Τα έργα στον σιδηροδρομικό άξονα από την Αθήνα μέχρι την Θεσσαλονίκη συμπυκνώνονται στο τμήμα που ξεκινά από την περιοχή της Τιθορέας περνά από το Λιανοκλάδι και φτάνει μέχρι την περιοχή του Δομοκού.
Η ιστορία των έργων ξεκινά από το 1997 ενώ ακόμα και σήμερα που μιλάμε υπολείπονται 3 χρόνια για την ολοκλήρωση των έργων και την παράδοση όλου του τμήματος στην κυκλοφορία. Στα έργα περιλαμβάνονται δύο από τις μεγαλύτερες σήραγγες στην Ελλάδα.
Η πρώτη είναι η σήραγγα Καλλιδρόμου που με μήκος 9χλμ θα γίνει η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της χώρας και η δεύτερη είναι η σήραγγα Όθρυς με μήκος 6χλμ. Ειδικότερα για την σήραγγα Καλλιδρόμου τα έργα διάνοιξης ξεκίνησαν το 1997 και ολοκληρώθηκαν το 2013 Θεωρείται κατασκευαστικά ως μία από τις δυσκολότερες σήραγγες στον κόσμο. Η σήραγγα Όθρυος διανοίχθηκε πλήρως τον Ιούνιο του 2014 και παραδόθηκε στην εργολαβία ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2014.
Τα έργα χωρίστηκαν σε 6 διαφορετικές εργολαβίες που ξεκίνησαν περίπου από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας χωρίς όμως να καταφέρουν να ολοκληρώσουν τον σκοπό τους καθώς άφησαν ανεκτέλεστες εργασίες. Αυτό οδήγησε στη δημοπράτηση μίας απαραίτητης εργολαβίας-σκούπας όπως ονομάστηκε προκειμένου να ολοκληρωθούν όλα τα υπολειπόμενα έργα υποδομής αλλά και να εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση.
Τον Δεκέμβριο του 2013 υπογράφηκε περίπου ένα 1 χρόνο μετά τη δημοπράτησης της η εργολαβία προϋπολογισμού 415εκ.ευρώ που ολοκληρώνει τα έργα εκσυγχρονισμού στον βασικό διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ανάδοχος αναδείχθηκε η Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ-J&P ABAΞ- ΤΕΡΝΑ με έκπτωση 8,34%. Το έργο μόλις ξεκίνησε και αν δεν έχουμε τα γνωστά Ελληνικά προβλήματα η ολοκλήρωση του θα πραγματοποιηθεί σε συνολικά 32 μήνες, δηλαδή στα μέσα του 2017 ενώ προβλέπεται μία καθυστέερηση κατα 6 μήνες για το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός. Προς το παρόν δεν έχει δοθεί καμία παράταση του έργου αλλά πληροφορίες φέρνουν το έργο να ολοκληρώνεται συνολικά το 2018.
Τα έργα με την ολοκλήρωση τους θα σημάνουν και την οριστική λήξη των έργων αναβάθμισης στον άξονα από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Αθροιστικά το κόστος των έργων στο Τιθορέα-Δομοκός αναμένεται να ξεπεράσει τα 1,5 δις ευρώ. Να σημειώσουμε πως παράλληλα τρέχει άλλη μία εργολαβία-σκούπα από Αθήνα έως Θεσσαλονίκη για την ανάταξη της σηματοδότησης.
Με την ολοκλήρωση των έργων υπολογίζεται πως θα κυκλοφορούν ηλεκτροκίνητα τρένα τα οποία θα μπορούν κατά τόπους να αναπτύσσουν ταχύτητες 200χλμ/ώρα. Η χρονό-απόσταση μεταξύ των δύο μεγάλων μας πόλεων θα διανύεται σε κάτι παραπάνω από 3 ώρες μειώνοντας κατά πολύ τους σημερινούς χρόνους ενώ θα εκμηδενιστούν οι ρύποι που εκλύονται σήμερα από τα πετρελαιοκίνητα τρένα.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
A.ΤΙΘΟΡΕΑ-ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ
Το πρώτο τμήμα αντικαθιστά το ορεινό κομμάτι της μονής γραμμής από Τιθορέα έως Λιανοκλάδι (Όρος Μπράλος) μήκους 56 χιλιομέτρων με Ν.Δ.Σ.Γ.Υ.Τ. μήκους 54 χιλιομέτρων.
Η νέα χάραξη διασχίζει το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μήκους εννέα χιλιομέτρων η κάθε μία και ακολουθώντας χάραξη μέσω της πεδιάδας του ποταμού Σπερχειού καταλήγει στον Σιδηροδρομικό Σταθμό (Σ.Σ) Λιανοκλαδίου. Έχει σχεδιασθεί για ταχύτητα 200 χλμ/ώρα και ενώ μειώνει την διαδρομή κατά 2 χιλιόμετρα ελαττώνει το χρόνο της διαδρομής Αθηνών – Θεσσαλονίκης κατά 25 λεπτά.
Στο τμήμα αυτό θα υπάρχουν τα παρακάτω μεγάλα τεχνικά έργα: 2 σήραγγες μονής γραμμής μήκους (Σήραγγα Καλλιδρόμου) 18.072,0 μέτρων, 4 Cut & Cover διπλής γραμμής συνολικού μήκους 1.120,0 μέτρων, 4 Cut & Cover μονής γραμμής συνολικού μήκους 448,0 μέτρων, 16 σιδηροδρομικές γέφυρες συνολικού μήκους 1.465,5 μέτρων, 24 ανισόπεδες διαβάσεις συνολικού μήκους 2.227,0 μέτρων και 1 νέο σιδηροδρομικό σταθμό (Σ.Σ.) στο Μώλο.
B.ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ-ΔΟΜΟΚΟΣ
Το τμήμα αυτό αντικαθιστά το ορεινό κομμάτι της μονής γραμμής από το σιδηροδρομικό σταθμό Λιανοκλαδίου έως τον σιδηροδρομικό σταθμό Δομοκού μήκους 54 χιλιομέτρων με νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή μήκους 52 χιλιόμετρα.
Η νέα χάραξη διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα μήκους 6.380 μέτρων η κάθε μία και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας ανέρχεται τον ορεινό όγκο του Δομοκού μέχρι τον ομώνυμο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Έχει σχεδιασθεί για ταχύτητα 160 χλμ/ώρα και μειώνει την διαδρομή κατά 2 χιλιόμετρα και το χρόνο διαδρομής κατά 30 λεπτά.
Στο τμήμα αυτό θα υπάρχουν: 2 σήραγγες μονής γραμμής (Σήραγγα Όθρυος) 12.765,00 μέτρων, 12 σήραγγες διπλής γραμμής συνολικού μήκους 4.436,26 μέτρων, 14 Cut & Cover διπλής γραμμής συνολικού μήκους 1.254,75 μέτρων, 2 Cut & Cover μονής γραμμής συνολικού μήκους 1.260,00 μέτρων, 33 σιδηροδρομικές γέφυρες συνολικού μήκους 4.473,20 μέτρων, 7 ανισόπεδες διαβάσεις συνολικού μήκους 475,00 μέτρων και 1 νέο σιδηροδρομικό σταθμό (Σ.Σ.) στον Αγ. Στέφανο.
Πηγή:ypodomes.com