Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015

Αγώνας για τις αποκρατικοποιήσεις στη σκιά του νέου μνημονίου.

ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΝ ΤΑ ΩΡΙΜΑ PROJECTS ΑΝΑΖΗΤΑ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ

Στο μεγαλύτερο στοίχημα της κυβέρνησης εξελίσσονται οι ιδιωτικοποιήσεις που έχει δεσμευθεί να υλοποίησει στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους Θεσμούς. Παρότι υπάρχουν αρκετοί που αμφιβάλλουν για την επιτυχή ολοκλήρωση των διαγωνισμών πώλησης εντός των χρονικών ορίων που έχουν τεθεί, κυβέρνητικά στελέχη αισιοδοξούν ότι θα φέρουν σε πέρας το συγκεκριμένο εγχείρημα, γεμίζοντας τα ταμεία του κράτους με πολύτιμα έσοδα. Κάποιες αποκρατικοποιήσεις πάντως, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, η ΔΕΣΦΑ, ο ΟΔΙΕ θεωρείται πως μπορούν να προχωρήσουν άμεσα, καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί έχουν από καιρό αναδείξει τους νικητές, και το μόνο που αρκεί είναι η ανάλογη πολιτική βούληση. Πληροφορίες αναφέρουν πως το ΤΑΙΠΕΔ είναι αποφασισμένο να προχωρήσει ακόμη πιο γρήγορα τους διαγωνισμούς και να επιλύσει τα προβλήματα που εμποδίζουν την επίσπευσή τους.

Τα ώριμα projects...

Περιφερειακά αεροδρόμια
Μέχρι το τέλος του χρόνου επιδιώκεται να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία και να έχουν μπει οι υπογραφές μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ελληνογερμανικής κοινοπραξίας Fraport - Slentel για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Κυβέρνηση και Fraport έχουν ξεκινήσει πυρετώδεις διαπραγματεύσεις, με στόχο το τέλος του χρόνου ή το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2016.

Δεν είναι τυχαίο ότι την προηγούμενη εβδομάδα σε δηλώσεις του στο πρακτορείο Reuters ο επικεφαλής της Fraport Στέφαν Σούλτε, εμφανίστηκε βέβαιος για την υπογραφή της συμφωνίας. «Είμαστε σε πολύ εντατικές συνομιλίες με την Ελλάδα», είπε χαρακτηριστικά, και πρόσθεσε ότι η υπογραφή της σχετικής συμφωνίας μπορεί να γίνει σε τρεις έως έξι μήνες. Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αναθέτει και τις δύο ομάδες αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,23 δισ. ευρώ. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζάκυνθου, Άκτιου και Καβάλας και η δεύτερη ομάδα τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Η παραχώρηση θα γίνει για 40 χρόνια έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ και για τις δύο ομάδες αεροδρομίων όπου είχε αναδειχθεί μειοδότης. Για το σύνολο της περιόδου παραχώρησης υπολογίζεται πως το Δημόσιο θα έχει συνολικά έσοδα περίπου 10 δισ. ευρώ, καθώς η συμφωνία περιλαμβάνει και ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα για τις δύο ομάδες αεροδρομίων 22,9 εκατ. ευρώ.

ΟΔΙΕ
Η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος στον ΟΠΑΠ από την ελληνική Βουλή αναμένεται σύντομα, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ αμέσως μετά θα ξεκινήσει και η διαδικασία εκκαθάρισης του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ).

Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΔΙΕ βαρύνεται με κρατικές ενισχύσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ, τις οποίες φυσικά αδυνατεί να επιστρέψει. Ετσι η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκκαθάριση του οργανισμού.

Η ελληνική πλευρά, ωστόσο, ανέβαλε συνεχώς την εκκαθάριση του οργανισμού, καθώς επιδιώκει πρώτα να ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση του δικαιώματος διενέργειας του Αμοιβαίου Ιπποδρομιακού Στοιχήματος. Ολοι θεωρούν ότι μόνον έτσι θα επιζήσουν οι Ελληνικές Ιπποδρομίες. Ο ΟΠΑΠ έχει ήδη προκαταβάλει 8 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ για την ανάληψη του συγκεκριμένου δικαιώματος. Εκκρεμεί, ωστόσο, η προαίρεση της κύρωσης της σύμβασης από την ελληνική Βουλή. Η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αναμένεται να αποφέρει 40,5 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.

Αστέρας Βουλιαγμένης
Το ξενοδοχειακό συγκρότημα του «Αστέρα» στη Βουλιαγμένη φαίνεται ότι θα είναι από τις πρώτες ιδιωτικοποιήσεις που θα προχωρήσουν. Το ΤΑΙΠΕΔ και ο επενδυτικός όμιλος δείχνουν ότι είναι έτοιμοι να δώσουν τα χέρια.

Το «αγκάθι» είχε προκύψει από την απορριπτική απόφαση του ΣτΕ για τα σχέδια που προέβλεπαν 100 νέες μεζονέτες σε δασική έκταση και πολύ κοντά στον αρχαιολογικό χώρο. Η συμφωνία, που βασίστηκε στην πρόταση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπει να κατασκευαστούν 12-13 μεζονέτες, όπως άλλωστε προβλέπει το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο της περιοχής, με διατήρηση του αρχικού τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ.

Το τουριστικό ακίνητο ανήκει κατά 85,35% στην Εθνική Τράπεζα και αποτελείται από τα ξενοδοχεία «Αστήρ Παλάς», «Ωρίων» και «Ναυσικά».

Το 4,64% ανήκει σε θεσμικούς φορείς και το 10,1% σε ιδιώτες. Στο Δημόσιο ανήκει έκταση 300 στρεμμάτων, όπου έχει χτιστεί το ξενοδοχείο «Αφροδίτη» που δεν λειτουργεί, καθώς και η παράκτια ζώνη καλύπτει 2.350 στρέμματα και σε αυτή βρίσκονται η μαρίνα, οι εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου και η πλαζ της Βουλιαγμένης. Οι μετοχές του έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, που είχε την ευθύνη του διαγωνισμού και ολοκληρώθηκε πριν από ένα χρόνο. Η συμφωνία προβλέπει μεταβίβαση του 90% των μετοχών στην Apollo Investment Hold Co, θυγατρική της Jermyn Street Real Estate Fund, στην οποία πλειοψηφικά πακέτα έχουν κρατικές εταιρείες του Αμπου Ντάμπι και του Κουβέιτ, ενώ μικρό ποσοστό ανήκει στην τουρκική Dogus.

Ελληνικό
«Η ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού θα γίνει και πρέπει να γίνει» διαμήνυαν πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ τονίζοντας ότι δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα, παρά την τοποθέτηση του αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή, ο οποίος εξέφρασε ουσιαστικά την αντίθεσή του στο μοντέλο παραχώρησης που προωθείται. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι πρέπει να επιλυθεί το ζήτημα. Από την πλευρά του ο κ. Τσιρώνης επισήμανε ότι πρέπει «να καταφέρουμε να λύσουμε το θέμα του Ελληνικού, να προχωρήσουμε σε αξιοποίηση της έκτασης, με βάση την πρόταση του Πολυτεχνείου, που είναι η μόνη πραγματικά καλή λύση, που εδώ και δεκαετίες παραγνωρίζεται».

... τα εν εξελίξει...

ΟΛΠ - ΟΛΘ
Συγκρατημένη αισιοδοξία, παρά τις συνεχείς αναβολές υπάρχει για την πώληση του ΟΛΠ, την πιο εμβληματική -όπως εξελίσσονται τα πράγματα- αποκρατικοποίηση, καθώς πολλοί την χαρακτηρίζουν ως το κορυφαίο crash test της κυβέρνησης για τη βούλησή της να προχωρήσει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου εκτιμάται πως θα έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές (Cosco, APM Tetminals και International Container Terminals Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες), με τις οποίες θα έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα στην πορεία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού. Έως τότε, θα πρέπει ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας να έχει καταθέσει τις παρατηρήσεις του επί της σύμβασης παραχώρησης και να έχουν επιλυθεί όλα τα ανοιχτά ζητήματα όπως το τίμημα για τη χρήση του λιμένα που θα καταβάλλεται στους δήμους του Πειραιά αλλά και το τοπογραφικό. Πιέσεις πάντως για την επίσπευση του διαγωνισμού ασκούν και οι ιδιώτες μέτοχοι του ΟΛΠ, οι οποίοι πριν από μερικές ημέρες έφθασαν στο σημείο να διαμαρτυρηθούν στη διοίκηση του Οργανισμού για τον τρόπο που χειρίζεται το θέμα της ιδιωτικοποίησης, με αποτέλεσμα η μετοχή να έχει χάσει σημαντικό έδαφος.

Αγωνία υπάρχει και για την απόφαση του ΣτΕ, όπου συζητείται η προσφυγή φορέων του Πειραιά που ζητούν να μην προχωρήσει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με τους συνηγόρους, αναμένεται να γνωστοποιηθεί σε περίπου 20 με 25 ημέρες. Πιο ξεκάθαρη είναι η κατάσταση στον ΟΛΘ, όπου σύμφωνα με πληροφορίες παρά τα προβλήματα της χώρας εξακολυθεί να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τους υποψήφιους επενδυτές. Να σημειωθεί ότι για την απόκτηση του 67% της εταιρείας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οκτώ επενδυτικά σχήματα, μεταξύ των οποίων η APM Terminals, η Deutsche Invest Equity Partners, η Duferco Participations Holding S.A και η Russian Railways (Ρώσικοι Σιδηρόδρομοι).

Με το νέο σχέδιο αίρονται τα εμπόδια της Ε.Ε.
«Ξεπαγώνει» η πώληση της ΔΕΣΦΑ

Αισιοδοξία ότι η μεταβίβαση της ΔΕΣΦΑ θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του χρόνου εκφράζουν καλά πληροφορημένες πηγές, καθώς φαίνεται ότι το νέο σχέδιο της μεταπώλησης από τους Αζέρους σε τρίτη εταιρεία ή εταιρείες του 17% των μετοχών από το πακέτο του 66% έχει ξεμπλοκάρει την πώληση.

Ως γνωστόν, η γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. είχε παγώσει τη διάθεση του 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar, την κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν από το φθινόπωρο του 2014, θέτοντας θέμα παραβίασης των όρων ανταγωνισμού στην αγορά. Στο πλαίσιο αυτό και με πρωτοβουλία της ίδιας της Επιτροπής τέθηκε στο τραπέζι το σχέδιο να κρατήσουν οι Αζέροι τελικά το 49% των μετοχών και το υπόλοιπο 17% να το μεταβιβάσουν σε τρίτο όμιλο. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη βολιδοσκοπήσει διαχειριστές δικτύων αερίου στην Ευρώπη και φαίνεται πως υπάρχει ανταπόκριση. Κύκλοι της αγοράς μιλούν για τη βελγική Fluxys, την ιταλική Snam κ.λπ. Ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα αν το 17% θα περάσει σε μία εταιρεία ή σε περισσότερες, καθώς το ρίσκο της χώρας έχει καταστήσει επιφυλακτικούς τους επενδυτές. Η Socar για την εξαγορά του 66% των μετοχών, ιδιοκτησίας κατά 31% του Δημοσίου και 35% των ΕΛΠΕ, έχει προσφέρει τίμημα 400 εκατ. ευρώ.

Πριν από τα Χριστούγεννα η προκήρυξη
Ερχονται διαγωνισμοί για ΟΤΕ, ΕΛΠΕ και «Ελ. Βενιζέλος»

Εκτός από τους εν εξελίξει διαγωνισμούς, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να «τρέξει» και μια σειρά από άλλους εξίσου σημαντικούς διαγωνισμούς. Ειδικότερα, τον Δεκέμβριο προβλέπεται να ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με παράλληλη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Η σχετική πρόβλεψη υπάρχει στο κείμενο των δανειστών προσδιορίζοντας χρονικά για πρώτη φορά την έναρξη διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου της Αθήνας. Υπενθυμίζεται ότι πριν από το 2012 έως το τέλος του 2014 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είχε μετατραπεί σε... «μήλον της Εριδος» με το ενδιαφέρον των επενδυτών να είναι ζωηρό, αν και ακόμα το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε ανακοινώσει την έναρξη της διαδικασίας περαιτέρω ιδιωτικοποίησης. Ο ΔΑΑ είχε μπει στο στόχαστρο του κινέζικου fund Shenzhen Airport και της Freidmann Pacific Asset Management, ενώ το ίδιο διάστημα είχαν ξεκινήσει συζητήσεις και με την καναδική PSP, που έχει ήδη εξαγοράσει το 26,7% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου της Αθήνας από την Hochtief, για την αγορά του υπόλοιπου ποσοστού.

Την ίδια ώρα, την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) έως τις 3 Δεκεμβρίου αναμένεται να ζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ από τους συνολικά έξι ενδιαφερόμενους για τις δύο εταιρείες. Ωστόσο, εκκρεμούν ακόμα σημαντικά βήματα τα οποία θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και μήνες, προκειμένου να προχωρήσει η πώληση των δύο εταιρειών, με αποτέλεσμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να «χάνει» σημαντικά έσοδα από την έλλειψη προσωπικού που αναγκάζει τη διοίκηση να λέει «όχι» σε σημαντικές εμπορευματικές συμφωνίες.

Συγκεκριμένα δεν έχουν υλοποιηθεί οι προαπαιτούμενες για την ιδιωτικοποίηση συμβάσεις. Η μία σύμβαση αφορά στη μεταβίβαση τροχαίου υλικού από την εταιρεία, η οποία έχει καθυστερήσει λόγω τεχνικών κολλημάτων.

Πρόκειται για 400 τρένα, εκ των οποίων τα 200 θα μεταβιβαστούν μέσω ΚΥΑ άμεσα και τα άλλα 200 κατόπιν σχετικής απόφασης της Βουλής, όταν αυτή ανοίξει μετά τις εκλογές. Επίσης, αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης συντήρησης τροχαίου υλικού (συνολικά 1.200 τεμάχια) από την ΕΕΣΣΤΥ, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα λόγω έλλειψης προσωπικού.

Από το ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει αισιοδοξία για την έκβαση του διαγωνισμού, καθώς στη διεκδίκηση της εταιρείας εκτός από τους Ρώσους της RZD που συνεχίζουν να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία, έχει μπει και η Watco Companies, μια αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία, που προχώρησε σε σύμπραξη με τη ρουμανική εταιρεία Grup Feroviar Roman (GFR). Σύμφωνα με πληροφορίες κορυφαία στελέχη της αμερικανικής εταιρείας βρίσκονται σε προχωρημένες επαφές με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες επαφές με θεσμικούς παράγοντες. O τρίτος ενδιαφερόμενος, οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) προς το παρόν έχουν βγει εκτός παιχνιδιού.

Για τη ΕΕΣΣΤΥ, την εταιρεία τροχαίου υλικού, ενδιαφέρον δείχνουν τρεις εταιρείες που είχαν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά, δηλαδή η RZD από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Siemens και η Alstom σε κοινοπραξία με την DAMCO Energy.

ΟΤΕ
Την επανεκκίνηση της διαδικασίας περαιτέρω ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ προβλέπει το μνημόνιο. Η απόφαση μεταβίβασης του 10% του Οργανισμού είναι ώριμη και μέσα στο προσεχές διάστημα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ θα έχουν συνάντηση με στελέχη της Deutsche Telekom. η οποία έχει δείξει καταρχήν ενδιαφέρον για την εξαγορά του ποσοστού του ΕΔ. Σήμερα η D.T. ελέγχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ ασκώντας και το management του Ομίλου.

Οσον αφορά στην αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ το τοπίο παραμένει θολό. Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου έχει περιέλθει το μερίδιο του Δημοσίου, ανέφεραν ότι δεν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα, όμως οι ιδιωτικοποιήσεις είναι προγραμματισμένες και θα γίνουν. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης πάντως, στην ομιλία του στη Βουλή κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, μίλησε για διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των ΕΛΠΕ και ταυτόχρονα για προσέλκυση μεγάλων και φερέγγυων διεθνών εταίρων. Στη ΔΕΠΑ, η αποκρατικοποίηση της οποίας είχε παγώσει με τη συναίνεση της τρόικας μετά το ναυάγιο με τους Ρώσους, ο υπουργός μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει στίγμα των προθέσεών του.

Συντάκτες:  Μαρία Μόσχου, Μανταλένα Πίου και  Γιώργος Μανέττας