Με "mission impossible", όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, παρομοιάζουν παράγοντες της αγοράς την προοπτική ολοκλήρωσης των προαπαιτούμενων για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΙΝΟΣΕ, η πώληση του 100% της οποίας έχει προγραμματιστεί στο νέο μνημόνιο να κλείσει με υποβολή δεσμευτικών προσφορών τον Δεκέμβριο.
Και αυτό διότι ζητήματα δυσεπίλυτα που έχουν καθυστερήσει επί χρόνια στα γραφεία υπουργών, μνημονιακών και αντιμνημονιακών, πρέπει να κλείσουν μέσα σε λίγους μήνες.
Σύμφωνα με τις υποχρεώσεις και δεσμεύσεις που έχει αναλάβει το ελληνικό κράτος με την νέα δανειακή σύμβαση που ψηφίστηκε από την Βουλή, πρέπει εντός του Σεπτεμβρίου, που ξεκίνησε σήμερα Τρίτη, να υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ ελληνικού δημοσίου και της Eurofima για το τροχαίο υλικό που απέκτησε ο ΟΣΕ, με χρηματοδότηση της Eurofima και επίσης να μεταφερθεί η κυριότητα του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ στο δημόσιο. Αυτό έχει συμφωνηθεί με την ΕΕ στα πλαίσια της συμφωνίας για την λύση του ζητήματος των κρατικών ενισχύσεων στον ΟΣΕ η οποία προβλέπει άλλωστε και την ιδιωτικοποίηση.
Εντός Σεπτεμβρίου όμως πρέπει επίσης το ελληνικό δημόσιο να υποβάλλει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τη συμφωνία για την περίοδο 2015-2019 για τις δημόσιες υπηρεσίες, δηλαδή των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών και αμέσως μετά στο (νέο προφανώς) κοινοβούλιο προς έγκριση από την επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων. Εντός Σεπτεμβρίου πάντοτε (;;;) προβλέπεται να γίνει και η υπογραφή της σύμβασης αυτής μεταξύ δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Έως τον Νοέμβριο θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί αφενός η συμφωνία μίσθωσης τροχαίου υλικού μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΓΑΙΑΟΣΕ και η 10ετής συμφωνία συντήρησης του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ΕΕΣΣΤΥ (που επίσης ιδιωτικοποιείται τον Δεκέμβριο). Ακόμα τον Νοέμβριο η ΓΑΙΑΟΣΕ θα πρέπει να έχει προχωρήσει στην αποτίμηση και αξιολόγηση του τροχαίου υλικού που δεν θα μισθωθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όλα αυτά είναι προαπαιτούμενα όχι μόνο της ιδιωτικοποίησης αλλά και του κλείσιμου της υπόθεσης κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ όπως και της διαγραφής των σχετικών υποχρεώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πιο δύσκολο από ό,τι φαίνεται είναι το προαναφερθέν ζήτημα της 10ετούς συμφωνίας συντήρησης του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δύο είναι τα εναλλακτικά σενάρια, συμβάσεων παραχώρησης αμφότερα, που εξετάζονται.
Το ένα προβλέπει πως η συντήρηση και αναβάθμιση θα παραχωρηθεί για δέκα χρόνια σε κοινοπραξία κατασκευαστικών ομίλων, αλλά το κόστος θα επιβαρύνει το δημόσιο. Το άλλο προβλέπει πως ιδιώτες θα καταβάλουν το κόστος της συντήρησης με βάση δεκαετές συμβόλαιο αλλά θα εκμεταλλεύονται τμήματα του δικτύου όπως σταθμοί για να έχουν έσοδα.
Στον προσδιορισμένο για τον Δεκέμβριο διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η JSC Russian Railways σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ-Τερνα, η ρουμανική Grup Feroviar Roma (δια της οποίας φέρεται να επιχειρεί να συμμετέχει στο διαγωνισμό η αμερικανική Watco Companies) αλλά και η SNCF France η οποία όμως δεν έχει εμφανιστεί παρά μόνον στην εκδήλωση ενδιαφέροντος... Για την ΕΕΣΣΤΥ ενδιαφέρεται επίσης η κοινοπραξία της JSC Russian Railways με την ΓΕΚ-Τερνα όπως και η γαλλική Alstom, σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου, και η γερμανική Siemens.
Συντάκτης: Ηλίας Γ. Μπέλλος
Πηγη: capital.gr