ΝΕΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΕΣΣΤΥ
Σε νέα παράταση οδηγούνται οι διαγωνισμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco), ενώ την ίδια στιγμή φαίνεται να αλλάζει η εικόνα για την εταιρεία που εκτελεί το επιβατικό και εμπορευματικό σιδηροδρομικό έργο, καθώς διατυπώνεται ζωηρό ενδιαφέρον και από τους Ρώσους, οι οποίοι είχαν αποχωρήσει από την προηγούμενη διαδικασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες παράταση θα δοθεί τόσο για τις μη δεσμευτικές προσφορές που αναμένονται τη Δευτέρα 21 Μαρτίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και για την ΕΕΣΣΤΥ που σύμφωνα με την προηγούμενη παράταση οι ενδιαφερόμενοι θα έπρεπε να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές την Τρίτη 29 Μαρτίου.
Δεν είναι τυχαίο ότι και οι δύο διαγωνισμοί οδηγούνται σε παράταση καθώς είναι αλληλένδετοι μια και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί τον βασικό πελάτη της Rosco. Μάλιστα ο φόβος να μην ευδοκιμήσει τελικά και αυτός ο διαγωνισμός έχει οδηγήσει τους ενδιαφερόμενους που έχουν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά για την εταιρεία του τροχαίου υλικού να ζητούν να «τρέξουν» παράλληλα οι δύο διαγωνισμοί. Και αυτό γιατί σε περίπτωση που τελικά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πωληθεί θα πρέπει να μπει σε εκκαθάριση, καθώς θα γίνουν άμεσα απαιτητά πάνω από 800 εκατ. ευρώ που έχουν χαρακτηριστεί ως κρατικές ενισχύσεις από την Ε.Ε. και τα οποία θα πρέπει να επιστρέψει η εταιρεία στο ελληνικό δημόσιο.
Ρωσικό ενδιαφέρον
Στο παιχνίδι της διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπαίνουν και πάλι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι καθώς σύμφωνα με πηγές κοντά στην εταιρεία προετοιμάζουν προσφορά για να συμμετέχουν στον διαγωνισμό που διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ.
«Ένας Ρώσος αξιωματούχος σιδηροδρόμων επισκέφθηκε πρόσφατα την Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, η εταιρεία έχει αποφασίσει να επιστρέψει στη διαδικασία και να καταθέσει προσφορά. Η προετοιμασία των σχετικών εγγράφων είναι σε εξέλιξη», είπε η ίδια πηγή στο διεθνές πρακτορείο ειδήσεων της Ρωσία RIA Novosti.
Υπενθυμίζεται ότι το διοικητικό συμβούλιο της ρωσικής σιδηροδρομικής εταιρείας είχε αποφασίσει να αποχωρήσει από τον προηγούμενο διαγωνισμό, κάτι που είχε εισηγηθεί και στη ρωσική κυβέρνηση που αποτελεί και το βασικό μέτοχο.
Ωστόσο φαίνεται ότι πλέον το ρωσικό ενδιαφέρον αναζωπυρώνεται και πάλι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δεν είναι τυχαίο ότι το μεγάλο πλεονέκτημα που διεκδικούν να «αγοράσουν» οι υποψήφιοι μνηστήρες μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο έλεγχος της εφοδιαστικής αλυσίδας προς την Κεντρική Ευρώπη. Μέσω αυτής μετακινούνται κάθε χρόνο περισσότερα από 5 εκατομμύρια κοντέινερ, το κόστος μεταφοράς των οποίων υπερβαίνει τα 15 δισ. ευρώ.
Η απόκτηση της εταιρείας «κουμπώνει» απόλυτα με τη στρατηγική των Ρωσικών Σιδηροδρόμων που προβλέπει την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στις μεταφορές, αλλά και στην παροχή υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics). Οι Ρώσοι θεωρούν ότι ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς την Κεντρική, τη Δυτική και την Ανατολική Ευρώπη, μέσω των διαδρόμων που διασχίζουν την Ευρώπη και την Ασία, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος τους να μπουν στο σκληρό πυρήνα των ευρωπαϊκών εφοδιαστικών αλυσίδων από τις οποίες απουσιάζουν.
Την προηγούμενη εβδομάδα παρών στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δήλωσαν και οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι, εκπρόσωποι των οποίων τόνισαν ότι εξετάζουν το καταρχήν ενδιαφέρον τους για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία.
«Εξετάζουμε το σχετικό φάκελο αλλά είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο», είπε, μιλώντας στο Reuters εκπρόσωπος της κρταικής ιταλικής εταιρείας.
Ο νέος ενδιαφερόμενος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Trenitalia, είναι ελεγχόμενη (100%) από το ιταλικό Δημόσιο. Ανήκει στον όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane Group και θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες στον τομέα της εκμετάλλευσης σιδηροδρομικού δικτύου. Το 2014, η εταιρεία είχε έσοδα 8,5 δισ. ευρώ και κέρδη 300 εκατ. δολ. Η εταιρεία πρόσφατα ανακοίνωσε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των τρένων ύψους 4,5 δισ. ευρώ, με στόχο την απόκτηση 500 νέων ηλεκτροκίνητων και ντιζελοκίνητων συρμών.
Ενδιαφέρον για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία αναμένεται να εκδηλώσουν και οι Κινέζοι της COSCO, που εξετάζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής, στον σχετικό διαγωνισμό. Η Cosco συνδέει την τύχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά ως διαμετακομιστικού κέντρου. Αναζητεί, όμως, εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρόμων, ώστε να κατέβει στον διαγωνισμό.
Στον προηγούμενο διαγωνισμό συμμετείχαν και οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι οι οποίοι δεν έχουν ακόμα ανακοινώσει ποια στάση θα κρατήσουν σε αυτό τον διαγωνισμό ενώ «γρίφος» παραμένει και η στάση του αμερικανικού κολοσσού Watco ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές σιδηροδρομικών γραμμών μικρών αποστάσεων στις ΗΠΑ που είχε «προσκολλήσει» στη ρουμάνικη Grup Feroviar Roman (GFR) που είχαν καταθέσει στον προηγούμενο διαγωνισμό μη δεσμευτική προσφορά.
Ε.Ε.
Σε περίπτωση που και αυτός ο διαγωνισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποβεί άκαρπος τότε είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος «λουκέτου» της εταιρείας, καθώς η Ε.Ε. μπορεί να κάνει άμεσα απαιτητά πάνω από 800 εκατ. ευρώ που έχει χαρακτηρίσει κρατικές ενισχύσεις της εταιρείας από το ελληνικό δημόσιο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2013 είχε θέσει ως όρο να προχωρήσει η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να κλείσει ο φάκελος με κρατικές ενισχύσεις ύψους 823 εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες η Ε.Ε. θεωρεί ότι παρανόμως δόθηκαν στην εταιρεία.
Η πώληση της εταιρείας συνδέεται με τη διαγραφή του χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, τη μη επιβολή σε βάρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης και το κλείσιμο του φακέλου στην Ε.Ε.
ΕΕΣΣΤΥ
Κούρσα διεκδίκησης για τρεις «μνηστήρες»
Για την ΕΕΣΣΤΥ συγκεντρώνεται ισχυρό ενδιαφέρον από τη γαλλική Alstom (σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου) και τη γερμανική Siemens. Ωστόσο έχουν επανακάμψει οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD), οι οποίοι μάλιστα επαναπροσέλαβαν σύμβουλο για να μελετήσει τα στοιχεία του διαγωνισμού.
Η εταιρεία θα αναπτυχθεί ιδιαίτερα, όταν, βάσει νόμου, αναλάβει και τη συντήρηση του τροχαίου υλικού και των άλλων δημόσιων οργανισμών σταθερής τροχιάς (Τραμ, ΗΣΑΠ, Αττικό Μετρό).
Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη εγκριθεί και υπογραφεί οι διεταιρικές σχέσεις μεταξύ των δύο εταιρειών.
Διευκρινίζεται ότι η μέχρι πρότινος ισχύουσα σύμβαση μεταξύ των δύο εταιρειών δεν περιελάμβανε συγκεκριμένο αριθμό στόλου από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η χρέωση της ΕΕΣΣΤΥ, η οποία το 2014 άγγιξε τα 26,3 εκατ. ευρώ, έναντι 20,1 εκατ. ευρώ το 2013. Σημειώνεται ότι το θέμα των συμβάσεων του 2014 βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα χέρια της διαιτησίας.
Οι δύο νέες συμβάσεις είναι, σε ετήσια βάση, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ και αφορούν τη μίσθωση τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ (14 εκατ. ευρώ) και τη συντήρηση τροχαίου υλικού (27 εκατ. ευρώ).
Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή:imerisia.gr