Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015

Το σχέδιο 7 πολυεθνικών για προϊόντα... made in Greee.

Επτά παγκόσμιοι κολοσσοί με τζίρους δισεκατομμυρίων ευρώ ζητούν «στέγη» στην Ελλάδα για να διακινούν τα προϊόντα τους στις ευρωπαϊκές αγορές με ετικέτα... «made in Greece».

Κολοσσοί από τις ΗΠΑ, όπως η Hewlett Packard, από την Κίνα, όπως η ZTE, και η ταϊβανέζικη Foxconn θέλουν να στήσουν γραμμές συναρμολόγησης στο Θριάσιο.
Η στρατηγικής σημασίας γεωγραφική θέση του Πειραιά, που μειώνει σημαντικά τον χρόνο μεταφοράς φορτίων από την Ασία προς την Ευρώπη, έχει ωθήσει αρκετές πολυεθνικές εταιρείες τα τελευταία δύο χρόνια να αναπτύσσουν σχέδια για την εγκατάσταση στη χώρα μας γραμμών συναρμολόγησης επώνυμων προϊόντων.

Η επανεκκίνηση μάλιστα από το Μαξίμου των διαγωνισμών για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και του Θριάσιου και η επικείμενη ενεργοποίηση του νέου νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα επανέφεραν την Ελλάδα στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος των επτά πολυεθνικών εταιρειών.
Προϋπόθεση

Πρόκειται για τους αμερικανικούς κολοσσούς τεχνολογίας Hewlett Packard, Intel και Dell, τους δύο κινεζικούς τεχνολογικούς γίγαντες Huawei και ΖΤΕ, την ιαπωνική Sony και τον ταϊβανέζικο υπεργολάβο Foxconn, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες «φασόν» στον κόσμο στον χώρο της τεχνολογίας, με πελάτες όπως η Apple, η LG και η HTC.

Προϋπόθεση βέβαια για την εγκατάσταση στην Ελλάδα γραμμών συναρμολόγησης επωνύμων προϊόντων αποτελεί η κατασκευή και λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, ο διαγωνισμός για το οποίο έχει εξελιχθεί εδώ και χρόνια σε γόρδιο δεσμό. Επενδυτικό ενδιαφέρον για τη διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου υπήρχε ανέκαθεν και μάλιστα αμείωτο, ωστόσο η διαδικασία «σκάλωνε» στο μοντέλο ιδιωτικοποίησης που θα υιοθετούσε η εκάστοτε κυβέρνηση.
Επίσημο μάλιστα ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει στο πλαίσιο του προηγούμενου διαγωνισμού, η Cosco, η Grivalia Properties, η Gol­dair, η Med Log, η Food Link και η Re­de­plan.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ στην οποία ανήκει η έκταση του Θριασίου, η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού βρίσκεται προ των πυλών και πέραν του ενδιαφέροντος των πολυεθνικών να στήσουν μονάδες παραγωγής εντός ενός εμπορευματικού κέντρου κοντά στο λιμάνι του Πειραιά, ένα σχέδιο ικανό να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στη χώρα μας, η κυβέρνηση έχει έναν επιπλέον λόγο να προωθήσει την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Σε περίπτωση που δεν τελεσφορήσει μέχρι το τέλος του χρόνου, η χώρα μας θα πρέπει να επιστρέψει ποσό περίπου 125 εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία είχε χρηματοδοτήσει το σιδηροδρομικό έργο του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων του ΟΣΕ, έκτασης 1.450 στρεμμάτων στο Θριάσιο.
Προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση ήταν να παραχωρηθεί σε ιδιώτη η έκταση των 588 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ όπου θα γίνει το εμπορευματικό κέντρο.
Στην παρούσα φάση η σχετική διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει πολύ σύντομα, ενώ θα προβλεφθεί περίοδος 90 ημερών για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών.
Εκτιμάται μάλιστα ότι δεν θα χρειαστούν περισσότερες από 140 ημέρες από την προκήρυξη του διαγωνισμού προκειμένου να ανακηρυχθεί ο προτιμητέος επενδυτής.
Ο διαγωνισμός για το Θριάσιο αυτήν τη φορά θα περιλαμβάνει σύμφωνα με πληροφορίες το σύνολο -και όχι τμήματα- της έκτασης, όπου και αναμένεται να αναπτυχθεί εμπορευματικό κέντρο. Η διάρκεια παραχώρησης της έκτασης θα είναι για 40+10 χρόνια, αντί για 30 χρόνια που προέβλεπαν οι προηγούμενοι διαγωνισμοί.
Αισιοδοξία

Ωστόσο, παρότι ο διαγωνισμός περιλαμβάνει το σύνολο των στρεμμάτων, ο ανάδοχος δεν θα έχει την ευθύνη της λεγόμενης γραμμολογίας, την περιοχή αποθήκευσης βαγονιών και κοντέινερ που βρίσκεται σε τμήμα της όμορης έκτασης των 1.200 στρεμμάτων του ΟΣΕ, για τη διαχείριση του οποίου θα προκηρυχθεί άλλος διαγωνισμός. Παράγοντες της αγοράς λένε χαρακτηριστικά πως η επιτυχία της διαχείρισης του εμπορευματικού κέντρου είναι πολύ δύσκολη, εφόσον δεν ελέγχεται η ποιότητα των αφιξοαναχωρήσεων στα τρένα.

Παρά ταύτα, η διοίκηση της εταιρείας θεωρεί πως αυτήν τη φορά θα αναδειχθεί ανάδοχος, καθώς οι όροι είναι πιο ελκυστικοί για τους επενδυτές.
Η όποια εξέλιξη πάντως της διαδικασίας του διαγωνισμού για το Θριάσιο δεν θα κρίνει μόνο το αν θα κληθεί τελικά η χώρα να επιστρέψει ή όχι τα 125 εκατομμύρια ευρώ στην ΕΤΕπ, αλλά και την είσοδο των τεχνολογικών γιγάντων που θέλουν διακαώς να εγκαταστήσουν γραμμές συναρμολόγησης στη χώρα μας μετατρέποντας το Θριάσιο Πεδίο σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, καθώς προσφέρεται για κάτι τέτοιο.
Οι 4 «μνηστήρες»

Συζητήσεις με την κυβέρνηση

Hewlett Packard, Huawei Techno­logies, ΖΤΕ Corporation και Sony διακινούν φορτία στην Ευρώπη μέσω της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ηδη φρόντισαν να βολιδοσκοπήσουν τις προθέσεις της κυβέρνησης για ΟΛΠ και Θριάσιο, προκειμένου να προχωρήσουν στη λειτουργία μονάδων συναρμολόγησης στην Ελλάδα.
Με διάταξη νόμου που ψηφίστηκε στη Βουλή προ ενός έτους, παρέχονται δασμολογικά πλεονεκτήματα στα πρότυπα χωρών όπως η Ολλανδία και η Γερμανία που επιτρέπουν σε ξένες επιχειρήσεις που εισάγουν εμπορεύματα να καταβάλλουν δασμούς αφού συναρμολογηθούν και πωληθούν στις χώρες που θα επανεξαχθούν.
Η εγκατάσταση μονάδων συναρμολόγησης στην Ελλάδα όχι μόνο μειώνει τον χρόνο μεταφοράς στις ευρωπαϊκές αγορές, αλλά προσδίδει ένα επιπλέον ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχει να κάνει με την ποιότητα κα­τασκευής τους, αφού η τελική διαμόρφωση των προϊόντων θα γίνεται σε χώρα της ΕΕ και συγκε­κριμένα... «made in Greece».

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

Πηγή: ethnos.gr