Στο χείλος του γκρεμού βρίσκεται η συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους μεγάλους πελάτες της, καθώς εδώ και μία εβδομάδα δεν έχει περάσει ούτε ένα τρένο από τα σύνορα της χώρας.
Στο χείλος του γκρεμού βρίσκεται η συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους μεγάλους πελάτες της, καθώς εδώ και μία εβδομάδα δεν έχει περάσει ούτε ένα τρένο από τα σύνορα της χώρας. Αιτία, η κατάληψη των γραμμών του ΟΣΕ από μετανάστες στα σύνορα Ελλάδας-ΠΓΔΜ. Αποτέλεσμα είναι τα φορτία που μεταφέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μην καταλήγουν στον προορισμό τους και οι εταιρείες-πελάτες της να απειλούν με αποχώρηση. Οι εταιρείες, μεταξύ των οποίων η HP και η SONY, αντιδρούν ιδιαίτερα έντονα πλέον, καθώς βλέπουν την ελληνική πλευρά να μην μπορεί να τηρήσει τα συμφωνηθέντα και να αδυνατεί να διακινήσει τα εμπορεύματά τους. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι εάν συνεχιστεί η κατάληψη των σιδηροδρομικών γραμμών στα σύνορα της χώρας, βρισκόμαστε πολύ κοντά στη στιγμή που οι μεγάλοι πελάτες της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποχωρήσουν. Η εναλλακτική, στην οποία εξαναγκάζονται, είναι η οδική μεταφορά, γεγονός όμως που αυξάνει σημαντικά το κόστος διακίνησης των προϊόντων τους. «Το πρόβλημα δεν είναι η αποζημίωση των εταιρειών, την οποία μπορούμε να καταβάλουμε και ας μην ευθυνόμαστε για την κατάσταση. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι ότι πλέον εγείρεται θέμα αξιοπιστίας της χώρας», εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θανάσης Ζηλιασκόπουλος. Οι ζημιές των εταιρειών-κολοσσών, που επέλεξαν τη διακίνηση των προϊόντων τους μέσω του λιμανιού του Πειραιά και του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, κορυφώνονται μέρα με τη μέρα, ενώ στελέχη τους αδυνατούν να κατανοήσουν πώς είναι δυνατόν να μην μπορεί η ελληνική πλευρά να επιλύσει το πρόβλημα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδεχόμενο διακοπής της συνεργασίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είναι μακρινό, βυθίζοντας το όραμα που ήθελε τη χώρα να μετατρέπεται σε διαμετακομιστικό κόμβο και πύλη εισόδου φορτίων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στο μεταξύ την εξεύρεση άμεσης λύσης ζητούν και οι Ελληνες εξαγωγείς, πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη και τον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκα, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος ζητεί την άμεση απελευθέρωση του δικτύου ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά, παράδοση και παραλαβή προϊόντων προς και από το εξωτερικό, μέσω των ελληνοσκοπιανών συνόρων. Ο ΣΕΒΕ τονίζει ότι «οι εταιρείες που βλέπουν τα προϊόντα τους να χάνουν τις ημερομηνίες παράδοσης στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης δεν έχουν άλλη επιλογή από την επιστροφή των προϊόντων τους στη Θεσσαλονίκη και την επαναδρομολόγηση μέσω Βουλγαρίας, μια διαδρομή που είναι κατά τουλάχιστον 20% ακριβότερη, ενώ δημιουργεί καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης και τήρησης των προθεσμιών, πλήττοντας την αξιοπιστία της χώρας».
Προσθήκη βαγονιών
Την ίδια στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμά ότι σε περίπτωση που αποφευχθούν τα χειρότερα και συνεχιστεί η συνεργασία της με την Cosco, η κινεζική εταιρεία θα χρειαστεί να προσθέσει ακόμα 1.400 βαγόνια στα υφιστάμενα 600 που δρομολογεί, για να εξυπηρετεί τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της. Ωστόσο ακόμη και σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ νοικιάζει περίπου 400 βαγόνια από άλλες χώρες (Σλοβακία, Ουγγαρία, ΠΓΔΜ) προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της. Και αυτό γιατί τα βαγόνια που έχει η ίδια η εταιρεία χρήζουν συντήρησης και λόγω ελλείψεων που εμφανίζει η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) δεν είναι διαθέσιμα να «τρέξουν» στις γραμμές του ΟΣΕ. Την ίδια στιγμή ο ΟΣΕ έχει στην κατοχή του περίπου 3.000 βαγόνια παλαιάς τεχνολογίας, εκ των οποίων περίπου 500-800 υπολογίζεται ότι θα μπορούσαν να ανακατασκευαστούν με κόστος όχι ιδιαίτερα υψηλό. Τέτοιου τύπου παλαιά, ανακατασκευασμένα βαγόνια νοικιάζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη Σλοβακία, η οποία έχει καταφέρει να εξασφαλίσει ένα σταθερό έσοδο για τους σιδηροδρόμους της.
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
Πηγή: kathimerini.gr/