Σε...«μάχη γιγάντων» εξελίσσεται η διαγωνιστική διαδικασία για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, όπου 32 ενδιαφερόμενοι από κάθε μεριά της Γης έχουν λάβει ήδη τα τεύχη δημοπράτησης και καλούνται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές στα τέλη Μαρτίου. Μεγάλες εταιρείες όπως η Cosco, ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες και αμερικανικοί κολοσσοί δηλώνουν «παρών» στον διαγωνισμό, διεκδικώντας κομμάτι της πίτας των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας μας.
Πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης που αναμένεται να είναι για 50 χρόνια. Η πρώτη φάση της παραχώρησης ξεκίνησε στις 25 Νοεμβρίου 2015, καθώς οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να παίρνουν το τεύχος της Προκήρυξης και το Σχέδιο Σύμβασης Παραχώρησης.
Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν περίπου τρεις μήνες για να υποβάλουν τη δεσμευτική τους προσφορά. Η διαδικασία με τις προσφορές ολοκληρώνεται στις 31 Μαρτίου 2016 στις 4 το απόγευμα.
Προσφορές
Η επιλογή του παραχωρησιούχου θα γίνει με αποκλειστικό κριτήριο τη συμφερότερη οικονομική προσφορά. Σύμφωνα με πληροφορίες η σύμβαση παραχώρησης θα επιδιωχθεί να υπογραφεί μέσα στο 2016 (εκτός αν υπάρξει δικαστική διαμάχη μεταξύ των συμμετεχόντων).
Ακολούθως θα δημιουργηθεί ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού, ο λεγόμενος παραχωρησιούχος που θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 50 έτη του Εμπορευματικού Κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
Μέγας στόχος είναι να υπάρξει μία επένδυση που να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ.
Η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου, περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε. και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εμπορικό λιμένα του Πειραιά (Νέο Ικόνιο). Στρατηγικό στόχο αποτελεί η δημιουργία ενός Εμπορευματικού Κέντρου Διεθνούς Εμβέλειας που θα συμβάλει στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.
Φαβορί για τη διεκδίκηση του ΕΚΘΠ είναι η COSCO λόγω της παρουσίας της στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ θεωρείται σχεδόν βέβαιη η παρουσία πολλών ακόμα εταιρειών που βλέπουν το Θριάσιο Πεδίο ως μία μοναδική επιχειρηματική ευκαιρία.
Αξίζει να σημειώσουμε πως ο χώρος του Θριάσιου Πεδίου είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ανοιχτός χερσαίος χώρος στην Αττική μετά το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Διαγωνισμός
Το υπουργείο Υποδομών δηλώνει αισιόδοξο για την έκβαση του διαγωνισμού κυρίως λόγω των όρων του διαγωνισμού, του αυξημένου επενδυτικού ενδιαφέροντος αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Οι διαδικασίες για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριάσιου Πεδίου ξεκίνησαν το 2003. Επί 12 χρόνια όμως ταλανίζεται από αδράνειες, εμπλοκές και καθυστερήσεις. Ταυτόχρονα, έχουν προηγηθεί δύο αποτυχημένοι διαγωνισμοί το 2006 και το 2009.
Ακολουθεί το Εμπορευματικό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη που είναι σχεδόν ώριμο για δημοπράτηση, ενώ στη συνέχεια θα δρομολογηθεί το Εμπορευματικό Κέντρο στην Αλεξανδρούπολη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι διεργασίες έχουν ξεκινήσει και για νέο εμπορευματικό κέντρο στη Λάρισα που παρά το γεγονός ότι δεν έχει λιμάνι ωστόσο ο κάμπος δίνει νέες δυνατότητες όχι κυρίως για μεταφορά και αποθήκευση κοντέινερ αλλά προϊόντων χύδην.
Στρατόπεδο Γκόνου
Στα χνάρια της Αττικής και η Θεσσαλονίκη
Διεργασίες για την ίδρυση, ανάπτυξη και λειτουργία εμπορευματικού κέντρου-μαμούθ στη Θεσσαλονίκη αντίστοιχου αυτού που δρομολογείται στο Θριάσιο της Αττικής ωριμάζουν με την εκπνοή του έτους και ενόψει της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει σημαντικό αμερικανικό και όχι μόνον επενδυτικό ενδιαφέρον δεδομένης και της στρατηγικής θέσης της περιοχής στα Βαλκάνια.
Η πρωτοβουλία για την ανάπτυξή του αλλά και η ωρίμαση του έργου, που θα προχωρήσει με διεθνή διαγωνισμό, προέρχεται από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ Αθανάσιο Σχίζα, ο οποίος έχει προχωρήσει τη διαβούλευση τόσο με φορείς της βορείου Ελλάδος όσο και με τον ΟΛΘ και το ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως φαίνεται από τις μελέτες που έχει εκπονήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ, προκειμένου να είναι δυνατή η ανάπτυξη ενός οικονομικά βιώσιμου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, απαιτείται η συνεργασία της ΓΑΙΑΟΣΕ με την έκταση 672 στρεμμάτων πού διαθέτει στο στρατόπεδο Γκόνου στην περιοχή των Διαβατών και του εμπορικού λιμένα Θεσσαλονίκης.
Για τον λόγο αυτό, ο στρατηγικός σχεδιασμός της ΓΑΙΑΟΣΕ περιλαμβάνει τη συνεργασία με τον ΟΛΘ έτσι ώστε κατά την αποκρατικοποίηση του λιμένα να δοθεί η δυνατότητα στον μελλοντικό επενδυτή κάτω από τις προϋποθέσεις που θα τεθούν να συλλειτουργήσει με τον ενδεχόμενο επενδυτή που θα έχει αναλάβει την δημιουργία και διαχείριση του εμπορικού κέντρου ή να αναλάβει και ο ίδιος τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, καθώς η πλειοψηφία των φορτίων διεθνούς προορισμού που διακινούνται από τον ΟΛΘ είναι χύδην εμπορεύματα, πρώτες ύλες, ή γενικό φορτίο, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ύπαρξη μεγάλης έκτασης για προσωρινή εναπόθεση και ενδιάμεση επεξεργασίας, που μπορεί να καλυφθεί με επιτυχία από τον χώρο που διαθέτει η ΓΑΙΑΟΣΕ. Να σημειωθεί πως ήδη έχει παραχωρηθεί στην κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού φυσικού αέριου TAP έκτασης περίπου 200 στρεμμάτων ως χώρο κεντρικής αποθήκευσης και διανομής σωλήνων. Η ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρά στον καθαρισμό αυτής της έκτασης όπου ωστόσο απαιτεί περισσότερο χρόνο από όσο είχε αρχικά υπολογιστεί. «Έχουμε βρει πάνω από 10.000 κασόνια με πυρομαχικά κάτι που δυσχεραίνει σημαντικά την προσπάθεια καθαρισμού του χώρου», εξηγεί στην «Η» ο πρόεδρος κ. Σχίζας.
Υπενθυμίζεται πως το 2007 με το νόμο 3534/2007 διατέθηκε κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. γεωτεμάχιο 672.000 τ.μ. ευρισκόμενο στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στο Δήμο Εχεδώρου, που αποτελεί τμήμα του τέως στρατοπέδου Γκόνου. Το ακίνητο διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ, η οποία όμως έχει εγκαταλειφθεί και απαιτείται η αναβάθμισή της. Η θέση του ακινήτου, η μεγάλη του έκταση και η σιδηροδρομική σύνδεση το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών υπερτοπικής σημασίας.
Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr