Επειτα από πολύμηνες αναβολές, επαναπροκηρύχθηκε τελικά τη Δευτέρα από τη ΓΑΙΑΟΣΕ ο πολύπαθος διαγωνισμός για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο, επένδυση ύψους 250 εκατ. ευρώ.
Το τάιμινγκ της προκήρυξης για το mega logistic center του Θριασίου δεν είναι τυχαίο. Συμπίπτει χρονικά με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ (σσ: έχουν μετατεθεί για τις 15 Δεκεμβρίου), καθώς ο στόχος κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ ήταν ο διαγωνισμός να προσδώσει υπεραξία στον Πειραιά που όπως κάθε μεγάλο λιμάνι, χρειάζεται δίπλα του ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο.
Η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου, περιλαμβάνει το σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, περίπου 1450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ, μαζί με το χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο και το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά (Νέο Ικόνιο).
Στρατηγικός στόχος είναι η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου διεθνούς εμβέλειας που θα συμβάλει τόσο στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων, όσο και στην ανάδειξη της χώρας ως πύλης των ασιατικών εισαγωγών στην Ευρώπη.
Το έργο θα αναπτυχθεί με σύμβαση παραχώρησης. Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου για 50 χρόνια, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, πριμοδοτείται εκείνος ο υποψήφιος επενδυτής που θα δεσμευτεί να εκτελέσει σε μικρότερο χρονικό διάστημα όσο το δυνατόν περισσότερους στεγασμένους χώρους.
Συγκεκριμένα τα πρώτα 50.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων του εμπορευματικού κέντρου πρέπει να έχουν εκτελεστεί εντός της πρώτης διετίας. Μετά τη διετία θα πρέπει να υλοποιηθούν και τα υπόλοιπα 200.000 τμ.
Οσο για το κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού είναι αποκλειστικά η συμφερότερη οικονομική προσφορά. Συγκεκριμένα, το ενοίκιο που θα καταβάλλει στη ΓΑΙΑΟΣΕ ο παραχωρησιούχος θα προκύψει ως ποσοστό επί του εκτιμώμενου ετησίου τζίρου του.
Σαν ελάχιστο ενοίκιο η προκήρυξη προβλέπει τα 500.000 ευρώ το χρόνο μέχρι και το 12ο έτος της παραχώρησης. Από το 13ο έτος της παραχώρησης και μετά, το μίνιμουμ ενοίκιο τριπλασιάζεται και γίνεται κατ’ ελάχιστο 1,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, σαν καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προτάσεων έχει οριστεί η 31η Μαρτίου 2016.
Σημειωτέον ότι η ανάπτυξη του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου με τη συμμετοχή ιδιωτών αποτελούσε και αποτελεί όρο για τη χρηματοδότηση 180 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ), με την οποία προχωρούν τα σιδηροδρομικά έργα στον διπλανό σταθμό μεταφόρτωσης φορτίων, 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ.
Εδώ και πολλούς μήνες έχει παρέλθει η προθεσμία που έθεταν Κομισιόν και ΕΤΕΠ προκειμένου να αρχίσει ο διαγωνισμός, με αποτέλεσμα να τεθεί θέμα επιστροφής μέρους της χρηματοδότησης, και συγκεκριμένα των 125 εκατ. ευρώ. Μπροστά στο ενδεχόμενο να χαθούν κονδύλια, αλλά και σε μια προσπάθεια να σταλεί μήνυμα ότι προχωρά μια μεγάλη επένδυση, η κυβέρνηση επιτάχυνε τις διαδικασίες.
Ποιοι έχουν δείξει ενδιαφέρον
Το «παρών» στον διαγωνισμό αναμένεται να δώσουν οι Κινέζοι της COSCO αλλά και η Grivalia Properties, συμφερόντων της καναδικής Fairfax Financial – μεγαλομετόχου της Eurobank – που επίσης συμμετείχε στον προηγούμενο διαγωνισμό.
Επαφές έχουν γίνει και με τις Goldair, Med Log, Food Link και Rede Plan, που επίσης είχαν κατέβει στον προηγούμενο διαγωνισμό του 2009, ο οποίος τελικά κηρύχθηκε άγονος.
Συντάκτης: Γιώργος Φιντικάκης
Πηγή: tanea.gr