Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

Thales και Siemens: Οι μεγάλες εταιρείες των Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων.

Γράφει η Δήμητρα Ρετσινά Φωτεινίδου, φιλόλογος – Μ.Α. Πολιτικής Φιλοσοφίας Α.Π.Θ. 


Δύο είναι οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή υλικού για την άμυνα, τις χερσαίες συγκοινωνίες, την αεροδιαστημική κ.ά. στην Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο.
Η Γαλλική Thales και η Γερμανική Siemens. Το 2013 κέρδισαν συμβόλαιο 500 εκατομμυρίων ευρώ για τρένα στην Ισπανία. Ο «Θαλής» ή “Thales” είναι γαλλική εταιρεία ηλεκτρονικού υλικού εξειδικευμένου στην τεχνολογία του σιδηροδρόμου.
 Προκαλεί εντύπωση το όνομά του, που προέρχεται από τον Έλληνα μηχανικό, αστρονόμο, μαθηματικό, φιλόσοφο και πολιτικό του 6ου π.Χ. αιώνα Θαλή τον Μιλήσιο (620 – 546 π.Χ). Γνωστοί φιλέλληνες οι Γάλλοι, δεν δίστασαν να ονομάσουν τη σύγχρονη εταιρεία τους «Θαλής» τιμώντας το ανήσυχο πνεύμα της Ιωνίας, εκεί όπου αναπτύχθηκε ο επιστημονικός λόγος, η πρώτη φιλοσοφία και ερευνήθηκαν οι βασικές αρχές που ορίζουν την ουσία της ύλης και της φύσεως των πραγμάτων. Ο Θαλής ίδρυσε τη Σχολή φυσικής φιλοσοφίας της Μιλήτου στη Μ. Ασία, ανέπτυξε την επιστημονική μέθοδο και εισήγαγε τον πρώτο δυτικό Διαφωτισμό. 
Η Γαλλική και Γερμανική εταιρεία κέρδισαν τη συμφωνία εκσυγχρονισμού των συστημάτων μιας γραμμής τρένων υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία. Η παραγγελία ήταν συνολικής αξίας 512 εκατομμυρίων ευρώ. Το consortium (κοινοπραξία) ανέλαβε τον εκσυγχρονισμό του ελέγχου, της σήμανσης (signaling) και τον εξοπλισμό ασφαλείας μιας απόστασης 331 χιλιομέτρων της high- speed γραμμής ανάμεσα στο Ολμέδο και Ourense στη Βόρειο Ισπανία. 
Τα τρένα θα αγγίζουν τα 350km /h ταχύτητας έως το 2018 και το ταξίδι θα διαρκεί μόνο δύο ώρες. Η κοινοπραξία ανήκει κατά 55% στον «Θαλή» και κατά 45% στη Siemens. Ο εκτροχιασμός τρένου που συνέβη τον Ιούλιο 2013 σε high speed γραμμή στο Santiago de Compostela είχε προκαλέσει 79 θανάτους. 
Η εταιρεία ηλεκτρονικού εξοπλισμού «Θαλής» επίσης έχει αναλάβει ένα έργο 109 εκ. ευρώ για τον εκμοντερνισμό της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιγύπτου, μεταξύ Καϊρου και Αλεξάνδρειας. Το έργο αφορά την εγκατάσταση νέων τηλεπικοινωνιακών μέσων και συστήματος κεντρικού κυκλοφοριακού control σε μια γραμμή 208km που μεταφέρει 25 εκ. επιβάτες το χρόνο. Το έργο έχει ορίζοντα τετραετίας και θα αυξήσει τη δυνατότητα μεταφοράς σε 32 εκ. ταξιδιώτες το χρόνο. Επιπλέον θα ανεβάσει τη δυνατή ταχύτητα από τα 140 στα 160km/h και θα μειώσει την ενδιάμεση ώρα στα τρένα από τα 10 στα 5 λεπτά. Για 30 χρόνια δουλεύει η συγκεκριμένη εταιρεία στην Αίγυπτο και ασχολείται με την κατασκευή της γραμμής 3 του METRO του Καϊρου.