Μετά τις χθεσινές δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη για την ενεργοποίηση της υλοποίησης της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας επανέρχεται η κουβέντα για την χρησιμότητα της στην πόλη.
Όπως δήλωσε ο Υπουργός, σε προτεραιότητα είναι το τμήμα ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ που έχει μελετητική ωριμότητα ενώ η χρηματοδότηση του έργου αυτού, αλλά και του συνόλου της γραμμής εξετάζεται να γίνει με ένα μείγμα Πακέτου Γιουνκέρ και ΕΤΕπ.
Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ένα ογκώδες έργο το οποίο αν τελικά καρποφορήσει θα αλλάξει δια παντώς τον τρόπο μετακίνησης στην πρωτεύουσα, θα δώσει πολλές νέες κομβικές μεταφορές μεταξύ των γραμμών και θα μειώσει κατά δεκάδες χιλιάδες τα ι.χ που σήμερα κυκλοφορούν στην πόλη.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 4
Η Γραμμή 4 του Μετρό σχεδιάζεται εδώ και πολλά χρόνια. Πρόκειται για μια καινούργια Γραμμή Μετρό εξολοκλήρου υπόγεια προκειμένου να καλύψει περιοχές στο κέντρο , τα Ανατολικά και τα Βόρεια Προάστια της Αθήνας.
Η Γραμμή έγινε πραγματικότητα όντας αρχικά σαν δύο ξεχωριστά παρακλάδια των Γραμμών 2 και 3. Λόγω σοβαρών τεχνικών δυσκολιών το 2005 αποφασίστηκε η ένωση τους με ένα μεσαίο τμήμα στα ανατολικά προάστια της Αθήνας και έτσι μετατράπηκε μια νέα γραμμή σχήματος Υ. Το 2010 αποφασίστηκε να προστεθεί ένας ακόμα κλάδος από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Άνω Ηλιούπολη.
ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ
Το μήκος της Γραμμής είναι περίπου 33χλμ και περιλαμβάνει 30 σταθμούς ενώ το κόστος της υπολογίζεται πως θα ξεπεράσει τα 3,35 δις ευρώ. Οι περιοχές που θα δημιουργηθούν Σταθμοί είναι στο Γαλάτσι, Κυψέλη, Γκύζη, Κολωνάκι, Ιλίσια, Ζωγράφου, Νέο Ψυχικό, Φιλοθέη, Χαλάνδρι, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση.
Σταθμοί Ανταπόκρισης θα είναι οι Σταθμοί: Περισσός (Γραμμή 1), Πανεπιστήμιο (με Γραμμή 2), Ευαγγελισμός, Κατεχάκη (με Γραμμή 3), Παράδεισος (με Προαστιακό) και Μαρούσι (με Γραμμή 1).
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ
Η δημοπράτηση του πρώτου τμήματος από το Άλσος Βεϊκου μέχρι το Γουδή σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2016. Το μήκος του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 είναι περίπου 12,9χλμ και περιλαμβάνει 14 σταθμούς. Το κόστος υπολογίστηκε σε 1,295 δις ευρώ. Οι περιοχές που θα δημιουργηθούν Σταθμοί είναι στο Γαλάτσι, Κυψέλη, Γκύζη, Κολωνάκι, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Η γραμμή 4 θα κατασκευαστεί με πιο μοντέρνα χαρακτηριστικά, όλοι οι σταθμοί θα είναι πλάγιοι, όμως θα διαθέτουν συρμούς υπεραυτόματους που θα κινούνται χωρίς οδηγό ενώ θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες οι οποίες θα ανοίγουν μόνο όταν ο συρμός θα έχει φτάσει και θα έχει ακινητοποιηθεί. Οι σήραγγες θα είναι διπλές (μία για κάθε κατεύθυνση).
Αν όλα πάνε καλά και δεν έχουμε καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της δημοπράτησης (πράγμα απίθανο για έργο Μετρό) τα έργα θα ξεκινήσουν σε ένα έτος (τέλη 2016) και θα ολοκληρωθούν 7 χρόνια αργότερα, το 2023 όπου και αρχικά οριοθετείται η λειτουργία του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4.
H πρώτη φάση της δημοπράτησης ξεκινά με τη φάση της προεπιλογής, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου να έχουν δοθεί οι οικονομικές προσφορές και να έχει αναδειχθεί ανάδοχος των έργων. Θα κατασκευαστούν οι παρακάτω σταθμοί:
1. Σταθμός 'Άλσος Βεΐκου, Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων
2. Σταθμός Γαλάτσι, Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου
3. Σταθμός Κυψέλη, Πλατεία Κυψέλης
4. Σταθμός Δικαστήρια, Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη
5. Σταθμός Αλεξάνδρας, Διασταύρωση Αλεξάνδρας και Μουστοξύδη
6. Σταθμός Εξάρχεια, Πλατεία Εξαρχείων
7. Σταθμός Ακαδημία, Διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα
8. Σταθμός Κολωνάκι, Πλατεία Κολωνακίου
9. Σταθμός Ευαγγελισμός, Διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου
10. Σταθμός Καισαριανή, Διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως
11. Σταθμός Νήαρ Ηστ, Εθν. Αντιστάσεως
12. Σταθμός Ιλίσια, Πλατεία Κύπρου
13. Σταθμός Ζωγράφου, Πλατεία Γαρδένια
14. Σταθμός Γουδή, Πλατεία Ελευθερίας
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Στο έργο περιλαμβάνεται η μελέτη και κατασκευή του Α τμήματος της Γραμμής 4, ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ, η κατασκευή των έργων πολιτικού μηχανικού, η προμήθεια, εγκατάσταση, δοκιμές και θέση σε λειτουργία του αναγκαίου εξοπλισμού του έργου καθώς και η προμήθεια τροχαίου υλικού.
Επίσης στο αντικείμενο περιλαμβάνεται η κατασκευή νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) και νέου κτηρίου Συντήρησης και Επισκευών Συρμών στο αμαξοστάσιο Σεπολίων. Έχει αποφασιστεί για τη διάνοιξη να χρησιμοποιηθεί ΤΜΒ, δηλαδή Μετροπόντικας. Το έργο είναι περίπλοκο από τη φύση του καθώς η διάνοιξη σηράγγων και σταθμών θα γίνει σε πυκνοκατοικημένο αστικό περιβάλλον,
Στα εξειδικευμένα συστήματα περιλαμβάνονται :
-Το σύστημα αερισμού σηράγγων Μετρό
-Το σύστημα ισχύος έλξης
-Η σιδηροδρομική επιδομή του έργου
-Το σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC
-Το σύστημα συλλογής κομίστρου με έξυπνες κάρτες
-Η προμήθεια και θέση σε λειτουργία 14 συρμών χωρίς οδηγό
-Σταθμοί με πετάσματα και θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες
ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 4
Για να ολοκληρωθεί πλήρως η γραμμή θα πρέπει να ακολουθήσουν σειρά από δημοπρατήσεις τμημάτων που έχουν χωριστεί σε χρονικές φάσεις:
Σε δεύτερη φάση αναμένεται να δημοπρατηθεί η επέκταση Γουδή-Μαρούσι με 11χλμ και 8 σταθμούς. ΚΑΤΕΧΑΚΗ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 3), ΦΑΡΟΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΑΚΑ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ (ΑΝΤΑΠ. ΜΕ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟ), ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 1).
Για την ολοκλήρωση της γραμμής 4 θα κατασκευαστούν τα άκρα της γραμμής ως φάσεις Γ` και Δ`: Άλσος Βεϊκου-Περισσός με 2 σταθμούς(ΠΕΡΙΣΣΟΣ -ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 1-, ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ) και Μαρούσι-Εθνική Οδός με 4χλμ και 3 σταθμούς (ΠΕΥΚΗ, ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ).
ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΗ 5
Μέσα στο σχέδιο ανάπτυξης της γραμμής 4 έχει προκύψει ένας νέος κλάδος που ξεκινά από το σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ και καταλήγει στην ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αττικό Μετρό αυτός ο κλάδος τελικά θα καταλήξει να είναι μία ακόμα νέα γραμμή του δικτύου, η 5η γραμμή. Προς το παρόν παραμένει ένα σχέδιο με τους σταθμούς ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΕΣ 3 ΚΑΙ 4), ΠΑΓΚΡΑΤΙ, ΒΥΡΩΝΑΣ, ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ.
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com