To 1999 η Goldair υπήρξε η πρώτη ιδιωτική ελληνική εταιρεία που έσπευσε να αξιοποιήσει την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και να εισέλθει στην αγορά της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών (handling), τερματίζοντας την παντοκρατορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Επικεφαλής του ομίλου είναι ο Στέλιος Γκολέμης (αριστερά), ενώ τη θέση του εκτελεστικού αντιπροέδρου κατέχει ο Καλλίνικος Καλλίνικος (δεξιά).
Σήμερα, ο όμιλος, που ιδρύθηκε το 1925 με την ίδρυση της Dem. Golemis Co., επιχειρεί να αποτελέσει τον πρώτο ιδιωτικό παίκτη στην απελευθερωμένη αγορά των μεταφορών εμπορευμάτων μέσω σιδηροδρόμου.
Και μπορεί για τους περισσότερους ο ελληνικός σιδηρόδρομος να παραπέμπει στην εποχή του... κάρβουνου, ωστόσο, το σχεδιαζόμενο νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο της Ελευσίνας, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η διεύρυνση της παρουσίας του κινεζικού κολοσσού της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά αποτελούν μια μεγάλη ευκαιρία για τον ελληνικών συμφερόντων επιχειρηματικό όμιλο, που το 2014 εμφάνισε έσοδα 120 εκατ. ευρώ και σήμερα απασχολεί 3.000 εργαζομένους.
Η συμμαχία με τους Αυστριακούς
Η είσοδος της Goldair σε έναν δύσκολο χώρο, των σιδηροδρομικών μεταφορών, δεν ήρθε τυχαία. Η αφορμή δόθηκε το 2013, όταν η αυστριακή εταιρεία Express-Interfracht, θυγατρική των αυστριακών κρατικών σιδηροδρόμων, αποφάσιζε να περιορίσει τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα, καθώς η επένδυσή της στη χώρα μας δεν είχε αποφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Τελικά, τη φυγή των ξένων επενδυτών δεν απέτρεψε κάποιος εκπρόσωπος της τότε πολιτικής ηγεσίας, αλλά οι επικεφαλής της Goldair, που κατάφεραν να πείσουν τους Αυστριακούς ότι, παρά τα σοβαρά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, η αγορά των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι πολλά υποσχόμενη.
"Τέλη του 2013, έπειτα από μακρόχρονες συζητήσεις, καταλήξαμε σε συμφωνία συνεργασίας με την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Αυστρίας, που διαθέτει το καλύτερο δίκτυο στην Ευρώπη για την εμπορευματική μεταφορά. Ωστόσο, οι αυστριακοί σιδηρόδρομοι είχαν αποφασίσει να αποεπενδύσουν από τη δραστηριότητά τους στην Ελλάδα, κάτι που καταφέραμε να αποτρέψουμε. Έτσι, το 2014 ιδρύσαμε μία κοινή εταιρεία, τη Rail Cargo Logistics – Goldair, η οποία απορρόφησε τις υφιστάμενες δραστηριότητες στην Ελλάδα της Express-Interfracht", εξηγεί στο "Κ" ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος.
"Πίτα" 100 εκατ. ευρώ
Το αντικείμενο της Goldair Cargo αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Αυστρία προς την Ελλάδα και από τη χώρα μας προς το εξωτερικό, έχοντας, ταυτόχρονα, αποκτήσει μερίδιο αγοράς του μεταφορικού έργου που υλοποιεί η Cosco προς χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Πλέον, η εξασφάλιση άδειας από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για την εκτέλεση εμπορευματικών δρομολογίων στην Ελλάδα θα της επιτρέψει να διεκδικήσει μερίδιο από την "πίτα" των 100 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά, η Rail Cargo Logistics-Goldair θα χρησιμοποιεί το δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα διαθέτει ίδια μέσα, δηλαδή βαγόνια, πλατφόρμες για κοντέινερ, όπως, βέβαια, και μηχανοδηγούς.
"Μετά την αδειοδότηση από τη ΡΑΣ, προχωρούμε στην επιλογή του τροχαίου υλικού, το οποίο θα πρέπει να πιστοποιηθεί από τη ΡΑΣ και τον ΟΣΕ. Επίσης, πιστοποίηση καταλληλότητας απαιτείται να λάβουν και οι μηχανοδηγοί, ενώ στόχος μας είναι την 1η Ιανουαρίου 2017 η εταιρεία να έχει ξεκινήσει την έλξη συρμών. Η αυστριακή εταιρεία έχει αδειοδότηση για μεταφορές στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία και μέσω του κόριντορ αυτού σκοπεύουμε να διακινούμε τα εμπορεύματα μέχρι προς την Ουγγαρία και την Τσεχία με την ίδια λοκομοτίβα, ενώ οι μηχανοδηγοί θα αλλάζουν στα σύνορα" σημειώνει ο κ. Καλλίνικος.
"Βλέπει" και Θριάσιο
Για την κατασκευή του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου η Goldair, που δραστηριοποιείται σε όλο το φάσμα του κλάδου των logistics (αποθήκευση, διαχείριση, διανομή εμπορευμάτων προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τους μεσογειακούς προορισμούς), έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον. "Μπορεί το έργο να έχει δημοπρατηθεί τρεις φορές, ωστόσο από το 2003 έχουν υπάρξει 11 διαφορετικοί διαγωνισμοί πολλοί από τους οποίους δεν έχουν βγει "στον αέρα”, αλλά τους έχουμε παρακολουθήσει", αναφέρει ο κ. Καλλίνικος.
Κατά τον ίδιο, η ολοκλήρωση του logistics center στο Θριάσιο είναι απαραίτητη προκειμένου η Ελλάδα και δυνητικά η Θεσσαλονίκη να καταστούν σημεία διανομής πολυεθνικών εταιρειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγμή χάνεται σημαντικός αριθμός θέσεων εργασίας από τη συναρμολόγηση των εμπορευμάτων, που θα μπορούσε να πραγματοποιείται στον Πειραιά.
Από την πολωνική LOT, συνεργάτης αεροπορικών κολοσσών
Σήμερα η Goldair αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους επίγειας εξυπηρέτησης αεροδρομίων και αεροσκαφών και αντιπροσώπευσης αεροπορικών εταιρειών. Συνεργάζεται με μεγάλο αριθμό αεροπορικών κολοσσών, όπως ο όμιλος Aegean-Olympic Air, η Emirates, η Qatar Airways, η Airfrance, η Alitalia, η EasyJet και η Aeroflot και δραστηριοποιείται ακόμη στους τομείς των εμπορευματικών μεταφορών, αποθήκευσης, διαχείρισης και διανομής (Cargo & Logistics), τουρισμού, διοργάνωσης συνεδρίων, υπηρεσιών ασφαλείας αεροδρομίων, αλλά και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Διαθέτει θυγατρικές σε Κύπρο και Βουλγαρία.
Αποτελεί τη μετεξέλιξη της Dem. Golemis Co. που ίδρυσε το 1925 ο Δημήτρης Γκολέμης, από τον οποίο έχει προέλθει η ονομασία της Goldair: d-Δημήτρης και Air από την αεροπορική δραστηριότητα. Οι στενές σχέσεις του κ. Γκολέμη με την πολωνική αγορά οδήγησαν το 1955 στην –πρώτη– συμφωνία αποκλειστικής αντιπροσώπευσης στην Ελλάδα του κρατικού αερομεταφορέα της Πολωνίας LOT Polish Airlines. Ειρήσθω εν παρόδω, η πολωνική αεροπορική ανακοίνωσε πρόσφατα την επανασύνδεση, από τον Μάρτιο, της Αθήνας με την Πολωνία και μέσω της Βαρσοβίας με αριθμό ευρωπαϊκών και παγκόσμων προορισμών. Ο γιος του Δημήτρη Γκολέμη, Στέλιος, νυν πρόεδρος της Goldair, έχει πραγματοποιήσει σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης και στην Ecole Pratique des Hautes Etudes του Παρισιού και ίδρυσε το 1992 την Goldair Handling, εξασφαλίζοντας τότε σειρά στρατηγικών συμμαχιών, μεταξύ άλλων, με την ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM, αλλά και τη γερμανική ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης.
Παράλληλα, από πολύ νωρίς, ο κ. Γκολέμης επένδυσε στις σχέσεις που είχε οικοδομήσει ο πατέρας του, Δημήτρης, στην Πολωνία, έχοντας διατελέσει για 18 χρόνια, έως τον Ιούνιο του 2013, Επίτιμος Πρόξενος της Πολωνίας στην Κρήτη. Ο επικεφαλής της Goldair έχει διατελέσει και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και μετείχε στο δ.σ. της Τράπεζας Πειραιώς.
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 20ης Φεβρουαρίου.
Συντάκτης: Δημήτρη Δελεβέγκο
Πηγή: capital.gr