Την περίοδο 2007 - 2015 η διακίνηση στον Πειραιά έχει αυξηθεί κατά 139,4%, ενώ η Μάλτα είναι στη δεύτερη θέση με 63,2% και η Βαλένθια τρίτη στη σειρά έχοντας πετύχει να αναπτύξει το λιμάνι της κατά 51,3%.
Στην τέταρτη θέση, στα top λιμάνια της Ευρώπης, στοχεύει να αναρριχηθεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά. Από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων διακινήθηκαν πέρυσι 3,287 εκατ. teu, με αποτέλεσμα ο Πειραιάς να παραμείνει σταθερά στην 8η θέση της Ευρώπης, παρά το γεγονός ότι κατέγραψε απώλειες κατά 8,3% σε σχέση με το 2014.
Ωστόσο, το μεγάλο λιμάνι της χώρας φαίνεται ότι βρίσκεται περίπου στα μισά του δρόμου που έχει να διανύσει μέχρι να φτάσει στα όρια της δυναμικότητάς του.
Πιο συγκεκριμένα, ο κινέζικος όμιλος Cosco, στον οποίο θα περάσει η διαχείριση και του πρώτου προβλήτα του ΟΛΠ, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του λιμανιού (και ενώ ήδη έχει τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ), σχεδιάζει μέχρι τις αρχές της επόμενης δεκαετίας να διακινεί περισσότερα από 5,6 εκατ. teu ετησίως.
Στόχος που αν επιτευχθεί, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στα άλλα λιμάνια, θα αναδείξει το λιμάνι του Πειραιά στο τέταρτο μεγαλύτερο της Ευρώπης.
Οπως εξήγησαν στη «Ν» κύκλοι προσκείμενοι στην Cosco, οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ μέχρι το τέλος του 2020 θα έχουν μάξιμουμ δυνατότητες διακίνησης 6,5 εκατ. teu ετησίως.
Αντίστοιχα και ο πρώτος προβλήτας που θα περάσει στη διαχείριση του ίδιου ομίλου, μπορεί σύμφωνα με εκτιμήσεις να φτάσει τα 1,5 εκατ. teu ετησίως. Σήμερα έχει ανώτατο όριο το 1 εκατ. teu, αλλά εκτιμάται ότι με κάποιες επενδύσεις και με την εφαρμογή διαφορετικού μοντέλου διακίνησης θα είναι εφικτή μια αύξηση κατά 50% στις δυνατότητές του.
Συνολικά, η δυναμική του λιμανιού θα φτάνει τα 8 εκατ. teu ετησίως, και με μια μέση απόδοση περίπου 70%, θα φτάσει τα 5,6 εκατ. teu ετησίως. Τη θέση που «εποφθαλμιά» το λιμάνι του Πειραιά σήμερα κατέχει το λιμάνι της Βρέμης, με τη διακίνηση containers να φτάνει τα 5,546 εκατ. teu.
Η εικόνα
Μικτή είναι η εικόνα στα ευρωπαϊκά λιμάνια για το 2015. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το porteconomics, στην πρώτη θέση σταθερά βρίσκεται το λιμάνι του Ρότερνταμ, το οποίο όμως διολίσθησε κατά 0,5% (12,23 εκατ. teu).
Το λιμάνι της Αμβέρσας, το οποίο έκλεισε τη χρονιά με άνοδο 7,5% βρίσκεται σταθερά στη δεύτερη θέση με 9,65 εκατ. teu, και το Αμβούργου στην τρίτη με 8,82 εκατ. παρά τη πτώση κατά 9,3% σε σχέση με το 2014. Τέταρτο στη σειρά το λιμάνι της Βρέμης (Bremerhaven) με 5,546 εκατ. teu και πέμπτο η Βαλένθια με 4,6 εκατ. teu.
Στην έκτη θέση είναι το λιμάνι της Αλγκεθίρας στην Ισπανία με 4,5 εκατ. teu και στην έβδομη θέση το Φέλιξστοου στη Μεγάλη Βρετανία με 3,9 εκατ. teu.
σΑκολουθεί ο Πειραιάς με 3,287 εκατ. teu και τη δεκάδα κλείνουν δύο γαλλικά λιμάνια, η Μασσαλία και η Χάβρη με 3,1 και 2,5 εκατ. teu αντίστοιχα.
Στον ΟΛΠ
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται η διακίνηση containers στον προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ.
Το 2015 έκλεισε με διαφορά περίπου 300.000 teu σε σχέση με το 2014, και πιο συγκεκριμένα από τα 590.000 teu στα 290.000 teu.
Η πτώση αυτή οφείλεται στην αποχώρηση μέρους του φορτίου της MSC από την Ελλάδα.
Η διακίνηση μεταφέρθηκε στο νέο λιμάνι της ιταλοελβετικής εταιρείας στην Τουρκία, το «Asyaport».
Οσον αφορά την Cosco, η διακίνηση «κουτιών» από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ σημείωσε οριακή αύξηση και από τα 2,99 εκατ. πρόπερσι, έφτασε πέρσι τα 3,03 εκατ. κουτιά.
Την περίοδο 2007 - 2015 η διακίνηση στο λιμάνι του Πειραιά έχει αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο, κατά 139,4%. Η τάση αυτή οφείλεται στις επενδύσεις ύψους 400 εκατ. ευρώ περίπου που έκανε η Cosco σε νέο προβλήτα και μηχανολογικό εξοπλισμό, αλλά και στις πολιτικές προσέλκυσης πλοίων που εφάρμοσε.
Από τα 15 top ευρωπαϊκά λιμάνια, η Μάλτα είναι στη δεύτερη θέση με 63,2% και η Βαλένθια τρίτη στη σειρά έχοντας πετύχει να αναπτύξει το λιμάνι της κατά 5 1,3%.
Συντάκτης: Αντώνης Τσιμπλάκης
Πηγή: naftemporiki.gr