Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015

Πάτρα. Η 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, αποκλεισμένη οδικά και σιδηροδρομικά.

Η περίπτωση της Πάτρας είναι σίγουρα μοναδική στην ιστορία των έργων. Εδώ και 30 χρόνια, από τότε που ξεκίνησαν τα πρώτα έργα εκσυγχρονισμού του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου δεν υπάρχει αντίστοιχη περίπτωση πόλης, αποκλεισμένης και από τα 2 μέσα.
Το πιο αξιοσημείωτο είναι πως η πόλη παραμένει αποκλεισμένη οδικά και σιδηροδρομικά τόσο προς Αθήνα με τα έργα να μην λένε να τελειώσουν εδώ και σχεδόν 8 χρόνια αλλά και στα δυτικά της προς Ηλεία και Μεσσηνία καθώς τα έργα αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου μέχρι την Τσακώνα αφαιρέθηκαν από την παραχώρηση της Ολυμπίας το 2013 ενώ τα σιδηροδρομικά έργα μέχρι Πύργο, Κυπαρισσία και Καλαμάτα είναι σε φάση μελετών. Μιλάμε δηλαδή για τον απόλυτο αποκλεισμό πόλης.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ

Σιδηροδρομικά η πόλη παραμένει αποκλεισμένη σχεδόν για 10 χρόνια μιας και τα έργα εκσυγχρονισμού της γραμμής Κιάτο-Πάτρα ξεκίνησαν το 2006. Σε όλα αυτά τα χρόνια τις ανάγκες μετακίνησης καλύπτουν από και προς το Κιάτο λεωφορεία. Η ...λύση της πολιορκίας δεν αναμένεται να γίνει πολύ σύντομα. Τα έργα από το Κιάτο μέχρι τον Ψαθόπυργο δεν θα ολοκληρωθούν πριν το τέλος του 2017 οδηγώντας την πόλη σε μία ακόμα διετή παράταση.

Ακόμα και τότε όμως η Πάτρα θα χρειαστεί να περιμένει τουλάχιστον 3 χρόνια ακόμα για την έλευση του σύγχρονου τρένου με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση. Τα έργα στο τμήμα Ρίο-Λιμάνι Πάτρας είναι ακόμα άγνωστο πότε και αν μπορέσουν να ξεκινήσουν.

Το καλό σενάριο θα είναι σε ένα έτος από σήμερα να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, να τρέξει γρήγορα η δημοπράτηση και τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2020. Σε αυτό το σενάριο που δύσκολα θα το δούμε να πραγματοποιείται αντιδρά ο Δήμος Πάτρας που ζητά είτε την πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής μέσα στην πόλη είτε την περιμετρική διέλευση του τρένου και όχι μέσα από την πόλη, λογική που σε καμιά πόλη της Ευρώπης με το μέγεθος της Πάτρας δεν συναντάμε.

Την υπογειοποίηση έχει αποκλείσει και ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ αλλά και το ίδιο το Υπουργείο Υποδομών αφού το κόστος ανέρχεται σε 700εκ.ευρώ, ποσό μυθικό για τα σημερινά δεδομένα. Στο κακό σενάριο ο Δήμος θα μπλοκάρει κάθε προσπάθεια της ΕΡΓΟΣΕ να ολοκληρώσει τα έργα μέχρι το νέο Λιμάνι και το έργο θα παραμείνει όνειρο με τη διπλή γραμμή να σταματά στο Ρίο μέχρι νεωτέρας.

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ

Από το 2009 η Πάτρα έχει χάσει την απευθείας σύνδεση της με τον αυτοκινητόδρομο του ΠΑΘΕ λόγω των έργων μετατροπής του τμήματος Κόρινθος-Πάτρα σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση. Για να διανύσει κάποιος την απόσταση των 120χλμ χρειάζεται γερά νεύρα, πολύ υπομονή, αυξημένη προσοχή και περίπου 2 ώρες πολύ κουραστικής οδήγησης.

Σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο τον Μάρτιο του 2017 θα έχουμε για πρώτη φορά τη "λειτουργική Ολυμπία", που θα επιτρέπει την απευθείας οδική σύνδεση της Πάτρας με την Αθήνα και το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Σε αυτό το "λειτουργικό δρόμο" δεν θα συμπεριλαμβάνονται κάποια λίγα τμήματα (που έχουν να κάνουν κυρίως με την σιδηροδρομική εμπλοκή στα έργα) και τα οποία θα αποδοθούν στην κυκλοφορία αργότερα.

ΥΠΟΜΟΝΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2017 ΓΙΑ ΑΘΗΝΑ

Με αυτά τα δεδομένα η 3η μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα θα είναι αναγκασμένη για τουλάχιστον 1,5-2 χρόνια να παραμένει οδικά και σιδηροδρομικά αποκλεισμένη και έχοντας καταγράψει μεγάλες ζημιές λόγω αυτού του ιδιότυπου αποκλεισμού. Την εικόνα κάνει χειρότερη η καθυστέρηση στα λιμενικά έργα Γ`φάση του νέου λιμανιού που ειδικά τους τελευταίους μήνες έχουν κολλήσει.

Το ...όνειρο της πόλης θα πάρει σάρκα και οστά όταν με τρένο ή αυτοκίνητο θα χρειάζεται μόνο 2 ώρες για να φτάσει κανείς στην πρωτεύουσα ενώ με μία αλλαγή τρένου η Πάτρα θα συνδεθεί και με το ..Αεροδρομίο Ελ.Βενιζέλος.

ΑΡΓΟΥΝ ΤΑ ΔΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑ

Όσον αφορά τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα προς Πύργο και Καλαμάτα αυτά δεν προβλέπεται να ξεκινήσουν πριν το 2017 ενώ η ολοκλήρωση τους αποτελεί άγνωστο σημείο με τους πιο αισιόδοξους να μιλούν για το 2022. Σε αυτό τον χρονικό ορίζοντα δεν περιλαμβάνεται το μπλοκαρισμένο περιβαλλοντικά οδικό τμήμα Πύργος-Καλό Νερό. Στα σιδηροδρομικά η ολοκλήρωση είναι άγνωστη και ίσως να είναι ακόμα πιο μελλοντικά μιας και βρίσκονται σε επίπεδο μελέτης και ουδείς γνωρίζει αν το έργο καταφέρει να προλάβει να πάρει χρηματοδότηση και να υλοποιηθεί. Τελος αξίζει να αναφέρουμε πως πλέον εκτός από την υπεραστική γραμμή η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ξεκινά τη διαδικασία χρηματοδότησης της προαστιακής γραμμής από την Πάτρα μέχρι την Κάτω Αχαγιά, έργο που επίσης δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2020-2022.

Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com