Ουρές οχημάτων στα γερμανοαυστριακά σύνορα - Τα τρένα κινούνται
Με χώρες της ανατολικής Ευρώπης να στυλώνουν τα πόδια στη πρόταση της Κομισιόν για ανακατανομή προσφύγων με ποσοστώσεις, οι υπουργοί Εσωτερικών των «28» προσέρχονται στις Βρυξέλλες αναζητώντας λύσεις απέναντι στο ισχυρότερο προσφυγικό ρεύμα μεταπολεμικά. Υπενθύμιση του αδιεξόδου η αναστολή της Σένγκεν στην καρδιά της ηπείρου, μεταξύ Γερμανίας και Αυστρίας, και το νέο τραγικό ναυάγιο με θύματα παιδιά στο Φαρμακονήσι. Μετέωροι χιλιάδες πρόσφυγες στον «βαλκανικό διάδρομο».
Στο επίκεντρο της συνάντησης θα τεθεί η πρόταση της Κομισιόν για ανακατανομή 120.000 προσφύγων από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ουγγαρία στις χώρες της ΕΕ. Ωστόσο το σχήμα, παρόμοιο εκείνο του οποίου είχε παρουσιάσει η Κομισιόν και προ μηνών αλλά είχε προσκρούσει στην αντίθεση χωρών απέναντι στον υποχρεωτικό του χαρακτήρα συνεχίζει να προκαλεί αντιδράσεις στην ανατολική ΕΕ.
Από το σχήμα, υπενθυμίζεται εξαιρούνται η Δανία, η Βρετανία και η Ιρλανδία. Η Ιρλανδία ωστόσο έχει διευκρινίσει πως θα δεχθεί περίπου 2.900 σε εθελοντική βάση ενώ το Λονδίνο έχει περιοριστεί στο ότι θα δεχθεί μεν πρόσφυγες από τη Συρία, όμως απευθείας από καταυλισμούς στις γειτονικές χώρες και όχι από όσους έχουν ήδη φτάσει στην ΕΕ.
Η δημιουργία κέντρων υποδοχής και εξέτασης της κάθε περίπτωσης ξεχωριστά σε Ελλάδα και Ιταλία (τα λεγόμενα «θερμά σημεία») βρίσκεται επίσης ψηλά στην ατζέντα.
Στη συνάντηση, η οποία ξεκινά στις 16:00 (ώρα Αθήνας), αναμένεται να επανεπιβεβαιωθεί η έγκριση στην αρχική απόφαση για πρώτη ανακατανομή 40.000 από Ελλάδα και Ιταλία (ξεχωριστών από τους 120.000 της νέας πρότασης Γιούνκερ).
Ακόμη και αυτό ωστόσο προβλέπεται να αρχίσει να εφαρμόζεται στις αρχές του επόμενου χρόνου. Η φιλοδοξία του συνολικού σχεδίου είναι μεν μεγάλη, αλλά και μόνο οι αριθμοί δείχνουν ήδη το μέγεθος της πρόκλησης: Υπολογίζεται πως μόνο φέτος, ο αριθμός όσων έχουν φτάσει στην ΕΕ φτάνει λίγο κάτω από 500.000.
Στην πρόταση των Βρυξελλών για ανακατανομή έχουν ρίξει το βάρος τους το Παρίσι και το Βερολίνο: Ολάντ και Μέρκελ έχουν καλέσει συντονισμένα σε σχήμα με υποχρεωτικό χαρακτήρα και διανομή του βάρους «με δίκαιο τρόπο».
Γερμανία και Γαλλία πρόκειται να δεχθούν, βάσει της πρότασης Γιούνκερ, τους περισσότερους πρόσφυγες στο σχήμα. Το Παρίσι είχε εμφανιστεί στην αρχή του καλοκαιριού διστακτικό, όμως η πλήρης υποστήριξη στη νέα πρόταση καλλιεργεί ελπίδες πως αυτή τη φορά η ώθηση θα είναι ισχυρότερη.
Τρίτη στην κατάταξη είναι η Ισπανία, με τη Μαδρίτη επίσης να δίνει τη συγκατάθεσή της.
Στην ομάδα όμως των ανατολικών χωρών που αντιτίθενται στο σχήμα, οι αντιστάσεις παραμένουν ισχυρές.
Η Τσεχία έχει απειλήσει πως θα ασκήσει βέτο στο συμβούλιο για να μπλοκάρει τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του σχήματος. Το ίδιο έχει κάνει και η Σλοβακία.
Η Πολωνία, που επίσης εξαρχής εξέφραζε την αντίθεσή της στην υποχρεωτική ανακατανομή, έχει αρχίσει να τηρεί πιο μαλακή γραμμή: Εμφανίζεται μεν ανοικτή στο να «διαπραγματευτεί αποδοχή προσφύγων, όπως ανέφερε ο υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Ραφάλ Τρζασκόφκσι, με προϋποθέσεις όμως να ληφθούν νωρίτερα μέτρα όπως αυστηρότερη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων.
Η Ρουμανία επίσης εμφανίζεται έτοιμη να δεχθεί μόνο το ένα τέταρτο περίπου του αριθμού των προσφύγων που προβλέπεται στην πρόταση της Κομισιόν.
Η Ουγγαρία επίσης επιμένει στην σκληρή γραμμή της, έστω κι αν στην παρούσα φάση είναι στους «ευνοούμενους» του σχεδίου (ως χώρα αφετηρίας): Η κυβέρνηση του Βίκτορ Ορμπάν απορρίπτει και τη λογική του υποχρεωτικού χαρακτήρα ανακατανομής και τη δημιουργία «θερμών σημείων» για εξέταση των αιτήσεων ασύλου.
Ουρές οχημάτων στα γερμανοαυστριακά σύνορα - Τα τρένα κινούνται
Η αλλαγή στάσης των γερμανικών αρχών να επαναφέρουν τους ελέγχους στα σύνορα με την Αυστρία έχει ηχηρό αντίκτυπο. Ο λόγος της μεταστροφής φαίνεται πως είναι τριπλός: Η αντικειμενική δυσκολία υποδοχής τέτοιων αριθμών τόσο απότομα (το Σάββατο, ο αριθμός είχε φτάσει σε πολλαπλάσια επίπεδα του καθημερινού μέσου όρου), η πολιτική πίεση από το ίδιο το Μόναχο στο Βερολίνο (μέχρι και ο πρόεδρος του CSU είχε εμφανιστεί επικριτικός) αλλά και η άσκηση πίεσης από τη Γερμανία στα υπόλοιπα μέλη της ΕΕ.
Χαρακτηριστικά, δεν ήταν μόνο η γερμανική κυβέρνηση αλλά και η Κομισιόν που τόνισε ότι οι περιορισμοί στα σύνορα καταδεικνύουν την ανάγκη συντονισμένης δράσης. Πηγαίνοντας στις Βρυξέλλες, το Βερολίνο θα δείξει τα γερμανοαυστριακά σύνορα ως απόδειξη του αδιεξόδου στο οποίο έχει βρεθεί η ΕΕ και της ανάγκης κοινοτικών κινήσεων.
Στα ίδια τα σύνορα Βαυαρίας-Αυστρίας, το πρωί της Δευτέρας είχαν ήδη αρχίσει να τίθενται σε πλήρη εφαρμογή τα νέα μέτρα ελέγχων. Η γερμανική αστυνομία κατά περιπτώσεις περιορίζει στη μία λωρίδα την κυκλοφορία, ελέγχοντας τα οχήματα.
Στην αυστριακή πλευρά είχαν σχηματιστεί ουρές χιλιομέτρων με οχήματα. Παράλληλα, όπως επίσης είχε εξαρχής προβλεφθεί, η σιδηροδρομική κίνηση στη γραμμή Σάλτσμπουργκ-Μόνάχο είχε αρχίσει να αποκαθίσταται το πρωί της Δευτέρας.
Το για πόσο θα κρατήσουν τα προσωρινά μέτρα φαίνεται ακόμη ασαφές. Την Κυριακή, ο ομοσπονδιακός υπουργός Εσωτερικών Τόμας ντε Μεζιέρ είχε πει πως σκοπός ήταν να αποσυμφορηθεί και να τεθεί υπό έλεγχο η κατάσταση. Ο υπουργός Εσωτερικών της Βαυαρίας, Γιόαχιμ Χέρμαν εκτίμησε τη Δευτέρα, μιλώντας στο ραδιόφωνο Bayern 2, πως τα μέτρα θα μείνουν σε ισχύ μερικές εβδομάδες.
Επιμέλεια: Βασίλης Ψυχογιός
Πηγή: in.gr