του νέου Δρόμου του Μεταξιού.

Η ΕΠΙΛΟΓΉ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ οφείλεται, σαφώς στη γεωγραφική θέση του, στη νοτιοανατολικά Μεσόγειο, και την εγγύτητα με τη δυτική Ασία και τη βόρειο Αφρική. Η Ελλάδα ανατολικό σύνορο της Ευρώπης και σημείο στο οποίο συναντιόνται η Ευ­ρώπη, η Ασία και η Αφρική, αναδεικνύεται σε βασική συνιστώ σα όχι μόνο για εμπορικούς λόγους αλλά και γεωπολιτικούς. Η σπουδαιότητα της σε περίπτωση περιφερειακής κρίσης αναδείχθηκε κατά τη μεταφορά χιλιάδων Κινέζων πολιτών από τη Λιβύη το 2011, αλλά και από την Αλβανία το 1997.

Η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά σχετίζεται συνεπώς, όχι μόνο με τη μετατροπή του σε πύλη της Ευρώπης για την προώθηση των κινεζικών προϊόντων . Ο Πειραιάς αποτε­λεί το κομβικό σημείο μιας διαδρομής που διέρχεται από πολλές χώρες και θάλασσες κατά μήκος της οποίας ζουν εκατομμύρια άνθρωποι

Η ΚΙΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ για την περιοχή της Μεσογείου όχι μόνο για εμπορικούς και ενεργειακούς λόγους (κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου). Το αυξανόμενο πολιτικό και στρατιωτικό ενδιαφέρον της επιβεβαιώνεται από την παρουσία κινεζικών πολεμικών πλοίων στη Μεσόγειο και τη Μαύρη θάλασσα, αλλά και στον Κόλπο του Άντεν, που συμμετέχουν σε διεθνείς επιχειρήσεις για την καταπολέμηση της πειρατείας.

Στο πλαίσιο αυτό, η κατάσταση στη νοτιοανατολική Μεσό­γειο προκαλεί σαφώς ανησυχίες εφόσον η συριακή κρίση, το δράμα των προσφύγων και η αδυναμία της Ε.Ε. για μια απο­τελεσματική αντιμετώπισή του, καθώς και η οικονομική κρίση στην Ευρώπη, επηρεάζουν την ισορροπία και την ασφάλεια στην περιοχή.

Η προσπάθεια της Κίνας να εδραιώσει την παρουσία της στη Μεσόγειο και στην κεντρική Ασία, μέσω του νέου Δρόμου του Μεταξιού, θεωρήθηκε και απάντηση στις αμερικανικές ΤΤΡ και ΤΠΡ. Το ερώτημα που τίθεται είναι τι θα κάνει η Κίνα αν δει τα συμφέροντα της να απειλούνται θα εγκαταλείψει, δηλαδή, την πολιτική της μη ανάμειξης στα εσωτερικά άλλων χωρών και θα συνέχισα να υπερασπίζεται ας αρχές της ειρήνης και της αρμονίας.

Ο ΝΕΟΣ ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΙΟΥ αναμφίβολα αλλάζει τη θέση της Κίνας στον κόσμο. Εισηγείται μια νέα διπλωματία που μεταβάλλει τα κανάλια διανομής των εμπορευμάτων και ορίζεται από την πολιτική των υποδομών και των επενδύσεων που γίνονται στις εμπλεκόμενες χώρες. Η Ίδρυση της Ασιατικής Επενδυτικής Τράπεζας Υποδομών (ΑΙΙΒ) στοχεύει ακριβώς στο να καλύψει χρηματοδοτικές ανάγκες για έργα υποδομής σας χώρες αυτές.

Η «Πρωτοβουλία», λοιπόν, επιβεβαιώνει σαφώς την κινεζική ικανότητα να αναβιώνει και να εισβάλλει αρχαίους δρόμους εμπορικών και πολιτιστικών ανταλλαγών, καθώς και να σχεδιάζει κοιτάζοντας μακριά στο μέλλον. Ωστόσο, από όλους εμάς θα εξαρτηθεί αν ο Δρόμος αυτός θα καταστεί τόπος συνάντησης λαών και πολιτισμών σε αναζήτηση διαλόγου και ειρηνικής συνύπαρξης στο πλαίσιο μιας συνεργασίας επωφελούς για όλους.

*Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου.


Πηγή: efsyn.gr