Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

Π. Σγουρίδης, υφ. Μεταφορών: Στόχος να καταστεί η Ελλάδα ευφυής διαμετακομιστικός κόμβος.

Στη μετατροπή της Ελλάδας σε ευφυή διαμετακομιστικό κόμβο αναφέρθηκε ο υφυπουργός Μεταφορών Παναγιώτης Σγουρίδης, στο πλαίσιο του συνεδρίου Capital + Vision.


Ο κ. Σγουρίδης, εάν και έκανε ιδιαίτερη μνεία στη γεωστρατηγική θέση της χώρας, επέκρινε το γεγονός ότι, έως σήμερα, κρίσιμες υποδομές δεν κατασκευάζονταν στη βάση της εξίσωσης κόστους - οφέλους.
Ειδικότερα, για το οδικό δίκτυο επισήμανε ότι ο σχεδιασμός είναι ολοκληρωμένος, παρόλο που υλοποιείται αργά, διότι υπάρχουν προβλήματα χρηματοδότησης.
Για τα λιμάνια, εκτίμησε ότι Πειραιάς, Θεσσαλονίκη και Βόλος είναι σε ετοιμότητα για να δεχθούν οποιοδήποτε φορτίο εμπορευμάτων και επιβατών.

Για το σιδηρόδρομο, υπογράμμισε ότι είναι το μεγάλο στοίχημα. «Η Ελλάδα έμεινε πίσω και πρέπει να καλύψει το κενό.

Σχεδιάζουμε όσο πιο γρήγορα οι συνθήκες το επιτρέψουν, την πλήρη ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο Πειραιάς- Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, την πλήρη ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο. Πολύ σύντομα θα επιχειρήσουμε την ωρίμανση της σιδηροδρομικής Εγνατίας», ανέφερε ο υφυπουργός Μεταφορών.

Γενικότερα, στο τομέα της επιχειρηματικότητας, ο κ. Σγουρίδης σχολίασε ότι η σημερινή Ελλάδα χρειάζεται ένα «New Deal» που θα συνδέει την ανάπτυξη με την επιχειρηματικότητα και θα «απογειώσει» τον τομέα των εξαγωγών και παροχής υπηρεσιών.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του υφυπουργού Μεταφορών

Θα μπορούσα να αρχίσω και να τελειώσω την ομιλία μου με τη φράση: Είναι αυτονόητο ότι ο ρόλος των Στρατηγικών Υποδομών για την Οικονομία, είναι καταλυτικός.

Επειδή όμως ως χώρα φθάσαμε εδώ που φθάσαμε απεμπολώντας το εργασιακό ήθος και παραβλέποντας τα αυτονόητα, θα επιμείνω σε αυτά, ώστε να αναδειχθούν οι παθογένειες και να οριοθετήσουμε ξανά το δρόμο μας.

1ο παράδειγμα: Η γεωγραφική θέση της Χώρας είναι τα Βαλκάνια δηλαδή στο ΝΑ άκρο της Ευρώπης. Αυτό προσθέτει μειονεκτήματα:

-λόγω απόστασης από την Κεντρική Ευρώπη,

-λόγω γειτνίασης με Χώρες που έχουν επεκτατικές βλέψεις και πρόσφατα,

-λόγω προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών,

αλλά και πλεονεκτήματα διότι:

-είναι η ασφαλής διαμετακομιστική πύλη προϊόντων, εμπορευμάτων, ενέργειας και ανθρώπων.

Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα και να παρακάμψουμε τα μειονεκτήματα. Δεν είμαι βέβαιος ότι αυτό το έχουμε μέχρι τώρα επιτύχει.

2ο παράδειγμα: Στον αγροτοδιατροφικό τομέα κακώς μεν, αλλά είμαστε ελλειμματικοί, όμως λόγω κλιματολογικών συνθηκών και βιοποικιλότητας, τα δικά μας αγροτικά προϊόντα έχουν υψηλή διατροφική αξία. Περιέχουν Ω3.

Είναι αυτονόητο ότι, η τυποποίηση, η προβολή και η προώθησή τους, θα έδινε θετικό οικονομικό πρόσημο στο αγροτροδιατροφικό ισοζύγιο ανεξάρτητα των ποσοτήτων. Δεν είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν τα agrologistics που θα το επιτύχουν.

3ο παράδειγμα: Όλες οι υποδομές πρέπει να κατασκευάζονται στην βάση της εξίσωσης κόστος-όφελος, όπου στο σκέλος του οφέλους, πρέπει να περιλαμβάνονται εκτός της οικονομικής απόσβεσης και η κοινωνική χρησιμότητα.


Είναι αυτονόητο ότι τα περιορισμένα κεφάλαια που διαθέτει η Χώρα πρέπει να αποδίδουν το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα. Δεν είμαι βέβαιος ότι πάντα αυτό πρυτανεύει, όπως για παράδειγμα στα Ολυμπιακά έργα.

4ο παράδειγμα και τελευταίο: Για να επιτύχουμε τις οικονομικές δεσμεύσεις που αναλάβαμε ως Χώρα, χωρίς να φορτώνουμε τους πολίτες με φορολογικά βάρη και να κόβουμε μισθούς και συντάξεις.

Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να αυξήσουμε το ακαθάριστο εθνικό προϊόν (ΑΕΠ). Δηλαδή για να μεγαλώσει η πίτα. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο μέσα από υγιή επιχειρηματικότητα.

Δεν είμαι όμως βέβαιος, ότι πολιτεία και επιχειρηματίες έχουν βρει το μίγμα εκείνο της συνεργασίας προς όφελος και των δύο πλευρών.

Δεν βρέθηκε η χρυσή τομή μέχρι που επενδύει το κράτος και από ποιο σημείο και μετά αξιοποιείται αυτό από τους επιχειρηματίες. Φυσικά με ευθύνη αμφότερων των πλευρών.

Αυτή η ασάφεια στο πλαίσιο της συνεργασίας οδήγησε σε στρεβλώσεις που άπτονται της δικαιοσύνης. Όμως η Ελλάδα στο τέλος του 2015, δεν έχει την πολυτέλεια για πισωγυρίσματα.

Η σημερινή Ελλάδα χρειάζεται ένα NEW DEAL που θα συνδέσει την ανάπτυξη με την επιχειρηματικότητα και θα απογειώσει τον τομέα των εξαγωγών και παροχής υπηρεσιών στους τομείς αναψυχής, ιατρικών υπηρεσιών και πανεπιστημιακής μόρφωσης.

Εφόσον η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας διαμόρφωσε μια σύγχρονη ζωή: πλήρως εξαρτημένη από τις αλυσίδες εφοδιασμού εμπορευμάτων και προϊόντων δηλαδή logistics, καθώς και πρώτων υλών δηλαδή ενέργεια και αγωγοί, πλήρως εξαρτημένη από ανάγκες αναψυχής, δηλαδή τουρισμός σε όλες τις μορφές του.

Συνεπάγεται ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός των υποδομών πρέπει να εξυπηρετεί αυτές τις κατευθύνσεις και μέσω αυτών θα μειώσουμε την ανεργία και θα ενισχύσουμε την Βιομηχανική και Αγροτική παραγωγή.

Επί του πρακτέου η πολιτική ηγεσία του Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τόσο ο Υπουργός κ. Σπίρτζης όσο κι εγώ, ως προς τις ΥΠΟΔΟΜΕΣ θεωρούμε:

-Για το ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ο σχεδιασμός είναι ολοκληρωμένος, υλοποιείται αργά, γιατί υπάρχουν προβλήματα χρηματοδότησης.

-Για τα ΛΙΜΑΝΙΑ πύλες της Ελλάδας Πειραιάς-Θεσσαλονίκη- Βόλος είναι σε ετοιμότητα, για την Αλεξανδρούπολη μετά την εκβάθυνση δίαυλου και τα χερσαία έργα το ίδιο επίσης. Συνεπώς όλα μπορούν να δεχθούν το οποιοδήποτε φορτίο εμπορευμάτων και επιβατών.


-Για τον ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ τα ανυψωτικά μηχανήματα γερανοί, γερανογέφυρες κλπ, ανακαινίζονται και αντικαθίστανται με ιδιωτική συμμετοχή.

-Για το ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ είναι το μεγάλο μας στοίχημα. Η Ελλάδα έμεινε πίσω και πρέπει να καλύψει το κενό. Σχεδιάζουμε όσο ποιο γρήγορα οι συνθήκες το επιτρέψουν, την πλήρη ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Ηδομένη, την πλήρη ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.Πολύ σύντομα θα επιχειρήσουμε την ωρίμανση της σιδηροδρομικής Εγνατίας.

-Ως ΑΫΛΗ ΥΠΟΔΟΜΗ, θεωρούμε την βελτίωση του λειτουργικού συστήματος αξιοποίησης των υποδομών για τις συνδυαστικές μεταφορές με την απλοποίηση των υπηρεσιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας τη μείωση του χρόνου αναμονής και εναρμόνιση προτύπων για τα μεταφορικά μέσα, δεδομένα και διαδικασίες.

Στόχος η Ελλάδα να καταστεί ευφυής διαμετακομιστικός κόμβος

Με την δημιουργία εμπορευματικού κέντρου διεθνούς εμβέλειας στο Θριάσιο πεδίο και σύνδεσή του με το λιμάνι του Πειραιά. Το πακέτο αυτό σύντομα θα προκηρυχτεί με Διεθνή Διαγωνισμό.

Με τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων που δεν θα είναι απλοί χώροι φόρτωσης - εκφόρτωσης, αλλά διασυνδεδεμένος κόμβος διαχείρισης εμπορευμάτων και τις πληροφορίες που τα συνοδεύουν.

Στη Θεσσαλονίκη, εκτός από τα χύδην φορτία και στην Αλεξανδρούπολη εκτός της εμπορικής αξίας, λόγω παράκαμψης του Ελλήσποντου, μπορούν να λειτουργήσουν σημαντικά agro logistics που θα φέρουν σε συνέργεια την παραγωγή με την μεταποίηση και τη διανομή και κατά συνέπεια τους γεωργούς, βιοτέχνες, βιομηχάνους, εμπόρους και παρόχους υπηρεσιών. 


Με στόχο να υπάρχει διαθέσιμο το σωστό προϊόν στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή με το χαμηλότερο κόστος. Αυτά χρειάζονται επειγόντως γιατί η δομή της Ελληνικής παραγωγής έχει μικρούς παραγωγούς, κλήρο και πολυποίκιλα προϊόντα.

Κλείνω παραποιώντας τα λόγια του πατέρα μου «τα μυαλά είναι σαν τα αλεξίπτωτα, είναι χρήσιμα όταν είναι ανοικτά». Το «μεταφράζω» ότι οι Στρατηγικές Υποδομές είναι χρήσιμες, όταν ανοίγουν επιχειρηματικούς δρόμους.

Πηγή: metaforespress.gr