Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

Πόσο σοβαρά αντιμετωπίζεται η επαναλειτουργία του τραίνου στην Καλαμάτα;

Αποτέλεσμα εικόνας για Τρενο Καλαματα
Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Αγαπητά "Σιδηροδρομικά Νέα" με την ευκαιρία της έλευσης του νέου έτους θα επιθυμούσα να ευχηθώ στο δημιουργό και υπεύθυνο του πολύ καλού αυτού ιστοτόπου, αλλά και στους αναγνώστες του, χρόνια πολλά, υγεία ευτυχία και κάθε επιτυχία σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και επιτυχίες στο σιδηρόδρομο γενικότερα της χώρας μας.


Άκουσα με έκπληξη το Δήμαρχο Καλαμάτας κ. Νίκα, σε βίντεο που αναρτήθηκε στα «Σ.Ν.», με αφορμή τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο του σωματείου μηχανοδηγών http://sidirodromikanea.blogspot.gr/2016/01/blog-post_78.html, να δηλώνει, για την επαναλειτουργία του τρένου στη διαδρομή Καλαμάτα – Μεσσήνη, μεταξύ άλλων τα εξής: «Ο Δήμος Καλαμάτας, εάν τελεσφορήσει αυτή η προσπάθεια (…) είναι διατεθειμένος να συμμετάσχει σε αυτήν την προσπάθεια και οικονομικά, για τον περιορισμό του όποιου ελλείμματος, ώστε να μην αποτελεί δικαιολογία, ότι το έλλειμμα που θα δίνει αυτό το τρένο θα είναι πολύ μεγάλο για τις πλάτες της Τρενοσέ. Συμμετέχουμε κι εμείς ώστε να μειωθεί το έλλειμμα, συμμετέχουμε στο οικονομικό βάρος για την επαναλειτουργία του προαστιακού. (…) Πρόεδρε, εμείς συμμετέχουμε και οικονομικά».
Οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας έλεγαν στα παλιότερα χρόνια «με τα λόγια κτίζω ανώγεια και κατώγεια». Αλήθεια, πόσο εύρωστος είναι οικονομικά ο Δήμος Καλαμάτας ώστε να δύναται να αναλάβει «τον περιορισμό του όποιου(!) ελλείμματος» μιας, ας πούμε, πιθανής παθογόνου σιδηροδρομικής σύνδεσης; Αν υποθέταμε λοιπόν ότι προέκυπτε από την επαναλειτουργία ετήσιο έλλειμμα λ.χ. 1 εκ. ευρώ, θα ήταν σε θέση ο Δήμος να το καταβάλει; Και τι εννοεί ο κ. Δήμαρχος όταν λέει «συμμετέχουμε»; Λειτουργεί η σιδηροδρομική σύνδεση και ο Δήμος… «πληρώνει»; Πως εξασφαλίζει ο Δήμος Καλαμάτας ότι οι ανταγωνιστές του σιδηροδρόμου, ΚΤΕΛ και Ταξί δε θα ήγειραν προς το Δήμο ανάλογες οικονομικές αξιώσεις για «αθέμιτο ανταγωνισμό» και «άνιση μεταχείριση», ειδικά στην πολύ στενή σημερινή οικονομική συγκυρία; Πως εξασφαλίζει ότι το δημοτικό συμβούλιο, τόσο αψήφιστα και «ελαφρά τη καρδία», θα ψήφιζε μια απόφαση λ.χ. «διάθεσης 500000 ευρώ για ελάττωση του… ελλείμματος της προαστιακής σύνδεσης Καλαμών – Μεσσήνης» και δε θα γινόταν... επανάσταση από τους δημότες και καταβάλλοντες τα δημοτικά τέλη;
Αντί όλων αυτών των δηλώσεων, θα ήταν επιθυμητό ο κ. Δήμαρχος να απαντούσε σε περισσότερο ουσιαστικά και συνάμα ρεαλιστικά ερωτήματα, όπως:
  1.            Ο Δήμος Καλαμάτας έχει εκπονήσει, από κοινού με τον ΟΣΕ, οικονομικοτεχνική μελέτη για την οικονομική αυτάρκεια μιας πιθανής λειτουργίας της προαστιακής γραμμής Καλαμάτας – Μεσσήνης; (ύψος εισιτηρίου, ωράριο λειτουργίας, συχνότητα δρομολογίων, φόρτος επιβατών σε σχέση με ωράριο εργαζομένων, λειτουργία εκπαιδευτηρίων, λειτουργία αγοράς, λειτουργικά έξοδα, κόστος χρήσης γραμμής, έργα αναβάθμισης κ.α);
  2.         Ο Δήμος Καλαμάτας έχει εκπονήσει μελέτη συγκεκριμένων ενεργειών και βημάτων προσέλκυσης νέων επιβατών, όπως λ.χ. εξυπηρέτηση επιβατών του αεροδρομίου, του ΤΕΙ, του νοσοκομείου, της (τέως) νομαρχίας ή άλλων δημοσίων επιχειρήσεων και άλλων φορέων;
  3.        Ο Δήμος Καλαμάτας έχει εκπονήσει μελέτη για τη ασφαλή και ταυτόχρονα φιλική προς τον πολίτη διέλευση του τρένου στο αστικό τμήμα της Καλαμάτας, δηλαδή από το Σ.Σ. Καλαμάτας έως το Σ.Σ. Λιμένος, προκειμένου αφενός ο σιδηρόδρομος να εξυπηρετεί περισσότερο επιβατικό κοινό, αφετέρου να καλύπτει την αυξημένη επιβατική κίνηση που προκύπτει από την ολοένα και αυξανόμενη προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων στο λιμένα της πόλης;
  4.        Ο Δήμος Καλαμάτας έχει εκπονήσει συγκοινωνιακή μελέτη για τη συνεργασία των μέσων μαζικής μεταφοράς της Καλαμάτας και της Μεσσηνίας γενικότερα και της αποφυγής του αθέμιτου ανταγωνισμού, στα πλαίσια των «συνδυασμένων μεταφορών» (λ.χ. χρήση κοινού εισιτηρίου με ΚΤΕΛ ή ταξί, κοινοί σταθμοί μετεπιβίβασης, λειτουργία του σταθμού υπεραστικών λεωφορείων σε Σιδ/κο Σταθμό ή στάση εκτός του αστικού ιστού της Καλαμάτας;),
  5.        Ο Δήμος Καλαμάτας έχει εκπονήσει μελέτη για τη δυνατότητα λειτουργίας εκτάκτων μισθωμένων συρμών, χωρίς να διαταράσσεται το σταθερό ημερήσιο δρομολογιακό πρόγραμμα, για την εξυπηρέτηση τουριστών από τα κρουαζιερόπλοια, σχολικών μονάδων, ή άλλων φορέων και συλλόγων, για ημερήσιες εκδρομές και συσχέτιση της διαδρομής του τρένου με σημεία αρχαιολογικού, τουριστικού ενδιαφέροντος, ή μοναδικού φυσικού κάλους;
  6. 6.     Ο Δήμος Καλαμάτας έχει εκπονήσει μελέτη για τη λειτουργία «τουριστικού συρμού», ως τουριστικής ατραξιόν, που μπορεί να αποτελεί μια ανακατασκευασμένη ιστορική αυτοκινητάμαξα, ή μια ανακατασκευασμένη ατμάμαξα με μουσειακά βαγόνια, η οποία να καλύπτει τη διαδρομή από το Σ.Σ. Λιμένος Καλαμάτας έως λ.χ. το Ασπρόχωμα, προκειμένου να ελκύει τουρίστες, επισκέπτες, αλλά και κατοίκους της πόλης και των γύρω περιοχών και ειδικά μικρά παιδιά με τους γονείς τους;
Αυτά είναι κάποια από τα ουσιαστικά ερωτήματα που προκύπτουν και θα ήταν δυνατόν, αν μπορούσαν να απαντηθούν, να αποτελέσουν έναν πρώτο «οδικό χάρτη» για την, με σοβαρές αξιώσεις, λειτουργία αστικού και προαστιακού τρένου στην Καλαμάτα, ώστε να μην εκφυλίζεται η υπόθεση «προαστιακός» σε προ – αστειακός σιδηρόδρομος…